Mikael_L
TS har nog alldeles för mycket efterklang i rummet. Att sprida denna efterklang gör nog ingen större nytta map en sorlig och stimmig ljudmiljö. Det behövs nog en kraftig dämpning i första hand.

malone skrev:
Hörnen är inget bra förslag att börja dämpa... Vill du släcka ljudvågor är det bra med hörn.
Det är rätt, har man problem med stående vågor är dessa ofta bäst att bekämpa i kanter och hörn i rummet. Besvärande stående vågor är i ett bostadsrum av typiskt så långa våglängder att en akustikpanel eller likn helt kan kvitta. Där är det nog bättre att tillgripa helmholz-absorbenter, tubabsorbenter eller aktiv dämpning.

Stående vågor är dessutom nästan aldrig ett problem i ett rum vid vanlig samvaro, då det i sådan ljudprofil saknas frekvenser som exciterar rumsnoderna. Men vid musik och film kommer den frågan upp på bordet.
 
Tunga skinnmöbler är bra dämpare
 
Mikael_L skrev:
TS har nog alldeles för mycket efterklang i rummet. Att sprida denna efterklang gör nog ingen större nytta map en sorlig och stimmig ljudmiljö. Det behövs nog en kraftig dämpning i första hand.


Det är rätt, har man problem med stående vågor är dessa ofta bäst att bekämpa i kanter och hörn i rummet. Besvärande stående vågor är i ett bostadsrum av typiskt så långa våglängder att en akustikpanel eller likn helt kan kvitta. Där är det nog bättre att tillgripa helmholz-absorbenter, tubabsorbenter eller aktiv dämpning.

Stående vågor är dessutom nästan aldrig ett problem i ett rum vid vanlig samvaro, då det i sådan ljudprofil saknas frekvenser som exciterar rumsnoderna. Men vid musik och film kommer den frågan upp på bordet.
Så om vi spelar piano och gitarr nästan dagligen i detta utrymme så kan denna "musik" åstadkomma stående vågor. Jag tycker diskussionen är så intressant här. Jag vill verkligen förstå hur ljudet rör sig och analysera innan jag gör nåt åt saken. Tack för alla fina inlägg!
 
Kan nån snabbt ge svar på vad man ska använda istället för mineralull?
Blir en sväng till staden idag och inhandla material, ska bygga dämpande väggpaneler med tyg över. Och mineralull är det som alla rekomenderar, men finns det nåt som är lika bra? Vill som sagt inte ha mineralull då min man har astma (fast man bygger in med tyg så är det ingen bra lösning för astmatiker)
 
Mikael_L
Någon form av kuddstoppning eller innehållet i ett täcke. Ja de syntetiska varianterna då, inte dun och fjäderfyllda. ;) IKEA har ju rätt billiga.
Men jag tycker sådant material är för fluffigt och har för låg densitet, det kan fungera rätt bra, men troligen inte optimalt.
Skumgummi/skumplast kan gå, men det gäller att det har ett öppet porsystem, man ska väl i princip kunna blåsa genom det.

Jag har inga bra förslag, ja inga garanterat bra och fungerande. Jag är inte så duktig på det här som man kan tro, av mina självsäkra uttalanden :), låt inte lura er. :p

Man önskar ett material som släpper in luftmolekylerna (som trycks in och dras ur materialet mha ljudet) och väl inne i materialet ska rörelsen dämpas, gå ner i hastighet och rörelseenergin i luftmolekylerna ska omvandlas till värme, så mycket som möjligt.

Så material med helt lufttätt ytskikt går därför bort. Täta mat. kan givetvis absorbera en del ändå, pga av hur mycket fjädring och inre dämpning materialet har. För även då omvandlas rörelseenergi till värme, men med största sannolikhet dämpas endast ett rätt smalt frekvensband, ej bredbandigt. Vilket kan ge rätt tråkiga akustiska egenskaper.
Sen ger lösa, lätta och fluffiga material en för låg grad av energiomvandling.

Att alla akustikplattor på marknaden består av hårdpressad mineralull är knappast en slump, om vi säger så. Ja dels är det ju ett rätt billigt material och har bra brandegenskaper - viktigt i offentliga miljöer. Men vore materialet inte akustiskt välfungerande skulle det givetvis finnas andra, bättre, alternativ att köpa.
 
Perickles skrev:
Kan nån snabbt ge svar på vad man ska använda istället för mineralull?
Blir en sväng till staden idag och inhandla material, ska bygga dämpande väggpaneler med tyg över. Och mineralull är det som alla rekomenderar, men finns det nåt som är lika bra? Vill som sagt inte ha mineralull då min man har astma (fast man bygger in med tyg så är det ingen bra lösning för astmatiker)
Utan att egentligen ha någon koll själv, så har jag sett en del prata gott om den här produkten

http://www.vitalfinland.fi/sweden/sidor/produkter/
 
Mikael_L
TCM skrev:
Utan att egentligen ha någon koll själv, så har jag sett en del prata gott om den här produkten

[länk]
Pratat gott om den som värmeisolering eller som akustikprodukt?


På deras sida står det att den är lufttät.

Men det behöver dock inte betyda att den är så tät att den inte fungerar akustiskt, för pratar man om isoleringen i rollen av byggmaterial så menar man nog att den är såpass lufttät att den kan ersätta vindväv. Bara såpass att värmen i isoleringen inte blåser bort av den luftrörelse som kan vara kvar bakom fasadpanelen.

Men man bör kanske kolla lite hur lufttät den verkar vara.
 
Mikael_L skrev:
Pratat gott om den som värmeisolering eller som akustikprodukt?


På deras sida står det att den är lufttät.

Men det behöver dock inte betyda att den är så tät att den inte fungerar akustiskt, för pratar man om isoleringen i rollen av byggmaterial så menar man nog att den är såpass lufttät att den kan ersätta vindväv. Bara såpass att värmen i isoleringen inte blåser bort av den luftrörelse som kan vara kvar bakom fasadpanelen.

Men man bör kanske kolla lite hur lufttät den verkar vara.
Som akustikprodukt. Jag kommer inte ihåg var jag såg det, men jag har för mig att det var på Faktiskt.se som jag såg det
 
Varför inte använda ljuddämpande material som man använder i motorhuvar resp musikrum om tråden ändå återvänder till mineralulls frågan?
 
Mikael_L
MalinA skrev:
Varför inte använda ljuddämpande material som man använder i motorhuvar resp musikrum om tråden ändå återvänder till mineralulls frågan?
Vilka material menar du då?
Det finns väl en mängd olika material i motorrum och under motorhuvar samt i musikrum!

Med lite olika funktioner och uppgifter också då ...
 
Jag kikade lite på Biltemas hemsida tidigare och hittade olika lösningar när jag sökte på ljuddämpningsplatta. Funderade ett tag på att sätta såna bakom tavelramar, under matbordet mm då vi inte har några gardiner men för oss blev det istället bordsduk m en filtduk under och så stora mattor.
 
Mikael_L
Ja du menar den här alltså, som du tidigare länkade till.
MalinA skrev:
Googla ;)
Kolla t.ex. [länk]
Ja jag skrev ju själv skumplast. :)
Men Biltemas variant blir ju en väldigt dyr lösning, med sina dryga 500:-/kvm. Skulle jag vara på väg att klä en vägg så skulle jag aldrig i livet gå och tjacka 20 sådana för 5380:-. :)
Då skulle jag hellre köpa 10kvm akustiktakplattor för en tusenlapp.


Sen är dom ju inte det minsta seriös Biltema, att ange att dom dämpar 40dB, bara sådär.
För det första kan man ju inte ange detta utan att ange förutsättningarna och hur dom ska användas för att erhålla den dämpningen., för att vara någorlunda seriös ska man väl också ange inom vilka frekvenser 40dB gäller, och slutligen tvivlar jag stort på att man kan 40dB dämpning med en sådan platta, hur man än gör. :)

Och vad det gäller förutsättningar så kan jag ju säga såhär:
Jag tycker det bullrar något överdjävligt i vår gympahall när vi spelar innebandy.
Wow, den där från biltema dämpar 40dB, perfa.
Jag köper en platta, 500x1000 mm och limmar fast på en vägg.
Ehhh, jag besviken, nejnej, ljudnivån sjönk ju 40dB :cool:
 
Mikael_L
Och angående de där 40dB Biltema anser den dämpa så ska man komma ihåg att 40dB är 10.000ggr mindre akustisk effekt. Så att absorbera 40dB är ett rejält jobb. Varför jag alltså starkt tvivlar på deras "annonstext".

130 dB Högre än detta kan snabbt skada örat, och kan känna smärta.
120 dB Dieselmotor, kulkvarnar
100 dB Gräsklippare, fabrik
90 dB Band eller symfoni, högre än detta kan skada örat under längre period.
80 dB Polis- eller brandsiren, elektrisk rakapparat
70 dB Radio ljudnivå, trångt område.
50 dB Kan normalt väcka en sovande person.
30-35 dB Mycket tyst konversation, buller på privat kontor
20 dB Prasslande löv, viskande
10 dB Ljudisolerat rum, minsta flesta människors öron kan höra.

*tabell saxad ur wikipedia.
 
Redigerat:
Tjena jag har haft ett liknande problem tidigare i mitt kök på 65m2 & 3.5 m i takhöjd målade väggar & klinkers....
testade lite olika ramspända dämpningar på väggar... med dåligt resultat..
tillslut monterade jag Rockwool i taket & spännde tyg över & resultatet blev underbart... nu får man ett skönt lugn i kroppen då man kommer in i köket.

jag förstår om du inte vill använda rockwool pågrund av astman men det jag vill förmedla är att om du inte dämpar mycke av den totala ytan så ger det för lite resultat !

Akustiktak !!! köp eller gör som jag som jorde ett test i mitt tak. då halva taket var klart var resultatet tvivelaktigt & ljudet mycket ojämt i rummet men då hela taket var klart blev det mycket behagligt dom sista 5-6 skivorna gav störst resultat.

Tyget som används är Ikeas blilligaste 19:-/m & 1.4m brett. mellanrum mellan rockwoll & tyg är på 5cm så man inte ser skivorna igenom tyget då det är ganska tunnt.

inte värdens snyggaste lösning men då vi hadde panik att få det beboligt med 2 små barn & enormt skrammel/eko så gick det inte vara i köket tidigare & nu låter det till och med ok ur köks stereon
 
  • 2011-09-10--23_07_06--5764.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2011-10-01--09_44_24--5809.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för fina bilderna här ovan, riktigt bra lösning faktiskt! På dethär sättet behöver ju inte den annars minimalistiska inredningen bli lidande. Jo, det är nog som många skrivit här att det är mängden, så stor yta som möjligt, som behöver akustik-behandlas. Och taket är ju otvivelaktigt det mest effektiva att börja med... men huh... som ni ser på vårt tak http://postimage.org/image/l93wzlc2b/ så förgrenar det sig hit o dit, inga dörrvalv som kommer emot. Det blir tufft att få taket snyggt. Därför tänkte jag konstigt nog börja med o testa en stor tom vägg först (det kan jag "hemmamamman" fixa själv) innan jag börjar tjata på mannen i huset.

Tänkte nästan köpa Paroc (Isovers) mineralullsskivor som hade en skyddad fiberyta på sina skivor. Men blev suspekt på den hårda yta som man klätt in skivorna med... det blev inget köp. Kom hem tomhänt :(
Skulle sååå vilja klä in hela taket med rockwool nu, längtar till ett lugnare vardagsrum. Men ger mig inte, ska hitta nån lösning som samtidigt är astmavänlig... och billig :)))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.