Hej!

Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum som jag nu redan hittat mycket matnyttig i!

Vi har precis köpt ett hus som tidigare använts som sommarhus och har direktverkande el. Denna ska bort ganska direkt när vi flyttar in i vår och konverteras till vattenburet är tanken. Byggnaden är ifrån tidigt 1900-tal, och vi är väldigt måna om att bevara det gamla fina, så det finna många smarta moderna lösningar som tyvärr går bort. En utav funderingarna kring detta är hur man gör med rördragningen? Vi vill ju förstås inte ha utapåliggande rör, men samtidigt är det ju inte så kul att riva upp de fina trägolven och lägga rören där. Min fundering är ifall det finns någon typ av plattare rör som man enkelt gömmer i en golvlist? Eller andra idéer?
 
Kör rören i mangeln så får dom plats bakom tapeten :p

Jag har själv ett hus från 1918 och tycker inte det stör med lite rör.
 
Mitt förslag är att du ska bryta upp golven och lägga golvvärme,golven går alldeles säkert att återanvända.
Inga fula element och högre komfort. Har gjort det i två gamla hus och det blir bra.
 
Vet inte hur det är i Stockholm men i Göteborg säljer dom samma lister i alla byggvaruhus, Golvsockeln är antingen 75*13 ,95*13 eller 120*13mm
Sen jag flyttade till Jämtland har jag hittat ett helt annat utbud som gör sig väldigt fint i ett hus där man vill bevara gammla traditioner, här finns Golvsockel ända upp till 195*22mm

http://www.follingesag.se/produkter/tra/

Du skulle kunna sätta 15mm rör mot vägg längst ner och sätta en golvsockel 95*22 ovanför.
006(1).jpg
Och en 120*95 som täcker rören
008.jpg

Tillsammans skulle dom bilda en fin list som döljer rören.

EDIT:
Längst ner eller mellan rören måste det sitta en trälist på tex 22*22mm för att stödja "locket".
 
Redigerat:
Jag själv precis avslutat konvertering av mitt hus (1,5 plan) från direktverkande el. Jag vet inte hur många plan du har i ditt hus, men själv utnyttjade jag taket på bottenplan och drog rören där. Uppstick till ovanvåningen och nedgångar i väggen till bottenplan. Två fördelare och hela rör-i-rör ut till respektive radiator.

Spontant känns det svårt att få vettig dimension på rören om de skall döljas i en golvlist, men jag vet att det finns lösningar för detta.
 
kanske dålig liknelse. Men först när jag fick reda på att vi hade fjärrvärme i vår förra lägenhet såg jag rören. Hade inte lagt märke till dem innan...
 
Mitt hus är på 300m2 fördelat på 2 plan, nedre plan är draget i omgångar och rördimensionerna varierar men övervåningen har jag dragit själv. Dit kommer det 22mm kopparrör upp i golvet som via T-kopplingar blir 15mm kopparrör som går hela vägen runt från T-kopplingen till T-kopplingen. Då kan vattnet "välja" vilken sida som är minst belastad för att nå elementen längst bort. På denna 2 rörs slinga har jag 12st radiatorer och det fungerar riktigt bra.
Så jag tror inte det är några problem att dölja 15mm rör med lödkopplingar bakom list och få det att fungera bra.
 
Om man gör en konvertering har jag en känsla av att man ganska snabbt blir medveten om att man har rör - och kommer att reta sig på det.q(;^;)p

Om man ändå gör en renovering. vilket i och för sig inte trådskaparen har skrivit men man kanske kan misstänka, anser jag att man lika väl kan bygga in rören.

Golvsocklarna som är framtagna för detta verkar intressanta, men jag är som sagt skeptisk till rördimensionen.:S
 
BobbaFett skrev:
Mitt hus är på 300m2 fördelat på 2 plan, nedre plan är draget i omgångar och rördimensionerna varierar men övervåningen har jag dragit själv. Dit kommer det 22mm kopparrör upp i golvet som via T-kopplingar blir 15mm kopparrör som går hela vägen runt från T-kopplingen till T-kopplingen. Då kan vattnet "välja" vilken sida som är minst belastad för att nå elementen längst bort. På denna 2 rörs slinga har jag 12st radiatorer och det fungerar riktigt bra.
Då ligger alltså 15 mm röret i en cirkel?

Ligger detta rör under eller ovan golvet?
 
Vad spelar det för roll om rören syns?
 
Gammalt trägolv och golvvärme fungerar inte optimalt. Heller inte om det är dåligt isolerat med gamla glas. Är det ett gammalt hus med torpargrund är det väl lättast att borra upp nya isolerade rör till radiatorer.
 
piloten skrev:
Då ligger alltså 15 mm röret i en cirkel?

Ligger detta rör under eller ovan golvet?
Japp rören ligger i en cirkel.
Rören är utanpåliggande.
 
Wow, massor av bra svar, tack!

larsbj skrev:
Mitt förslag är att du ska bryta upp golven och lägga golvvärme,golven går alldeles säkert att återanvända.
Inga fula element och högre komfort. Har gjort det i två gamla hus och det blir bra.
Jag var inne på detta tidigare. Har en släkting som gjort det med gott resultat. Men jag är rädd för att få problem med torpargrunden. Det var något som besiktningsmannen avrådde ifrån. Sen får man ju mer problem med kallras ifrån fönstrena om man inte har element under.


BobbaFett skrev:
Vet inte hur det är i Stockholm men i Göteborg säljer dom samma lister i alla byggvaruhus, Golvsockeln är antingen 75*13 ,95*13 eller 120*13mm
Sen jag flyttade till Jämtland har jag hittat ett helt annat utbud som gör sig väldigt fint i ett hus där man vill bevara gammla traditioner, här finns Golvsockel ända upp till 195*22mm
Jag är inte helt hundra med på hur du menar, men tror på ett ungefär jag förstår...


piloten skrev:
Jag själv precis avslutat konvertering av mitt hus (1,5 plan) från direktverkande el. Jag vet inte hur många plan du har i ditt hus, men själv utnyttjade jag taket på bottenplan och drog rören där. Uppstick till ovanvåningen och nedgångar i väggen till bottenplan. Två fördelare och hela rör-i-rör ut till respektive radiator.

Spontant känns det svårt att få vettig dimension på rören om de skall döljas i en golvlist, men jag vet att det finns lösningar för detta.
Detta tror jag kan vara en mycket bra lösning! Nära till både över- och undervåning. Det enda man får stå ut med då är vertikala rör vilket ändå känns ok. Bra idé!


blob skrev:
kanske dålig liknelse. Men först när jag fick reda på att vi hade fjärrvärme i vår förra lägenhet såg jag rören. Hade inte lagt märke till dem innan...
Kan mycket väl vara så att det inte är något problem trots allt...


BobbaFett skrev:
Mitt hus är på 300m2 fördelat på 2 plan, nedre plan är draget i omgångar och rördimensionerna varierar men övervåningen har jag dragit själv. Dit kommer det 22mm kopparrör upp i golvet som via T-kopplingar blir 15mm kopparrör som går hela vägen runt från T-kopplingen till T-kopplingen. Då kan vattnet "välja" vilken sida som är minst belastad för att nå elementen längst bort. På denna 2 rörs slinga har jag 12st radiatorer och det fungerar riktigt bra.
Så jag tror inte det är några problem att dölja 15mm rör med lödkopplingar bakom list och få det att fungera bra.
Detta är alltså ett 1-rörsystem? Är det inte svårt att få rätt temperatur? Alltså eftersom du "tar" värme från övriga element när du justerar ett element? Eller har jag missförstått?


piloten skrev:
Om man gör en konvertering har jag en känsla av att man ganska snabbt blir medveten om att man har rör - och kommer att reta sig på det.q(;^;)p

Om man ändå gör en renovering. vilket i och för sig inte trådskaparen har skrivit men man kanske kan misstänka, anser jag att man lika väl kan bygga in rören.

Golvsocklarna som är framtagna för detta verkar intressanta, men jag är som sagt skeptisk till rördimensionen.:S
Ja, det handlar till stor del om renovering, men inga golv ska brytas upp.


Jonas_Olofsson skrev:
Vad spelar det för roll om rören syns?
Det är mindre snyggt än om de döljs. Sen kan man ju diskutera HUR mycket fulare det blir...

Åland skrev:
Gammalt trägolv och golvvärme fungerar inte optimalt. Heller inte om det är dåligt isolerat med gamla glas. Är det ett gammalt hus med torpargrund är det väl lättast att borra upp nya isolerade rör till radiatorer.
Du menar att låta rören gå i grunden? Krävs det inte en väldig massa isolering då?
 
Detta tror jag kan vara en mycket bra lösning! Nära till både över- och undervåning. Det enda man får stå ut med då är vertikala rör vilket ändå känns ok. Bra idé!
Om man ändå skall kosta på bottenvåningen ett nytt undertak, eller kan tänka sig det, så rekommenderar jag den metoden. Från taket och ned till radiatorn kan man då välja att lägga utanpåliggande eller ännu hellre öppna vägen precis där rören skall gå ned. Så gjorde jag och jag tycker det var ett litet problem eftersom jag ändå skulle måla och tapetsera de utrymmena. Du kan då enkelt dra pex rör i rör från din fördelningspunkt till radiatorn. Snabbt ock säkert...

Tänk på att rören måste gå på den varma sidan om isoleringen.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.