Är detta något att ha tro?
Går att få en flisanläggning med 10 kubik förråd för runt 70000kr d^_^b
Är det någon som har provat dessa prylar?
Ska man ha
http://kotly.com/shopping_cart.php?topSsid=3e02d57b1183466ebfb3e8de751c747c

Klarar 25% - 40% fuktighet.

Eller

http://kotly.com/product_info.php?c...1889&topSsid=3e02d57b1183466ebfb3e8de751c747c

Klarar upp till 25% fuktighet.

Den sista går inte att få med större förråd verkar det som? :O

Vad händer med den första (förugn) om fuktigheten blir torrare än 25 % ?

Vilken fuktighet får man om man syrafäller på våren och sedan låter träden torka över sommaren under presenning?

Hur fuktigt eller torrt menar jag, blir det om det får ligga ett år till innan träden flisas?
 
Jag har kollat upp lite av kotly stoker, stokrarna utanförugn är kopior av veto. Hittar ingen skillnad förutom fläkt och styrenhet. Skulle tippa att stålet inte heller ä någe fel på. Har själv funderat på att handla därifrån om inte mina nuvarande grejer håller. Kör första året med eget hemma byggt system. Fungerar riktigt bra, men då är det detta med ett större förråd som man vill åt.

Låter man det torka som du beskrivit så kommer du ner på den bästa kvaliten av flis du kan få, med minsta peng. Inte någe problem att elda med.

Jag har nu eldat med endast syrafält 5m3 och inga problem i min vetotalkkari. Tippad fukhalt 25-30%

Men har 40m3 som är snustort. Höggs på våren.
Kvistat och barkrandat, torkat under bar himmel ( inte rekommendera) sedan flisat och kalluftstorkat med fläkt ca 15h. Har hört att får veden ligga och torka ute under tak så strävar träet ner til 17 % fukthet.

Bäst är att va helt torr flis både för energivärdet men även för att slippa mögel.




Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Så med mina planer på hur jag ska få fram mitt bränsle så borde jag alltså välja stokerversionen?

Problemet är att om jag väljer 30 kw stoker som jag borde klara mig med (hus+underhållsvärme i liten verkstad), så verkar inte den kunna erbjudas med valet större förråd.
Om man går upp på effekten så får man valet upp till 10 kubiks förråd.

Är detta en bugg på hemsidan tro, eller är det så?

Om man väljer versionen med förugn, så kan man få upp till 10 kubiks förråd redan vid den minsta ugnen på 30kw.

Vad är problemet med att elda torrare än 25% med förugn?

Är det någon som har en sån här anläggning nånstans här i landet?

Hur fungerar matningen i dom större förråden?
Klarar dom stickor och kvistar?

Kan förråden stå ute med skruven in genom väggen?
Kräver dom skärmtak över kanske?

Hur funkar styrningen?
Är det lambastyrt?
Om inte, går det att fixa i efterhand?

Är det underhållsfyr eller eltändning?

Hur är det med miljögodkännande om man installerar något sånt här?
 
Detta var det inte så många som visste något om verkar det som.
En får väl bli testpilot i vanlig ordning :rolleyes:
 
Hej tomas ska se om jag ka svar på någe av dina frågor efter som jag stött på d ena å andra folket när jag själv byggt mitt flissystem med enkla medel i sommras. Och nu när det börjar bli kallt så fungerar det förträffligt, mot allt annat folk jag träffat på under min resa.

När det gäller sidan om bugg osv så vet inte jag iaf. Men man kan säkert maila dom och fråga vad som går beställa. Kan tillåmed vara så att dom bygger en efter det man vill ha.

När.det gäller förugn med lägre fukthalt på flisen så kan det brinna för hett vilket har sönder keramiken i förtid och även bakbrand är större risk.

Har en i trakten här som eldar med en liknande förugn som kotly säljer. Ska höra med han hur det fungerat. Han har eldat med den i 20 år om inte mer. Värmer hus verkstad och grisfarm.

Matningen i större förråd så finns det med skrapor i botten när det är riktigt stora förrråd. De som kotly säljer är liknande veto och dom har 2st talrikar i botten som roterar med hjälp av matar skruvens rotation. Större flis fragment går givetvis igenom lättare med en stoker med större skruv, men då ska man veta att med större skruv kommer större effektuttag. Vilket kan vara problem. Jag värmer idag en västerbottensgård på 280kvm (inte super isolerad direkt) samt även verkstad på 80 kvadrat. Med en stoker på 20kw. Å då kör jag på låg matning så brännaren har fortfarande mycket att ge. å detta gör att problemet kan komma vi när det är varmare ute. Har man 40 kw så bör man ha minst 500kvm som ska värmas för att denska gå använda vid varmare väder. 5-6plus.

Jo klart förådet kan stå ute och med tak är det ju ännu bättre. Men hör med sotaren när det gäller matning via vägg och hur man måste bygga för att förrådet ska stå bra till osv.

Fördelen om det står utanför är att man kan mata förrådet med traktorskopa utan at man måste göra det för hand.

Lambda styrning vet jag inte om kotly har med d är ju bara fråga.
När det gäller miljögodkännd så måste man köpa en utrustning som är godkännd vilket borde framgå både av säljaren och produkten tydlikt för dom som har miljögodkänd brännare brukar flexa rätt hårt med det.

Själv så bor jag på landet och har inte det kravet på mig. Medans min anläggning säkert inte är långt från miljögodkänd om man skulle testa. Men min sotare godkände anläggni.gen som den var och då är de bara att elda :)

Eltändning eller underhållsfyr, har man eltändning är det bra med acktank å då inte för att det är till någon nackdel med underhållsfyranläggning.

Men med eltändning kan man köra året runt utan att anläggningen ska måsta stå på underhålls fyrr hela sommaren.

Lite svar iaf kanske :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Izvek.
Tack för jättebra info.
Blev lite klokare.
En fråga.
Jag bor också på landet.
Är det inte krav på miljögodskännande då?
 
Jag har för mig att det gäkler hela landet i tätbebygtområde. Men inte riktigt säker. Kan oxo vara så att kommunen har hårdare regler.

Sotningen är 2 ggr per år med miljögodkänndutrustning.
Och 3 ggr på ikke miljö.

Hur har ni tänkt att bygg? Finns det någon plan.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi har ett panrumm ute i verkstaden, där det står en jättegammal vedpanna kopplad till 2 element och en arotemper.
Glyckol i systemet, så att det kan stå kallt när man inte är där.

Planen är att detta ska bli det enda pannrummet med en flispanna och dra en kulvert till huset 30m.
Ska göra om pannrummet i huset till tvättstuga.

Då vill jag fortfarande ha så att verkstaden bara är uppvärmd när jag behöver den.

Antar att jag då måste ha glykol i hela systemet, om jag inte delar upp det till 2 skilda system där det ena blir värmt i en slinga i en ackumulatortank eller värmeväxlare.

Då slipper jag ha glykol i systemet i huset.
Är lite rädd för det.
Tänk om det skulle börja läcka lite vid en elementventil och katter eller småbarn slickar i sig det.

Eller finns det glykol som inte är farlig?

Utanför verkstaden ska flisförrådet på helst minst 10 kubik stå och mata pannan med skruven genom väggen.

Förrådet matas med frontlastare ifrån ett flislager inne i en gammal lagård eller under ett skärmtak.

Alternativt flisar jag efterhand rakt ner i förrådet, men då vill man nog kanske ha större förråd, så att man bara behöver göra det en eller två gånger under vintern.

Angående eltändning, så undrade jag om kotly-brännarna har det eller om dom jobbar med underhållsfyr?
Går dom att få med askutmatning?
Autosotning?
 
Etylenglykol är den giftiga. Propylenglykol är däremot inte giftig. Den har tydligen till och med ett eget E-nummer, 1520. (För livsmedeltillsatser alltså.)
 
Thomas_2 skrev:
.......
Angående eltändning, så undrade jag om kotly-brännarna har det eller om dom jobbar med underhållsfyr?
Går dom att få med askutmatning?
Autosotning?
Jag har också kikat lite på deras flisstoker/panna kombination. Jag har även pratat med Tom som är säljare på kotly.

Askurmatning kan man få för ett tillägg på 2000kr sek. Ej automatsotning.
Dom har ej eltändning.= underhållsfyr...

Tittar man på deras Unica sensor panna så verkar den vara aningen svårsotad med tuber i eldstadsutrymmet. Den panna som följer med i deras kit verkar bättre med keramisk "vägg" i eldstadsutrymmet.

man är ju lite sugen att prova...


Izvek
Kan du berätta lite mer om hur du byggt din anläggning? Jag skissar lite på ett eget system och det är intressant att se andras lösningar.

Mvh
 
Jo jag har sneglat länge på kotlys flis prylar, och iof är de bara första året jag eldar med flis men jag blir mer å mer impad av att det fungerade bättre än jag kunnat tro d jag satt in.

Pannrum finns ett befintligt i ladugården med kulvert (30m) till boningshus. Min far som byggt.
Och e å med min begränsade budget som jag ville hålla mig till dels för att se om drt går bygga någorlunda billigt utan att måsta ta lån på 250,000.kr för ett värme system.

Rensade ur pannrummet på d grejer som min far installerade 1971. Skorsten behölls efter att pratat med sotaren. Han visste vilken skorsten som satt där och att det är en bra konstruktion som kommer att fungera länge till.

Införskaffade en panna tog första bästa som fanns nära till på blocket. En albinspecial 2 från 1980 ( underförbränningspanna.) 800kr.tidigare ägare hade den inkopplad i sin mors hus men hon eldade aldrig i den. Så den var typ orörd?.antar att elpatronen bara gick i d huset för elpatron gick nästan inte skruva lös från pannan den satt somhv****/#*&*. Visade sig vara en bra panna med stor konvektionsdel samt att eldstaden är någorlunda rymmlig. Samt att pellets /olje brännare går att monter om så skulle önskas. Dock ett stort minus sotningen möjlighet är riktigt dålig men d får jag leva med. Pannan på plats en acktank monteras. Byggs av farmartank på 1600-1700volym. (för vedeldning vår och höst men även för kommande solfångare)

Köpte till en begagnad veto talkkari 20kw 450L behålllare.

Tagithåll på sidan av pannan dock ett större hål än stokern för att om eventuelt stoker byte i framtiden.

Har ett intilllgande flisfack 70m3 som nu flis hämtas manuelt från, men ska så småning om göras matning från fack med skruv till stokern med nivå vakter.



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Det låter som en vettig anläggning till en vettig investeringskostnad. :). Det är otroligt vad en komplett anläggning kan kosta om man handlar komplett.
Hur länge har du haft den i drift och hur har det gått hittills? Hur ofta får du fylla på i veto förrådet?

Jag funderade ett tag på att köpa bara brännhuvud och panna från kotly och bygga resten själv, men nu blir det inte så.
 
Jo d roligaste vore att ha ett flisförråd på säg ca 50m3 kopplat till flispanna och automatisk sotning och ur askning, eltändning osv. Å d klart då drar det iväg. Men är man lite händig så går det lösa vissa saker enklare. Men d klart det är ju frågan om hur mycket tid man har själv för både bygge och om man ska sprnga till pannrummet ofta. Kan ju då vara värt pengen att köpa ett helt komplett system som sköter sig nästan själv. Själv så valde jag flis på denna går för att det känndes som enklare. Målet är att förfinasystemet så man bara behöver gå ut en gång i veckan aska ur kanske kolla till grejerna. Men som det är idag så är det varrannan dag. Men d fungerar ok d oxo tycker jag. Had d varit ved blev det nog varje dag.

Har kört med flis sedan i början av september, och det har gått bättre än förväntat. Har hakat sig 2 ggr pga
Okvistat virke och flishuggen klarar inte riktigt av dessa småkvistar som blir av björk. Kan bli som ett skatbo i stokern just mot slutet för den sorterar som ut dessa längre kvistar och sedan när det börjar bli lite i behållaren så sätter sig dessa små kvistar på 7-15cm vid mynningen på behållaren å sen går inget igenom. Men löste detta med att fylla på behållaren just innan problemet uppstår då trycker han igenom allt.och idag så fyller jag den varrannan dag ungefär vid 10grderkallt ute. Men ska till nästa vinter löst problemet med matningen mellan förråden.

Jaha du köper allt från dom, vilka prylar blir det?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Testade även lite förra vintern att köra pellets i brännaren och då räckte förrådet ca4 dagar beroende på hur kallt det var. Så d klart man ser enkelt då att det är mer ennergi i pellets än flis.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Thomas_2 skrev:
Så med mina planer på hur jag ska få fram mitt bränsle så borde jag alltså välja stokerversionen?

Problemet är att om jag väljer 30 kw stoker som jag borde klara mig med (hus+underhållsvärme i liten verkstad), så verkar inte den kunna erbjudas med valet större förråd.
Om man går upp på effekten så får man valet upp till 10 kubiks förråd.

Är det någon som har en sån här anläggning nånstans här i landet?

Om du väljer att köpa bara deras förråd med stoker så finns en modell med 40kW. Den kan du docka mot en av deras Unica sensor pannor på 40kW. På det sättet håller du ner kostnaden samt får 10m3 förråd.

Enligt dom själva har dom sålt flera system till Sverige, men när jag frågade om referenser så fick jag inget svar på det.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.