Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas Lundquist
johanpost skrev:
Jag tycker forum är ett optimalt ställe att diskutera, debattera, tycka och tänka. Inte bara för att få svar på praktiska frågor, tipsa, hjälpa, sprida kunskap och erfarenheter, så tror jag många är här för att bolla ideér allmänt, ventilera tankar och, har jag en känsla av, "umgås" med likasinnade.
Moral, etik, var gränsen går för att välja något som inte är lagligt. Är det beloppet, storleken på jobbet? Tidsvinst eller någon annan vinst? Ska jag vara olaglig, cykla mot enkelriktat och komma hem 2min tidigare? Ska jag vara omoralisk och behålla femhundringen jag hittar på trottoaren? Det är en balansgång, man vill ha det bekvämt men ska också kunna leva med sig själv. Det är väldigt individuellt och lagen är till för att tolkas fick jag lära mig i plugget. ;)
Du skulle kunna vara en kommunalpolitiker i Kalmar;)?
Jag ställde en ja/ nej- fråga.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag var i Norge och jobbade svart -88.
Känns det rimligt tycker du att över huvudtaget köra ett race om det???
Absolut om du sen skriver följande
"MEN..... Bör en kriminell handling diskuteras och tyckas att det är OK på ett forum?"

Du har jobbat svart när du var "ung och dum" för länge sen så det är glömt eller?, men om TS idag kanske anlitar svart arbetskraft så är det en helt annan sak.

En sak är väl om du låtit bli att först tala om att du själv jobbat svart innan du försökt förespråka att TS ska slängas ut för att fundera på att köpa de tjänster du själv sålt svart. Men nu blir det bara fånigt.

Lite självdistans har du väl och inser att vad du skriver och vad du tycker inte stämmer överens:O
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Du skulle kunna vara en kommunalpolitiker i Kalmar;)?
Jag ställde en ja/ nej- fråga.
OK sorry då, har druckit några bärs...:p svaret på frågan är ja.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Absolut om du sen skriver följande
"MEN..... Bör en kriminell handling diskuteras och tyckas att det är OK på ett forum?"

Du har jobbat svart när du var "ung och dum" för länge sen så det är glömt eller?, men om TS idag kanske anlitar svart arbetskraft så är det en helt annan sak.

En sak är väl om du låtit bli att först tala om att du själv jobbat svart innan du försökt förespråka att TS ska slängas ut för att fundera på att köpa de tjänster du själv sålt svart. Men nu blir det bara fånigt.

Lite självdistans har du väl och inser att vad du skriver och vad du tycker inte stämmer överens:O
Du borde nog läst inlägg 42 vad jag tycker om att ts anlitar svartjobbare innan du uttalar dig mrbygg.
Det är väldigt viktigt att man påläst när man ska kasta sig över andra, och är man inte det så blir det pinsamt.
 
Thomas Lundquist
johanpost skrev:
OK sorry då, har druckit några bärs...:p svaret på frågan är ja.
d^_^b
 
Thomas Lundquist skrev:
Du borde nog läst inlägg 42 vad jag tycker om att ts anlitar svartjobbare innan du uttalar dig mrbygg.
Det är väldigt viktigt att man påläst när man ska kasta sig över andra, och är man inte det så blir det pinsamt.
Men vad är pinsamt? Har du inte skrivit "MEN..... Bör en kriminell handling diskuteras och tyckas att det är OK på ett forum?" Uppenbarligen tycker du att det du gjort inte får diskuteras på forumet? Är det det OK för dig som sålt svarta tjänster att diskutera men inte kunder som funderar på att köpa svarta tjänster?

Förklara för mig så jag förstår varför du inte tycker TS får diskuera en kriminell handling här på forumet som du själv uppenbarligen utfört? Jag begriper mig inte på ditt resonemang så du får gärna förklara lite utförligare.
 
K
johanpost skrev:
För TS står det mellan att få ommålat innan inflytt i sitt som jag förstått nyköpta hus för en billig peng, eller att inte få ommålat för att ekonomin inte tillåter att anlita målare.

Ska hon låta moralen vinna över plånboken och flytta in i sitt omålade hus, känna sig som en nöjd idealist med gamla 70-tals tapeter på väggarna? Eller begå det hemska brottet att betala svart för att få ommålat, och känna sig som en nöjd realist med nymålade väggar?
Tycker nog att TS inte skulle köpt ett hus om pengarna inte finns. Vad som helst kan gå sönder i ett 70-tals hus. Hur gör TS då om inte pengarna finns?

Spränger en bankomat kanske, för moralen får väl inte vinna över att barnen fryser i vinter??
 
K
mr_bygg skrev:
Men vad är pinsamt? Har du inte skrivit "MEN..... Bör en kriminell handling diskuteras och tyckas att det är OK på ett forum?" Uppenbarligen tycker du att det du gjort inte får diskuteras på forumet? Är det det OK för dig som sålt svarta tjänster att diskutera men inte kunder som funderar på att köpa svarta tjänster?

Förklara för mig så jag förstår varför du inte tycker TS får diskuera en kriminell handling här på forumet som du själv uppenbarligen utfört? Jag begriper mig inte på ditt resonemang så du får gärna förklara lite utförligare.
Anlitar man svartjobb så är man inte konsument längre, då man saknar alla rättigheter en konsument har.

BH är ju på konsumentens sida...
 
Ska man tycka något mer i detta, så skulle jag tillägga att om inte TS är väldigt handikappad, så prova att måla själv. Här på forumet får man tips och stöd om man inte kan eller är orolig för resultatet. Varför målar inte TS själv? Kostnaden för färgen blir ju densamma?
 
Ny här men tvungen att lägga mig i!
När vi skulle flytta in i vårat nya hus så hade vi polska hantverkare(med f-skatt), men dom inte bo hos oss trots frågan,dom spacklade ,målade och tapetserade ett sovrum, dom tömde spackelrester i avloppet som satte sig, klister på fel sida tapeten vilket gav fäckar,dåligt målade lister.
Jag är inte säker på att svenska hantverkare är mycket bättre men jag kommer aldrig anlita utländsk arbetskraft till mitt hus, då har jag hellre gamla tapeter
 
kirk69 skrev:
Anlitar man svartjobb så är man inte konsument längre, då man saknar alla rättigheter en konsument har.

BH är ju på konsumentens sida...
Och då får inte ämnet diskuteras här på forumet eller? Men kan ha olika åsikter om svartjobb, men det går inte att komma ifrån att många hantverkare erbjuder eller har erbjudit svarta tjänster och att många kunder uppenbarligen är beredd att köpa tjänsterna så det förekommer och då ser jag inte varför man inte också skulle kunna diskutera det öppet.
 
kirk69 skrev:
Tycker nog att TS inte skulle köpt ett hus om pengarna inte finns. Vad som helst kan gå sönder i ett 70-tals hus. Hur gör TS då om inte pengarna finns?

Spränger en bankomat kanske, för moralen får väl inte vinna över att barnen fryser i vinter??
Var ska alla oförnuftiga människor bo då?
 
K
johanpost skrev:
Var ska alla oförnuftiga människor bo då?
Det finns hyres alternativ om man inte har råd att köpa....
 
K
mr_bygg skrev:
Och då får inte ämnet diskuteras här på forumet eller? Men kan ha olika åsikter om svartjobb, men det går inte att komma ifrån att många hantverkare erbjuder eller har erbjudit svarta tjänster och att många kunder uppenbarligen är beredd att köpa tjänsterna så det förekommer och då ser jag inte varför man inte också skulle kunna diskutera det öppet.
Tycker fortfarande att svartjobbare och de som ANLITAR dom samt alla andra som fuskar med bidrag och liknande borde det vara skott pengar på.
 
kirk69 skrev:
Tycker fortfarande att svartjobbare och de som ANLITAR dom samt alla andra som fuskar med bidrag och liknande borde det vara skott pengar på.
Det finns teorier om att svartjobb är som smörjmedel för ekonomin eftersom de skapar arbeten som annars inte skulle bli utförda. De pengar som därigenom kommer i omlopp i landet ger bl a arbetstillfällen och momsintäkter till staten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.