Status
Tråden går ej att kommentera.
Skulle gissa att det finns allt för många klåpare, en hel del tar säkert svart betalt och en del är kanske polacker, men om man tittar noga på fenomenet svartjobb och klåpare så så tror jag förvånansvärt få är polacker, men jag kan givetvis ha fel;)
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Skulle gissa att det finns allt för många klåpare, en hel del tar säkert svart betalt och en del är kanske polacker, men om man tittar noga på fenomenet svartjobb och klåpare så så tror jag förvånansvärt få är polacker, men jag kan givetvis ha fel;)
Jobbarna i sig är sällan klåpare när det gäller polacker m.m. Dom är nog mest dumdristiga bönder från polen som är lovade guld och gröna skogar om dom är villiga att komma hit och ta tag i en hammare.
 
Du kanske har rätt, men det finns och blir över på hemmaplan av lokala förmågor så du behöver knappast beskylla polacker för att de oftast står för allt elände förknippat med svartjobb och klåpare om du nu inte har svart på vitt att det ligger till på det sättet att polacker står för allt elände och då är jag den första att acceptera din ståndpunkt.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Du kanske har rätt, men det finns och blir över på hemmaplan av lokala förmågor så du behöver knappast beskylla polacker för att de oftast står för allt elände förknippat med svartjobb och klåpare om du nu inte har svart på vitt att det ligger till på det sättet att polacker står för allt elände och då är jag den första att acceptera din ståndpunkt.
Det känns som din ena skena på skridskon slant iväg minst sagt.

Är det inte bättre att försöka hålla en seriös debatt istället för att komma med dessa halvrassse anklagelser.

Hade jag haft resurser så hade jag gjort ett "fuskbyggarna" ifrån en annan infallsvinkel och då är jag övertygad om att det hade blivit underhållning.
 
Är du seriös:x Du anser uppenbarligen att när det rör sig om svartjobb och klåpare så handlar det oftast om polacker, något annat kan jag inte tolka av ditt inlägg. Jag har aldrig anklagat dig för nåt men jag bemöter det du skriver som du förhoppningsvis står för.

Jag blir faktiskt lite intresserad vilken infallsvinkel du vill göra fuskbyggarna för att skapa underhållning?
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Är du seriös:x Du anser uppenbarligen att när det rör sig om svartjobb och klåpare så handlar det oftast om polacker, något annat kan jag inte tolka av ditt inlägg. Jag har aldrig anklagat dig för nåt men jag bemöter det du skriver som du förhoppningsvis står för.

Jag blir faktiskt lite intresserad vilken infallsvinkel du vill göra fuskbyggarna för att skapa underhållning?
Jag har själv jobbat svart som dom flesta gjort inom yrkesplugget, men för länge sedan.
Men dagens svartjobbare har en majoritet av polacker, ryssar, rumäner, bulgarer mm.
Dessa arbetar med pisslöner och gör dom stora misstagen vid byggen p.g.a av att dom inte har någon som helst utbildning och ofta ligger kunden jämte honom när det gäller att fylla i ritboken..

Min infallsvinkel är nog rätt tydlig.
 
Redigerat:
kirk69 skrev:
Ta in hur mycket polacker du vill. Men jag kommer aldrig tycka att svart jobb är okej. Tycker inte heller att man ska uppmuntra till det på ett sånt här forum.
För TS står det mellan att få ommålat innan inflytt i sitt som jag förstått nyköpta hus för en billig peng, eller att inte få ommålat för att ekonomin inte tillåter att anlita målare.

Ska hon låta moralen vinna över plånboken och flytta in i sitt omålade hus, känna sig som en nöjd idealist med gamla 70-tals tapeter på väggarna? Eller begå det hemska brottet att betala svart för att få ommålat, och känna sig som en nöjd realist med nymålade väggar?
 
T
Hannaan skrev:
Men beror det inte lite på om man målar ett rum då och på så sätt kan stänga dörren så det inte sprider sig till hela byggnaden? Då är det ju en sak. Men vi tänkte ju måla om hela skiten på en gång, varenda rum inkl . hallar, kök osv. Så det går liksom inte att komma undan lukten då. Dessutom så sover ju inte barnen på dagis, men målar man om hemma så måste de ju sova i lukten med. Jag tror inte det är särskilt hälsosamt faktiskt.. men så är jag troligen lite smått fanatisk när det gäller sånt som rör hälsan :D
Alla färger nuförtiden är mer eller mindre vattenbaserade och luktar inget särskilt och är absolut inte farliga för hälsan.

Värre var det förr med oljebaserade färger som luktade apa.
 
Jag har från dina inlägg insett att du anser att utlänska arbetare står för en stor del av alla oseriösa hantverkare och jag håller inte med. Så länge du inte kan visa att det stämmer så kommer jag fortfarande ha uppfattningen att de flesta problem som uppstår med hantverkare här i sverige rör sig om helt svenska hantverkare som antingen är okunniga, oseriösa eller medvetet fuskar.

Men som jag sagt tidigare är du välkommen att överbevisa mig med någon typ av källa till dina påståenden.
 
Thomas Lundquist
johanpost skrev:
För TS står det mellan att få ommålat innan inflytt i sitt som jag förstått nyköpta hus för en billig peng, eller att inte få ommålat för att ekonomin inte tillåter att anlita målare.

Ska hon låta moralen vinna över plånboken och flytta in i sitt omålade hus, känna sig som en nöjd idealist med gamla 70-tals tapeter på väggarna? Eller begå det hemska brottet att betala svart för att få ommålat, och känna sig som en nöjd realist med nymålade väggar?
Jag håller med dig i vissa fragment.
MEN..... Bör en kriminell handling diskuteras och tyckas att det är OK på ett forum?
 
Du skrev ju precis att du själv jobbat svart och ingen har väl knappast tvingat dig så då är det väl ändå lite svårt att moralisera över TS som funderar på att köpa en tjänst som du själv har erbjudit:O

Är det mindre OK att köpa en svart tjänst än att erbjuda den?
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Jag har från dina inlägg insett att du anser att utlänska arbetare står för en stor del av alla oseriösa hantverkare och jag håller inte med. Så länge du inte kan visa att det stämmer så kommer jag fortfarande ha uppfattningen att de flesta problem som uppstår med hantverkare här i sverige rör sig om helt svenska hantverkare som antingen är okunniga, oseriösa eller medvetet fuskar.

Men som jag sagt tidigare är du välkommen att överbevisa mig med någon typ av källa till dina påståenden.
Ja, jag är övertygad om när och vart klåparna befinner sig.

Jag har själv fullt med jobb och tänker för tillfället inte jag några klåpare.

Men ni fortsätter att anlita dom och det kan inte jag göra så mycket åt.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Du skrev ju precis att du själv jobbat svart och ingen har väl knappast tvingat dig så då är det väl ändå lite svårt att moralisera över TS som funderar på att köpa en tjänst som du själv har erbjudit:O

Är det mindre OK att köpa en svart tjänst än att erbjuda den?
Jag var i Norge och jobbade svart -88.
Känns det rimligt tycker du att över huvudtaget köra ett race om det???
 
Jag har aldrig anlitat några utlänska hantverkare, men har stött på mindre lyckade svenska hantverkare så jag har inte din erfarenhet och vill du komma med säkra uttalanden om var klåparna befinnner sig så är det knappast fel med lite mer hård fakta än ren spekulation från din sida.

Sen är jag fortfarande jättenyfiken på din åsikt om att TS som eventuellt kan tänka sig anlita svart arbetskraft enligt dig inte borde få diskutera här när du själv i något inlägg tidigare öppet redovisat att du jobbat svart. Vill du att både TS och du själv kastas ut från forumet eller vad var tanken med inlägget?
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag håller med dig i vissa fragment.
MEN..... Bör en kriminell handling diskuteras och tyckas att det är OK på ett forum?
Jag tycker forum är ett optimalt ställe att diskutera, debattera, tycka och tänka. Inte bara för att få svar på praktiska frågor, tipsa, hjälpa, sprida kunskap och erfarenheter, så tror jag många är här för att bolla ideér allmänt, ventilera tankar och, har jag en känsla av, "umgås" med likasinnade.
Moral, etik, var gränsen går för att välja något som inte är lagligt. Är det beloppet, storleken på jobbet? Tidsvinst eller någon annan vinst? Ska jag vara olaglig, cykla mot enkelriktat och komma hem 2min tidigare? Ska jag vara omoralisk och behålla femhundringen jag hittar på trottoaren? Det är en balansgång, man vill ha det bekvämt men ska också kunna leva med sig själv. Det är väldigt individuellt och lagen är till för att tolkas fick jag lära mig i plugget. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.