Suck! Djup suck, nu är jag innerligt trött på det här och har ingen aning om hur jag ska gå vidare...

Jag har två problem.

A) Alldeles åt skogen för hög fukthalt i torpargrunden. Upptäcktes för ett par år sedan, och jag har hållt på och försökt åtgärda det stegvis sedan dess.

B) När jag fyller på radiatorsystemet via värmepumpen till 1 bar så skjunker det snabbt till 0,2. Detta upptäcktes direkt efter att värmepumpen installerades för ca 5 år sedan. Jag köpte huset av ett dödsbo, så jag har ingen möjlighet att veta hur det var innan.

Man kan ju lätt misstänka ett samband, men givet är det ju inte.


A borde inte vara ett problem. Större delen av huset står direkt på berget, som sluttar bort från huset.
Sedan jag upptäckte problemet så har jag dränerat om och isolerat på utsidan, rensat ur organiskt material ur grunden, lagt plast på marken, lagt isolering på marken, installerat avfuktare.
Utan någon större effekt, just nu har jag en relativ luftfuktighet på 87 % där nere.
Och det var runt 95 % i somras. Problemet är dessutom klart identifierat till ett begränsat område av grunden, en av den del som inte ligger på berg.

B förklarades av firman som installerade värmepumpen som varandes inget problem. "Det läcker alltid i gamla rör, huset blir ju varmt i alla fall".
Annan rörmokare har sagt att det nog är fel på tryckmätaren, inget problem. Och kanske har de rätt, kanske inte.

Någon gav mig tipset att använda en värmekamera för att försöka hitta eventuell läcka, man skulle se rören som fina streck och läckan som ett blurr.
Jag hyrde i dag en idag (efter att ha frågat om den passade för syftet och fått svaret ja), men man ser bara rör i väggar och golv på vissa ställen.
Det mest misstänkta stället i golvet ser man ingenting alls på (förmodligen pga av att det är flytspacklat).

Jag skulle helst bara vilja avhända mig hela problemet men vet inte till vem.
Försäkringsbolagets hantverkare rev upp blindbotten på misstänkta ställen, hittade bara torr sågspånsisolering och försvann.
Försäkringsbolagets rörmokare var den som trodde att det var fel på värmepumpens tryckmätare (och försvann sen).
En fuktsaneringsfirma var här och tyckte att Trygghetsvakten borde installeras men har inte hörts av sen dess.
Och ärligt talat så tror jag att med tanke på den höga fukthalten i grunden och den lilla effekten av tidigare insatser så vore Trygghetsvakten bara ytterligare ett effektlöst sätt att försöka bekämpa symptomen i stället för källan till problemet.

Om jag tar hit en läcksökningsfirma (förstod först i kväll att sådana finns) och de inte hittar något heller så har jag ingen aning om det är så pålitligt att jag kan utesluta en läcka.

Jag har inte riktigt råd att låta någon komma hit och göra dyra trial-and-error-lösningar.
Och har en liten baby på väg som jag inte har lust att låta bo ovanför en grund med fuktproblem.

Efter misslyckandet med värmekameran är jag riktigt, riktigt låg och ledsen :(.

Är det någon som kan komma med något förslag till vidare åtgärder för att hitta problemet?
 
Hur snabbt sjunker trycket?

Går det på något sätt att stänga av vissa delar på systemet för att på så sätt leta sig fram till ett begränsat felområde?
 
Hej crebel Ett problem tror jag kunna hjälpa dig med och det är ditt systemtryck.Om du har fått hålla på att fylla på ditt system ofta redan din värmepump vart ditsatt så är nog så att ditt förtryck i ditt expansionskärl är tomt på luft eller det är för lite luft.Om förtryck är för lågt så får du ingen tryckutjämning i ditt system därför sjunker ditt system tryck och du får hålla på att fylla ditt system.På undersidan av expansionskärlet sitter en ventil (ibland sitter det ett svart täcklock så därför ser du inte ventilen) och det är en likadan ventil som sitter på dina däck på bilen och om ditt systemtryck är 1.0bar så ska du ha ett förtryck på 0.6bar om du har inget förtryck så gör så här:Stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren och stäng tur och retur sedan öppnar du säkerhetsventilen så ditt systemtryck blir noll och förhoppningsvis har du en golvbrunn annars får du sätta dit en modell större hink.Nu är det bara pumpa i luft på ventilen på undersidan med en cyckelpump till trycket visar 0.5-0.6bar sedan är det bara att fylla på ditt system tills det visar 1.0bar.Att förtrycket ligger för lågt eller för högt stöter jag på rätt så ofta.Prova det först innan du går vidare.
 
Vad det gäller krypgrunden är luften luftfuktighet inte det mest intressanta utan fuktigheten i konstruktionen runt omkring för trä t ex har jag för mig att den inte får vara högre än 17%. Fukthalten i luften kommer att variera med årstiden.
När du installerade avfuktaren, stängde du till ventilerna också? Avfuktaren kommer ju annars att få jobba hela tiden med att avfukta all världens luft. Åtgärdena som du gjort ska ju leda till minskad fuktmängd. Ser du några tecken till påväxt i krypgrunden? Mögellukt?
Vore det en läcka från värmesystemet så skulle du se vattendroppar på stället där det läcker.

Problem 2 tror jag hänger ihop med det som växelventil skriver. Ett expansionskärl utan luft eller med trasig gummiblåsa.
 
Ett förslag om det inte beror på förtrycket är att skruva dit ventiler med avtappning om du har olika stammar till radiatorerna. Sätt tryckmätare på avtappningarna och tryck upp systemet till 1-2bar. Du kan sedan se i ungefär var i huset läckan finns. Du kan eventuellt även stänga av den delen av huset och få kvar värme i resten av huset.

Håll hoppet uppe.
 
Crebel skrev:
B förklarades av firman som installerade värmepumpen som varandes inget problem. "Det läcker alltid i gamla rör, huset blir ju varmt i alla fall".
Den förklaringen är en bra tecken på att man inte ska anlita den firman iaf. :@

Håll huvudet kallt och deppa inte ihop. Som skrivits innan, kolla förtrycket i kärlet. Kolla även så att det inte står och smådroppar ur säkerhetsventilen. Hittar man inget fel där så är det bara att leta vidare.
Ett tips är att om du använder värmekamera, så kör på full värme på systemet. Då är det lättare att följa rören.
 
En natts sömn gör en alltid lite mindre dyster och att komma in och läsa era uppmuntrande inlägg gör att det känns lättare ändå.
Jag hade bara så höga förväntningar på att värmekameran skulle ge ett slutligt svar att "JA, det läcker HÄR" eller "NEJ, det finns ingen läcka" att det blev lite krasch när det blev YTTERLIGARE ett "Å ena sidan si, å andra sidan så"-resultat.
Det har varit lite för mycket av det senare under resan...

Problem B:
Trycket sjunker från ca 0,8 till 0,2 bar på mindre än 10 minuter (oklart hur mycket mindre eftersom jag var och gjorde annat i mellantiden).
Det går tyvärr inte att stänga av någon del, det är en radiatorslinga (gammalt hus).

Jag ska kolla det där med förtrycket, vore toppen om det vore svaret på problem B så jag kan stänga den punkten!

Värmepumpar och ventiler och sånt mek är inte min grej så det finns stor sannolikhet för följdfrågor.
Mer information, vet inte om det har betydelse:
Det finns ett överflödigt expansionskärl på vinden med i slingan, kan det också vara inblandat i problemet?
Det skvallerröret har det såvitt jag märkt aldrig kommit vatten ur (Har en bunke under för säkerhets skull).
Försäkringsbolagets rörmokare var uppe och kollade att det inte läckte i alla fall.

Noterade följande i morse efter ytterligare lite mek med värmekameran: Till-röret gick från varmt till kallt när jag fyllde på i systemet,
dvs det nya vattnet verkar gå ut i radiatorsystemet direkt och ouppvärmt.
Är det så det ska vara, och är det förenligt med att problemet är förtrycket?
Det har hänt att det runnit vatten ur skvallerröret, aldrig i samband med påfyllning dock.

Problem A:
Jag har inte hittat något som jag kan identifiera som mögeltillväxt i blindbotten, men anledningen till att jag kollade upp grunden överhuvudtaget (den var till största delen inte åtkomlig innan jag började undersöka den) var att jag fick astmabesvär. Som försvann när avfuktaren installerades.
Man kan tydligen reagera även på jordbakterier när det blir fuktigt, det behöver inte vara mögel. Men jag antar att om avfuktaren håller lite undertryck i grunden så kommer
så kommer inte the bad stuff upp i huset i samma utsträckning oavsett vad det är.

Alla ventiler stängdes när avluftaren installerades.

Det luktar fukt och möjligen mögel i den delen av huset som ligger över det jag misstänker är problemkällan. Huset står där på sandblandad jord och i problemhörnet
(där alla rör går in och ur huset, ligger under tvättstugan där också värmepumpen står) har jag känt att jorden varit riktigt fuktig ibland.

Efter att jag lagt plast över så har jag inte någon gång känt att plasten är våt på översidan (vilket skulle tala mot att en läcka är källa till problem A)
Men innan plasten kom på så noterade jag en tegelstensbit som var fuktig på översidan, vet inte om den kan bli så blöt bara genom att suga upp fukt från undersidan.
Jag tyckte då också att det såg ut/kändes som det var fuktigt i skarvarna i råsponten som är blindbotten men har inte noterat det senare.

Isoleringen runt rören har aldrig varit fuktig när vi kollar, inte heller isoleringen i de luckor i blindbotten som försäkringsbolaget gjorde.

Jag fick en tanke i nattas att det skulle kunna vara problem med kondens i taket och/eller väggarna som rinner genom takfack och väggar ner i grunden.
Taket är ganska lätt att kolla, behöver bara skruva ner en platta och kolla, ska göra det med i helgen.

Eller att det kanske är hål på vattenröret efter det gått ner i jorden? Svårare att kolla...
 
Redigerat:
Exansionskärlet på vinden skulle de kopplat bort när de installerade tryckkärlet. Klåpare som har varit framme.. Ibland kan det uppstå läckage på röret upp till kärlet. Om du inte har något gammalt hetvattenelement som är kopplat på den gamla expansionsledningen så skulle jag försöka proppa den i pannrummet till att börja med.
Hur gammalt är huset?
 
Jag satt precis och läste tråden och tänkte, han har säkert ett öppet expansionskärl i systemet nånstans.
Du kanske har en läckande shunt på nån gammal panna.
Du kan höja trycket, men shunten läcker till pannan, och trycket sjunker ned igen.

Beroende på hur din installation ser ut då såklart...

Hos svärföräldrarna som numer har bergvärme var det sådär... fast jag visste ju varför.
Men däremot var det lite dåligt flöde i radiatorsystemet för bvp's bästa, så den gamla vedpannan är numer frånskild från systemet och endast ett slutet expansionskärl anslutet. Höjde trycket och allt blev frid och fröjd.
 
lordi skrev:
Den förklaringen är en bra tecken på att man inte ska anlita den firman iaf. :@
Företaget som jag köpte värmepumpen av har jag haft goda erfarenheter av förut, men den här gången hade de verkligen skaffat en underleverantör med rördragare som. hm, inte lyste direkt.

En annan höjdarreplik var när jag klagat på rördragningen i köket: "Men hade du sagt till hur du ville ha det då?". Jo, det hade jag ju faktiskt gjort. Men även om så inte vore fallet, vem vill ha rören dragna på diagonalen över väggen :x?
 
JOW skrev:
Jag satt precis och läste tråden och tänkte, han har säkert ett öppet expansionskärl i systemet nånstans.
Du kanske har en läckande shunt på nån gammal panna.
Du kan höja trycket, men shunten läcker till pannan, och trycket sjunker ned igen.
Ingen gammal panna höll jag på att säga, men jag har faktiskt en liten kökspanna för vedeldning. Bergvärmepumpen är parallellkopplad över den pannan, och en liten egen cirkulationspump är kopplad till den. Tanken är att jag ska kunna värma upp huset med vedpannan om jag vill (men då måste jag stänga av värmepumpen och starta cirkulationspumpen.)

Idiotfråga nu, men brukar kökspannor ha shunt? Jag hade någon idé att radiatorrören bara snirklade igenom kaminen så att säga och blev varma genom värmeväxling med elden.

Kan någon ge en dummyförklaring vad som kan hända med det öppna expansionskärlet?
 
Crebel skrev:
Företaget som jag köpte värmepumpen av har jag haft goda erfarenheter av förut, men den här gången hade de verkligen skaffat en underleverantör med rördragare som. hm, inte lyste direkt.

En annan höjdarreplik var när jag klagat på rördragningen i köket: "Men hade du sagt till hur du ville ha det då?". Jo, det hade jag ju faktiskt gjort. Men även om så inte vore fallet, vem vill ha rören dragna på diagonalen över väggen :x?
Aha, då förstår jag. Det finns några såna konstellationer. Ett företag säljer in värmepumpen, men anlitar en underentreprenör att göra installationen. Underentreprenören får en fast summa (låg?) för att göra installationen. Då försöker han slänga in anläggningen så fort som möjligt för att få jobbet att gå ihop.
 
lordi skrev:
Exansionskärlet på vinden skulle de kopplat bort när de installerade tryckkärlet. Klåpare som har varit framme.. Ibland kan det uppstå läckage på röret upp till kärlet. Om du inte har något gammalt hetvattenelement som är kopplat på den gamla expansionsledningen så skulle jag försöka proppa den i pannrummet till att börja med.
Hur gammalt är huset?
Äldsta delen är från 1912.

Har inget element på den del av slingan som går upp till vinden och expansionskärlet där. Det är alltså ingen separat slinga på radiatorsystemet, bara en u-sväng upp till vinden på den vanliga slingan. Jag skulle tro att det man gör när man tar bort den är att liksom kortsluta U:et?

(Har inget pannrum heller, värmepumpen står i tvättstugan på bottenvåningen. Det expansionskärlet torde väl av nödvändighet vara slutet eftersom den inte sitter högre än högsta radiatorn?)
 
växelventil skrev:
Hej crebel Ett problem tror jag kunna hjälpa dig med och det är ditt systemtryck.Om du har fått hålla på att fylla på ditt system ofta redan din värmepump vart ditsatt så är nog så att ditt förtryck i ditt expansionskärl är tomt på luft eller det är för lite luft.Om förtryck är för lågt så får du ingen tryckutjämning i ditt system därför sjunker ditt system tryck och du får hålla på att fylla ditt system.På undersidan av expansionskärlet sitter en ventil (ibland sitter det ett svart täcklock så därför ser du inte ventilen) och det är en likadan ventil som sitter på dina däck på bilen och om ditt systemtryck är 1.0bar så ska du ha ett förtryck på 0.6bar om du har inget förtryck så gör så här:Stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren och stäng tur och retur sedan öppnar du säkerhetsventilen så ditt systemtryck blir noll och förhoppningsvis har du en golvbrunn annars får du sätta dit en modell större hink.Nu är det bara pumpa i luft på ventilen på undersidan med en cyckelpump till trycket visar 0.5-0.6bar sedan är det bara att fylla på ditt system tills det visar 1.0bar.Att förtrycket ligger för lågt eller för högt stöter jag på rätt så ofta.Prova det först innan du går vidare.
Väldigt bra och pedagogisk beskrivning, tack!
Jag tror jag har identifierat alla vitala delar även om jag är lite osäker på hur jag stänger av tur och retur. Ett vred som det står Avstängning på nära påfyllningsballofixen skulle kunna vara för tur-röret. Och ett stort vred vid filtret tror jag stänger av retur-röret.

Så när jag öppnar ventilen kommer det rinna vatten ur ventilen och tryckmätaren kommer att sjunka till 0? Och när jag pumpar i luft så stiger tryckmätaren?
Sedan öppna tur-och retur, fylla på vatten till 1 bar och slutligen slå på arbetsbrytaren?
 
Men du kan aldrig få 0,8 kg tryck i systemet om du har ett öppet expansionskärl. Frågan är hur högt upp kärlet sitter, för du få ungefär 0,1 Bar per meter i höjd mellan punkten där mätaren sitter och vattenytan inne i det öppna exp. kärlet. Så om inte ditt hus är ca 10m högt (upp till kärlet) så kan du aldrig få det trycket.

Vatten rinner ut någonstans från exp kärlet på vinden, ofta finns det dels ett skvallerrör som mynnar inne i huset någonstans, men även ett rör som mynnar ute på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.