Hej!

Eftersom jag fått många bra tips härifrån tänkte jag dela med mig tillbaka.

Jag har lagt stavparkett i vardagsrum + matsal de senaste två veckorna.
Här är ett filmklipp som visar hur det går till:

Återkommer med mer bilder när jag slipat och oljat om ett par veckor.
//Bråkis
 
  • Gilla
Ebborg och 8 till
  • Laddar…
Bra jobbat.
 
Underbart! Härligt filmat, härligt klippt, härligt golv!

Är väldigt sugen på att göra något liknande själv så jag funderar på följande:

1. Vad betalade ni per kvadratmeter golv och var köpte ni det?
2. Hur gick tankarna om att limma/inte limma allt golv?
3. Vad skulle ni gjort annorlunda om ni gjorde det igen?
4. Vad finns det för "regler" om att ha eller inte ha fris kring t.ex. kamin?
5. Vad motiverade er att lägga ångspärr? Risken att golvvärmen spricker och pajar hela golvet?
6. Skulle det funka att spika i golvspån?
7. Hur många kvadrat la ni och hur många kvadrat gick åt?
8. Kommer ni lacka eller olja det?
9. "Måste" man lägga det när det är lite kallare för att få sprickor att gå ihop?

Och jag är som sagt grymt imponerad och nyfiken på hur ni resonerade kring hur man lägger. :)
 
Kul, kan varmt rekommendera det. Bara man är noggrann så blir det bra. Särskilt svårt är det inte.

1. Jag köpte från http://parkettkontakten.se/ - upphämtning i Bromma. Ring så får du offert. Jag betalade ca 320 kr inkl moms per kvm.
2. Diskuterade med golvisar. Om man gör ngt misstag eller något blir fel är det skönare att spika än att limma. Limmet är också lite kladdigare och jobbigare att hantera. Limmet kostar cirka 100 kr per kvm. Plywood också.
3. Jag skulle kollat igenom alla noter på brädorna innan jag lade dem. De springor som uppstått beror på små träflisor som är kvar i noten. Men det fattade jag först mot slutet. I övrigt skulle jag gjort så här.
4. Känner inte till några regler. Det är rent estetiskt. Jag tycker det blev snyggast så här. I vissa ställen är det trångt så där fanns inte plats för fris.
5. Fick rådet. Kostnaden var ju inte så jobbig. http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=126&Typ=AmaNytt I Princip: om någon ånga/fukt skulle komma pga konvektion el dyl från golvvärmen så är det bättre att den inte åker upp i trägolvet. Om det är mellanvåning (inte källare) och ingen golvvärme är nog inte det så viktigt.
6. Troligen inte. Spikar fäster inte så bra då. Det var en av anledningarna att vi bytte spån mot plywood. Den andra var att vi behövde ju veta var golvvärmeslangarna låg.
7. Jag hade ett spill på cirka 5-6% men då var jag snål och återanvände en hel del bitar. T.ex. när man går med sänksågen och kapar av ena sidan kan man använda de nyavkapade bitarna och fylla igen "luckor" på andra sidan golvet. Om jag hade gått hejvilt åt hade jag haft ett spill på 10%. Parkettkontakten sade att i vissa extremfall har folk spill på 15%.
8. Jag tänkte olja och sedan lägga på en hårdvax ovanpå. Men jag ska provlägga en kvadratmeter på en lös plywood
och ytbehandla först för att se att jag blir nöjd med det.
9. Vet inte om man måste. Men jag fick rådet och vi har så stort hus att det är OK att sänka tempen på en våning.

Själva läggningen var kul, men det gjorde lite ont i knän och lår efter en heldag på knä. Det tråkiga men nödvändiga är förarbetet. Och det är bra att veta att fris och listband tar lika lång tid som golvet i övrigt.
I verktygsväg hade jag inte velat göra detta utan:
- Gersåg (stor elektrisk)
- Sänksåg (med skena, ju längre desto bättre)
- Spikpistol
- Fein-såg (eller motsvarande)
- Snörslå
- Handöverfräs samt en bra skivnotfräs. Jag köpte bra frässtål från http://www.tooltrust.se
Fler frågor?
 
Redigerat:
Wow, tack för snabba svar!

Snickarbyxor med knäskydd kanske hade vart en bra idé? ;)

Sorterade du mörkare och ljusare bitar eller tog du närmsta biten? Sorterade du bort några bitar?

Har radiatorer och underlagsgolv så jag klarar mig nog med en tunnare plywood och mindre förarbete.

Spikpistol och snörslå är det enda jag behöver med andra ord, bara att sätta igång då :)

Lägg upp lite bilder när golvet är oljat, vi ser fram emot slutresultatet. Känn dig riktigt nöjd, resultatet är verkligen imponerande.
 
Tack för komplimangerna!

Sådana snickarbyxor finns, men inte i de första 4 lådorna som jag letade igenom på vinden :)

Jag tog första bästa biten hela tiden. Vi har ett ganska nybyggt hus, 1998, och ville därför ha ett lite mer "levande" golv. Därför köpte vi bitar med inslag av ytved (dvs ljust och mörkt trä blandat). Jag sorterade totalt bort cirka 10 bitar på hela golvet, som var fula i kulör eller hade något hack. Men delar av dem kunde jag återanvända till kanterna.

Bilder på färdigbehantlat golv kommer om ett par veckor! Hade oljat golv i lägenheten förut. Målsättningen är att få samma kulör men lite mer tålighet mot fukt och fläckar. Så här såg det ut: Ett tomt rum med fiskbensparkett, en tavla, fönster, hylla, dörrar och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer troligen köra Lobas olja och lägga en hårdvax ovanpå som ger ett vaxskydd likt lack.

Endast ofärgade / naturella produkter. Jag är inte sugen på att pigmentera.
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
Mycket bra video. Helt rätt med stop motion. Roligt att se när någon ligger ner sin själ i något på det här sättet.
 
Herregud vilket jobb... bra gjort.
 
Bråkis skrev:
Eftersom jag fått många bra tips härifrån tänkte jag dela med mig tillbaka.
Tack! d^_^b

Bråkis skrev:
Återkommer med mer bilder när jag slipat och oljat om ett par veckor.
Ser fram emot det!
 
Bra video!
Jag oljade våran fiskbensparkett i vardagsrummet med Bona Oil 90. Fiskbensparketten i barnens sovrum lackade jag med Bona Traffic Silkmatt.
Det oljade golvet är 100ggr snyggare tycker jag.
Tips på inköp av golv är http://www.burserydsgolv.se/ eller http://www.ekeboparkett.se/ snabb leverans och trevligt bemötande. Sedan hade Burseryd exakt den dimension jag behövde då jag först plockade upp ett gammalt golv som jag återanvände.


/M
 
Kul att se quarcus! Det verkar inte så bökigt med lim heller. Oljat måste det bli, jag håller på och labbar med vax den här veckan för att få en tåligare yta. Det behövs troligen eftersom vi har utgång till trädgården från rummet i fråga.
 
Några frågor:
varför tog du bort spångolvet? hade det inte funkar att spika i det?
fräste du spår i frisens hörn och satt i lös fjäder? kanske inte behövs?
innerhörnen: sågade du så långt det gick med sänksågen och tog resten med multisågen?

Riktigt bra gjort, såg väldigt fint ut
Knäskydd!!! :)
 
nino skrev:
Några frågor:
varför tog du bort spångolvet? hade det inte funkar att spika i det?
fräste du spår i frisens hörn och satt i lös fjäder? kanske inte behövs?
innerhörnen: sågade du så långt det gick med sänksågen och tog resten med multisågen?

Riktigt bra gjort, såg väldigt fint ut
Knäskydd!!! :)

Nej, spån funkar inte så bra med spik. Det fäster inte på samma sätt.
I mitt fall behövde jag oavsett vad ta bort golvet eftersom jag behövde markera ut var golvvärmeslingorna låg. Och då kunde jag lika gärna lägga tillbaka plywood istället för spån.

Jag fräste spår i hörnen och satte lös fjäder, japp. Det kanske inte behövdes, men jag gjorde det. De sista hörnbitarna limmade jag på plats.

Samma gällande sänksåg. Så långt det gick, resten med multisåg. Hade ingen multisåg innan. Har en nu. Förstår inte varför jag inte hade en tidigare...
 
nästan samma sak med en sänksåg... har man ingen saknar man den inte :)
 
jag lovade ju att återkomma med bilder när det var klart, och nu är golvet klart!

Före
Om3Os.jpg

Gamla golvet rivs bort, både parkett och spån
oTUva.jpg

Plywood, med markering för golvvärmeslangar
hmU6G.jpg


Min lösning för att få både rak riktning och garanterat 90 grader. Funkade bra!
n4lNX.jpg

Första raden lagd
F0ciS.jpg


XIo0Q.jpg


PH33s.jpg


Markering med kalksnöre var listband ska hamna
lDPGn.jpg
y09u8.jpg

Sänksågning
Lw3TE.jpg


Fler bilder här:

Och film på läggningen:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.