Det diskuterades brand på jobbet, ingen hade erfarenhet av vad som händer om hela huset skulle brinna ner.

Själv bor jag i radhus, skulle det börja brinna i mitt hus så sitter jag ihop med 3 andra hus samt jag har ytterligare 2 st huskroppar inom 4 m med vardera 2 hus. Alltså är det 8 hus som löper mycket stor risk att övertändas vid en brand.

Vad skulle hända vid en brand och ersättningar, låt oss säga att alla saker förutom kläderna på kroppen förstörs.

Kan jag räkna med att få ett hus fullt med möbler, tv, datorer etc. som det var, eller blir det åldersavdrag så att jag med nöd och näppe får ett nytt hus men får skaffa all inredning själva, eller bygger dom ens upp ett nytt, kanske de köper ett likvärdigt någon annanstans? Alla kvitton är ju borta förutom det som man kan få fram genom leverantörer.

Hur blir det med grannen om vi stå där med 8 tomma betongplattor till slut.

Finns det några erfarenheter här på forumet?
 
Fastigheten har ett åldersavdrag som är olika beroende på försäkringsbolag. I brandläge som förorsakar sätts andra villkor ur spel så det endast blir ett avdrag på byggnaden. Normalt så ligger denna på mellan 10-100 000kr. Det är dock ingen fast siffra utan ett maxavdrag. Försäkringsbolaget skall då se hur skicket varit på fastigheten. Är fastigheten väl underhållen både med tak, fasad, ytskikt mm så läggs åldersavdraget oftast runt 10-35 000 kr.

Om man ser att det funnits behov för en del renoveringar så hamnar den ofta mellan 40-70 000 kr. Är det istället superdåligt skick på allting kan det hamna på maxavdrag 100 000 kr.

För detta avdrag får du en ny byggnad, nya ytskikt och inventarier (kök, vitvaror, uppvärmningskälla mm). De flesta kunder väljer att värdera upp fastigheten (vilket sällan är ett problem utom ev värsta glesbygden i norrland) och då lägga till lite extra lyx såsom inbyggda högtalare, nätverksdragningar mm plus täcka åldersavdraget.

Förutom detta fås ersättning för akut boendekostnad såsom hotell o schablonspengar för akutinköp av kläder o hygienartiklar mm. Plus ersättning för dubbla boendekostnader mm

Därtill får man försöka minnas vad man faktiskt ägde, ingen förväntar sig kvitton på allt och dessa saker ersätts med marknadsvärdering och i vissa fall åldersavdrag. Så visst får man halvdåligt betalt för elektronik medan möbler värderas mycket högre.

Generellt kan jag faktiskt säga att ett seriöst försäkringsbolag har oftast nöjda kunder vid totalskador. De flesta kunder upplever bättre hjälp då än vid småskador eller våtrumsskador. Det blir på något sätt humanare reglering när allt är förlorat plus att ofta får man mycket närmare kontakt med skaderegleraren
 
Jag har släktingar som råkat ut för en total brandskada för ett antal år sedan. Den ena som hyresgäst, den andra släktingen ägde hyreshuset ifråga.

Den som hyrde hade ett urkasst förs. bolag som strulade med precis allt, skaderegleraren verkade mest ha sysslat med att reglera cykelstölder innan. Och han nekade reflexmässigt ersättning för alla punkter som kom upp, inkl. kostnaden för nödboende under brandnatten.

Den fastghetsägande släktingen tror jag blev nöjd i stora drag, fast han råkade ut för en del "lustiga detaljer" i skaderegleringen.

Dels så åkte han på stora kostnader för bygglov, trots att det bara handlade om att bygga upp samma hus igen, man byggde tom. på samma källare. Men trots att kvarteren där huset ligger är bebyggda med i princip likadana 3 våningshus så föreskriver detaljplanen 2 våningshus. Han fick betala typ 100 000 i planeavgift för att få återuppbygga huset. Bygglovsavgifter ville försäkringsbolaget av princip inte betala.

Vidare krävde kommunen försäkringar, jag tror det handlade om färdigställandeskydd (Skanska kan ju råka gå i KK), den premien som var obligatorisk för bygglovet, vägrade förs. bolaget också betala, de ersätter inte försäkringskostnader.

Han fick betala extra för installation av hiss i huset, trots att det var krav för bygglovet.

På den positiva skalan så tror jag att han ändå gick väldigt mycket plus, efterssom systemet med bruksvärdeshyror gör att han i det nya huset kan ta in hyror som är mer än dubbelt så höga som innan (min gissning, vet ej säkert hur det ligger till), och det nya huset kan anses som underhållsfritt ialla fall i några år. och huset bör dra mindre värmekostnader. Nu har han iofs fått ta väldigt stora underhållskostnader efterssom i princip samtliga badrum i huset fått byggas om inom 5 år efter färdigställandet (fuskbyggda), och där har han gett upp att kräva Skanska.
 
Jag har bekanta som kom hem efter en helgkryssning till Åland för ett halvår sedan och möttes då av brandkåren som höll på att rulla ihop slangar, och av deras hus fanns bara skorstenen kvar. Ingen kom till skda fysiskt, men helt plötsligt så ägde de inte mer än vad de hade i bilen och i ett uthus som brandkåren lyckades rädda.Man har inte lyckats fastställa brandorsak, kanske var det ett elfel.

För ungefär en månad sedan flyttade de in i ett nytt hus som de köpte med hjälp av försäkringsbolaget. Här bygger man helst inte upp nedbrunna hus eftersom det är så billigt att köpa ett annat hus.

De har lagt ned åtskilliga hundra timmar på att försöka minnas allt de ägde, göra listor och förhandla lite med skaderegleraren om hur man löser vissa saker, och hur man värderar saker. De har fått ta lite hjälp av bekanta som har foton från deras hem för att de skall minnas allt, och i någon mån kunna visa vad det är de hade när man skall förklara. Hur värderar man t.ex. en stor bokhylla med hundratals böcker varav många dedikerade av författaren, en del finare böcker som man fått i gåva och sin farmors konfirmationsbibel? Och så sådant som hur många badlakan man hade, hur många kökshanddukar, och om de var av bomull eller lin. Vad är alla videofilmer på barnen värda? Och vad är en brudklänning från sitt bröllop för 25 år sedan värd?

Kontentan är att de väl ändå tycker sig ha blivit väl kompenserade, för prylarna, för förlorad arbetsförtjänst och för kostnaderna. Men de var också ordentligt försäkrade med en lösöresförsäkring på 1Mkr, vilket visade sig vara väl tilltaget, men ändå inte så mycket för mycket. När åldersavdragen har ätit upp en del så har det jämnats ut av att de fått betalt för en del som de aldrig kommer köpa igen. Eftersom de bott i en tillfällig lägenhet och letat hus så har de inte skaffat så mycket saker ännu. De har resonerat så att man kan inte ersätta ett liv med några galna shoppingrundor, utan man måste få bygga upp ett nytt liv med saker under en längre tid.

Några problem som de tyckte var jobbiga var att man med ens måste ta ställning till så mycket när man ingenting har. Som vilken säng man vill ha, vilken stekpanna man vill ha, vad man skall ha för porslin och vilken soffa vill man ha. Det blev många besök på diverse loppisar för att slippa lägga pengar på sådant som var helt nytt utan att känna att det var rätt.
 
TS, har du läst denna tråden? http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/107041-viksbergs-gard-don-t-worry-happy.html Där har du en redogörelse för ett förlopp från brand till nyuppbyggt hus. I inlägg 163 finns en beskrivning av försäkringsbolagens alternativ för ersättning.

En princip är att man inte ska tjäna på att huset brinner ner, utan man ska ersättas med motsvarande standard. Jag gissar att det var därför hempularens fastighetsägande släkting fick stå för kostnader för hiss själv. Även om det var ett krav att installera hiss fick han ju nu ett hus med hiss i stället för ett utan, och det gör ju lägenheterna mer attraktiva.

Om ett hus som är gammalt och slitet och där badrum och kök behöver renoveras ska ersättas kan man ju inte bygga ett gammalt hus eller förstöra det lite lagom för att det ska bli lika mycket värt som det gamla, så då får man lägga till en del själv. Hade man fått ett helt nytt fräscht hus "gratis" hade det kanske lockat någon att tända på...
 
Jag kanner nagra som hade stor hjalp av att dom en gang om aret fotograferade allt i huset, skrev ner allt de hade och uppdaterade listor. De drog ut alla lador i koket och oppnade alla skap nar de fotograferade, sedan postade de fotografierna och listorna till sig sjalv i rekommenderat brev, forseglade. De hade ingen brand men rakade ut for inbrott och da hade dom hjalp av allt de dokumenterat. Kvitton och sant for kapitalvaror ar ju ingen dum ide att borja spara.

Personligen sa spar jag kvitton for ALLT som kostar mer an, eller forvantas halla langre an en tandborste. Bara att arkivera kronologiskt och spara en kopia hos morsan. Sedan stryker man bara allteftersom det forbrukas eller saljs eller skanks. Men jag spar aven de strukna kvittona, det ar bra att ha om nagon forsakringsnisse blir misstanksam pa om man verkligen har kvar den dar harddisken man kopte 2007, det ar enklare att motivera om man kan visa att den ersatte en hdd som var inkoppt 2003.
 
Tokyoboy skrev:
sedan postade de fotografierna och listorna till sig sjalv i rekommenderat brev, forseglade.
Jag kanske är korkad men vad var syftet med detta steg?
 
Att man med hjälp av poststämpeln (datumet) kan bevisa att sakerna i brevet är från det datumet.. (Minst så gamla tex..)
 
Alfredo skrev:
Jag kanske är korkad men vad var syftet med detta steg?
Antagligen för att poststämpeln ger ett slags datering, dvs de hr grejerna hade vi för 6 månader sedan. Annars skulle man ju kunna låna prylar av grannen och fotografera efter inbrottet och påstå att de blev stulna. Det kan man ju iofs göra iaf och posta rekommenderat men motivationen ökar väl efter ett inbrott.
 
Förr när det var svåra tider, fick man vara förutseende.........

Läraren frågade - var var du igår Kalle?

Jag var hemma...det brann ju hos oss

Ja men...det brann juh inte förrän på eftermiddagen..

men , Far tyckte det var lika bra att vi började bära ut på morgonen........
 
Hej!
Ny här, men det har blivit aktuellt med en del läsande här sedan mitt hus brann till grunden i slutet av oktober 2011. Kvar stod jag och barnen med endast kläder på kroppen men som man säger - det kunde varit värre. Ingen blev skadad.

Inget hus är uppfört ännu men jag har iaf en del förstahandsinfo som kanske är till nytta för någon även om mitt ärende inte är klart än.
Dock kan jag säga att mitt försäkringsbolag och min skadereglerare har hittills varit mycket mycket bra, känns som jag har tur med detta iaf.

Mina förutsättningar är: Hus på landet ca 150m2 med källare, fullvärdeförsäkring både på hus och lösöre.

Skaderegleraren var ute på plats och tog kontakt redan på kvällen det brann för att lösa tillfälligt boende. Ett par dagar efter fick jag en summa pengar á conto för att lösa det mest akuta avseende kläder mm för mig och ungarna.
Inom en vecka fanns grävare på plats och grävde ur grunden, tog hand om allt skräp och lämnade ett fint hål i backen.
Jag hittade ett hus att hyra där försäkringsbolaget står för hyran upp till 1 år, jag står för el och värme iom att detta är kostnader jag ändå haft. OK deal tycker jag.

Härefter startade försäkringsbolaget upp processen med nytt hus, en arkitekt anlitades för att rita fram ett hus och sätta ihop anbudshandlingar. Här har vi förhandlat en del iom att jag nu bygger utan källare, med nytt uppvärmningssystem samt gör en del förbättringar jämfört med det gamla huset.

Ekonomiskt sett så har jag ett åldersavdrag på max 100 000:-, detta kommer man ganska snabbt upp i om man börjar räkna på allting så det hamnar jag på. Vidare betalar jag mellanskillnaden för de förbättringar jag gör jämfört med det gamla samt en del andra saker som tex. ett reningsverk då jag har enskilt avlopp och det har kommit nya regler för detta.
Summa summarum räknar jag med att det nya huset kommer kosta mig i storleksordningen 300 000:-

I försäkringen finns i allmänhet villkor som anger hur ett skadat hus skall ersättas, om marknadsvärdet ligger under halva nybyggnadsvärdet kan det ersättas med pengar till marknadsvärdet. Det blir alltså inte automatiskt ett nytt hus för 2,5 miljoner om det gamla är allför dåligt.
Vidare finns det ett åldersavdrag på max 100 000:-, dessutom ersätts extra kostnader för nya krav på energiförbrukning etc. med max 100 000:-. Detta brukar dock räcka enligt uppgift.
Dessutom hamnar andra krav som kommer i samband med bygglov på fastighetsägaren, tex. mitt avlopp.

Det är absolut ingen vinst med att få en brandskada. Förutom förlusten av alla minnen och övriga saker så finns det alltså en relativt stor kostnad.
Men man får ett nytt hus med alla de fördelar det innebär.
 
Nytt skrev:
Hej!
Ny här, men det har blivit aktuellt med en del läsande här sedan mitt hus brann till grunden i slutet av oktober 2011. Kvar stod jag och barnen med endast kläder på kroppen men som man säger - det kunde varit värre. Ingen blev skadad.

Inget hus är uppfört ännu men jag har iaf en del förstahandsinfo som kanske är till nytta för någon även om mitt ärende inte är klart än.
Dock kan jag säga att mitt försäkringsbolag och min skadereglerare har hittills varit mycket mycket bra, känns som jag har tur med detta iaf.

Mina förutsättningar är: Hus på landet ca 150m2 med källare, fullvärdeförsäkring både på hus och lösöre.

Skaderegleraren var ute på plats och tog kontakt redan på kvällen det brann för att lösa tillfälligt boende. Ett par dagar efter fick jag en summa pengar á conto för att lösa det mest akuta avseende kläder mm för mig och ungarna.
Inom en vecka fanns grävare på plats och grävde ur grunden, tog hand om allt skräp och lämnade ett fint hål i backen.
Jag hittade ett hus att hyra där försäkringsbolaget står för hyran upp till 1 år, jag står för el och värme iom att detta är kostnader jag ändå haft. OK deal tycker jag.

Härefter startade försäkringsbolaget upp processen med nytt hus, en arkitekt anlitades för att rita fram ett hus och sätta ihop anbudshandlingar. Här har vi förhandlat en del iom att jag nu bygger utan källare, med nytt uppvärmningssystem samt gör en del förbättringar jämfört med det gamla huset.

Ekonomiskt sett så har jag ett åldersavdrag på max 100 000:-, detta kommer man ganska snabbt upp i om man börjar räkna på allting så det hamnar jag på. Vidare betalar jag mellanskillnaden för de förbättringar jag gör jämfört med det gamla samt en del andra saker som tex. ett reningsverk då jag har enskilt avlopp och det har kommit nya regler för detta.
Summa summarum räknar jag med att det nya huset kommer kosta mig i storleksordningen 300 000:-

I försäkringen finns i allmänhet villkor som anger hur ett skadat hus skall ersättas, om marknadsvärdet ligger under halva nybyggnadsvärdet kan det ersättas med pengar till marknadsvärdet. Det blir alltså inte automatiskt ett nytt hus för 2,5 miljoner om det gamla är allför dåligt.
Vidare finns det ett åldersavdrag på max 100 000:-, dessutom ersätts extra kostnader för nya krav på energiförbrukning etc. med max 100 000:-. Detta brukar dock räcka enligt uppgift.
Dessutom hamnar andra krav som kommer i samband med bygglov på fastighetsägaren, tex. mitt avlopp.

Det är absolut ingen vinst med att få en brandskada. Förutom förlusten av alla minnen och övriga saker så finns det alltså en relativt stor kostnad.
Men man får ett nytt hus med alla de fördelar det innebär.
Helt rätt med allting men ska inflika 2 saker

1 Det så kallade 50/50 villkoret tillämpas av de flesta kunder väldigt sällan. Vissa försäkringsbolag har ej nyttjat det ännu sedan 1988 då det infördes hos de större bolagen. Några få bolag utnyttjar denna standardklausul någon gång per år men generellt kan jag säga att dessa fall har med misstänkligheter kring branden att göra. Skulle denna klausul nyttjas skulle det i stora delar av landet (främst norrut) innebära att kunden aldrig får bo kvar utan får köpa ett annat befintligt hus vilket inte är andemeningen med en fullvärdesförsäkring.

2 Det är ganska olika hur tolkningen ser ut på de olika försäkringsbolagen gällande åldersavdrag. Vissa utövar punktreglering med följden att avdragen blir höga och ofta hamnar på maxavdrag men det är även vanligt med ett enda generalavdrag och för de försäkringsbolagen är det sällan aktuellt med maxavdrag utan summan brukar vara 30-60 % av maxavdraget
 
Helt rätt angående 50/50-villkoret, Det är sällan det utnyttjas har jag också fått höra men det kan vara intressant att veta att det finns. Jag hade ingen aning, lusläste villkoren först efter olyckshändelsen vilket gav några nätters dålig sömn.

Angående avdragen så är det så i mitt fall att de tittar på respektive byggnadsdel och gör avdrag för den så då springer det iväg. Generalavdrag hade nog varit bättre.

MVH
 
Hur funkar det med verktyg i ett garage? Jag har rätt mkt verktyg, saker jag har skaffat under snart 20 års tid, en del är köpta nya, en del begagnade några ärvda, Några trasiga, som har reparerats till fungerande enheter igen,

Hur värderas det? Skulle jag köpa allt nytt idag skulle det kosta minst 100-150k, medans jag kanske har lagt runt 50k på det, men jag har i ärlighetens namn ingen aning,
 
Nypris minus åldersavdrag om det går att fastställa ett pris på ny vara...

Var dock uppmärksam ifall verktygen förvaras i uthus kan det finnas låskrav eller maxbelopp hos vissa bolag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.