Hejsan,

Jag är ny på forumet och söker desperat svar...

Jag har en nybyggd pool, 6*12m som måste täckas för vintern.
Problemet är att jag inte får tag i täckplåtar annat än hos folkpool och där är det svindyrt.

Så, jag har en massa korrugerat plåt som kanske går att använda. Problemet är att bära upp plåtarna med tanke på spännvidden (6m).
Spännvidden gör att jag måste skarva reglarna (45*145 el 45*170).
Frågan är, hur tätt måste reglarna ligga för att orka bära upp plåtarna plus snö, säg upp emot 1 meter snö.

Nån smart som vet?

Eller har en annan bra budget-variant?

Tack på förhand!

/Karl
 
AXS
Sätt ett extra stöd på mitten ner till botten av poolen.

Höj upp mitten lite så att iaf en dela av snön åker av.
 
Jag var också inne på att sätta ett stöd i mitten av regeln, så att det blir som ett T, klä foten med cellplast för att spara pool-linern.
Frågan är vad man ska ha reglarna på för Cc?
Räcker Cc 100 eller ska de sitta tätare?
 
Vad är det för pool då?
Kan den bära upp lasten av snön...
 
AXS
Borde vara som att räkna på vilket tak som helst. Sök på snölast tak eller liknande.
Kanske du kan gå ner lite ett ras inte blir en katastrof.

Cellplast i botten under regeln låter smart för att fördela lasten på större yta,
 
Jag har 6m (135mm?) plåtar som jag hittade begagnade på blocket. Dom klarar utan problem snölasten.
På poolforum så finns det lite adresser till företag som säljer plåtar billigt. Tänk dock på frakten, det är otympliga tunga as.
Det finns även andra lösningar med airbags under en presenning.
 
Har en folkpool's pool. Är aktiv på poolforum men fick inget vettigt svar på den här konstruktionsfrågan.

Grejen är att jag spräckt min pool-budget minst 2 gånger i år så att komma med en utgift på närmare 20.000 månaden innan Jul är fullkomligt otänkbart...skulle bli lynchad isf :(

Så, därför min tanke kring ett regelverk som man lägger takplåtar på eller spänner upp en press över.
Men om man lägger takplåtar, vad ska man ha för Cc på de?
Eller funkar en press som täckning över regelverk?
Det är ju så förbannat stora ytor 6*12m så att bara spänna upp en press över hålet går ju inte riktigt.
 
Jag fick ge 4500 för 75m2 i 6m längder.
Kolla blocket.
Tänk på att pooltäckningen har två funktioner.
1. Se till så att inte poolen svämmar över, eg hålla breddavloppet från vatten.
2. Säkerhet, så att inga djur, barn eller annat kliver ner i den dolda poolen.
 
Har kollar blocket efter TP128 och 104 utan större framgång.
Eller det finns men då kostar det runt 15.000 plus frakten från småland upp till stockholm...

Vattennivån ligger dryga metern under breddavloppen, så nån risk för översvämning finns inte såvida inte vi får en ny istid som trycker upp allt.
Tänkte hänga ned en dränkbar pump dessutom med nivåsensor så att om det ens är i närheten av breddavloppen så pumpas vattnet ut.

Säkerheten täcks av att jag har slagit upp ett staket (gunnebo 1.20 högt) runt poolen så några barn dråsar inte ned, och djuren måste isf dels forcera ett 1.60 staket runt tomten, plus 1.20-staketet plus mina hundar har en avskräckande effekt på vilddjjuren med sina skall.

Men bara en press som man spänner upp /lägger på vattenytan känns sådär.... Eller vad säger ni?
 
Har du löst säkerheten och sänkt vattennivån så mycket så behöver du eg inga plåtar.
Att lägga en pressenning över är helt meningslöst då de ändå bara kommer att tryckas ned mot vattenytan samt att all skit hamnar på den och när du drar bort den så hamnar allt mög ändå i poolen.
Satsa då hellre pengarna på en poolrobot från US till våren.
 
Ok, för jag var inne på att jag även skulle lägga reglar mellan långsidorna för att vara 100 på att de inte trycks in av typ tjälen... Har iofs återfyllt med enbart singel de första 100cm ut från poolen men ändå.

Är du aktiv på poolforum? Isf, har du ditt projekt uppe där?
 
Har du dränerande material runt poolen så är tjältrycksrisken i princip obefintlig. Har själv samma princip plus ett trädäck runt om som stabiliserar.
Har varit mycket aktiv på poolforum men har efter en dispyt med Rickard valt att lämna forumet då jag bara kände mig utnyttjad genom att ge råd o tips samtidigt som han satt o håvade in pengar o skickade hånfulla PM o mail.
Därför ger jag hellre mina råd på BH till behövande.

Själv så sänker jag vattenytan 2dm under breddavloppet, stoppar lite frigolit i detsamma, pluggar inloppet, tömmer slangarna så gott det går samt behåller sommarpoolskyddet som skräpskydd och lägger plåtarna ovanpå med väldigt liten lutning.

Glöm heller inte att chockklorera innan du vinterstänger.
 
Trist att du lämnade forumet.
Såna som vet vad de pratar om behövs, däremot behövs inte folk som bara tjänar pengar på ens rygg.
Tyvärr är det senare vanligare än det första...

Ang skräpskydd, om man syr ihop 2 pressar så att de i mitt fall mäter 10*20m och låter kanterna ligga över sargen, då borde väl skiten hänga med upp när jag lyfter pressen?

Tanken är ju att ha vinterplåtar nästa vinter, men just nu har min budget skitit sig kapitalt 2 gånger och sambon bara skrattar åt mig när jag försöker få till en liten slant till min pool.... = glöm det!

Jag tog på mig ett mastodont-projekt som jag stundvis ångrar dock.... 6*12 med djupdel, gör allt själv.
Marken är morän och knotorna är i storleksordningen 2-3 tonnare...

Ang. chockkloreringen, varför gör man det innan vintern. Ska göra det men vad är en tänkbar konsekvens om man inte gör det?
 
Problemet med pressarna är att är snö o vatten kommer att trycka ned pressen mot ytan om du inte har plåtar som regnskydd. Att bygga ett tält håller fram till första stormen, i vintras så lyfte tom två plåtar o flög iväg 10m under en storm.

Chockningen gör jag för att
1. Ta bort allt bundet klor för att ha hungrigt fritt klor när våren kommer.
2. Jag behöver inte fylla upp o starta poolen när temp i vattnet kommer upp till 9-10grader utan kan vänta tills säsongen börjat i mitten av maj. Då jag har en hög klorhalt efter vintern så slipper jag oroa mig för grönt vatten. Att klorera o ph justera kallt vatten utan cirkulation brukar inte bli helt bra, eg risken finns att man får fel mätresultat samt att man behöver använda flytande kemikalier.


Ps maffig pool du måste byggt!
 
  • Gilla
Nygården
  • Laddar…
Men finns det ingen risk att linern tar skada om man inte kör med plåtar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.