"Vi" smältlimmade plattorna direkt mot taket(dvs en kompis som kan det här med undertak)
Fyrkantiga med fasade kanter.
Det kommer många ideer om att hänga saker på väggarna, men det känns dumt att smycka rummet
med grejor som man egentligen inte hade tänkt att ha där.
Vi bytte skinnsoffan mot en i tyg, lade dit tjockare matta osv,osv, men inget hjälpte förren plattorna
kom på plats.
Även ljudet från musikanläggningen kom till sin rätt!
 
På Biltema finns ljuddämpande plattor jag själv funderat att sätta under möbler och bakom tavlor för att minska ljudet som studsar.
 
Mikael_L
MalinA skrev:
På Biltema finns ljuddämpande plattor jag själv funderat att sätta under möbler och bakom tavlor för att minska ljudet som studsar.
Länk?
 
helder skrev:
Att hålla på och fästa i taket när det finns blåst mineralull över på bara gipsskivor låter MYCKET vanskligt - vänta med det till sist.
???
Hur tänkte du nu??
Tror du gipstaket hänger i lösullen?
Vad tror du akustiktaksskivor väger per m2?
 
Jag (trådstartaren) är nog inne på att hitta nån taklösning. Vi har CC 90 i taket, så ska det skruvas så finns det åtminstone 6st reglar över vardagsrummet.
Men ingen som kan ge tips på annat än "vanliga" akustikskivor. Typ om det finns med häftigt mönster på, som bilden jag har i min inledande fråga?
 
Om ni bestämmer er för att sätta ramar med mineralull i som det diskuterats i tråden kan jag tipsa om att sätta en trälist eller liknande på baksidan så att ni får några cm luftspalt mellan väggen och mineralullen. På så sätt kommer även lägre frekvenser, och inte bara diskanten, att dämpas.

Samma gäller om ni sätter in ett dämpande innertak.

Ang huruvida äggkartonger är effektiva som akustikbehandling eller inte (syftar på ett av de tidigare inläggen) är nog den gängse uppfattningen att de inte hjälper nämnvärt.
 
Paerh skrev:
"Vi" smältlimmade plattorna direkt mot taket(dvs en kompis som kan det här med undertak)
Fyrkantiga med fasade kanter.
Det kommer många ideer om att hänga saker på väggarna, men det känns dumt att smycka rummet
med grejor som man egentligen inte hade tänkt att ha där.
Vi bytte skinnsoffan mot en i tyg, lade dit tjockare matta osv,osv, men inget hjälpte förren plattorna
kom på plats.
Även ljudet från musikanläggningen kom till sin rätt!
Jo jag har lite svårt med att tänka mig att pråla ut väggarna med tyger och ramar hit o dit. Skulle helst vilja hålla mig till en yta, och taket kanske gör den största skillnaden. Kanske man borde testa med enkla frigolit/styrox skivor först... köpa en bal på 10 st styroxskivor och sen leka med dem, placera runt dem i rummet och se om det händer nåt. (eller så e kanske styroxskivor också av ondo o reflekterar ljudet lika mycke som en gipsvägg, vad vet jag)
 
Enk Projektet skrev:
[länk]
hmm... ja Muralis Glory version skulle vara snygg... men kanske lite för kraftig ändå i taket. Finns det inte helt vita akustikskivor med 3d mönster? Soundab hade något intressant för väggar, stora vågor och djup i elementen. Men söker efter nåt som liknar gammeldags takrosetter... finns det?

Hittade just Ecophon Solo flytande cirklar i taket som hänger ner. Snyggt i jättehöga utrymmen. Kanske skulle passa i vårt vardagsrum med en massa cirklar som hänger ner i olika nivåer
 
Redigerat:
Mikael_L
jonasg skrev:
Om ni bestämmer er för att sätta ramar med mineralull i som det diskuterats i tråden kan jag tipsa om att sätta en trälist eller liknande på baksidan så att ni får några cm luftspalt mellan väggen och mineralullen. På så sätt kommer även lägre frekvenser, och inte bara diskanten, att dämpas.
Nu är det inte så illa. De där 3-4 cm tjocka akustikplattorna har faktiskt bredbandig dämpning ner till minst 500Hz även limmade direkt mot.
En absorbent gör mest nytta när rörelsen i luften är så hög som möjligt (partikelhastigheten).
Precis invid ytan av en vägg eller tak så rör sig inte luften alls, utan det är endast tryckförändringar. Dvs pulserande tryck men ingen rörelse, och absorbenten gör noll nytta.

mest nytta gör absorbenten om den ligger 1/4 våglängd från ytan (mest rörelse här).
1/4 våglängd av 500Hz är 17,2 cm, men absorbenterna börjar givetvis fungera hyggligt bra även lite närmare ytan.

Det är nog inte helt säkert att ökande avstånd hela tiden blir bättre, ett alltför stort avstånd kan ev bli kontraproduktivt (nu vet jag egentligen inte vad jag dillar om:blushing:, men jag har lagt märke till att 20cm nedpendling verkar vara det tillverkarna har som referens för det bästa resultatet.)


Ang huruvida äggkartonger är effektiva som akustikbehandling eller inte (syftar på ett av de tidigare inläggen) är nog den gängse uppfattningen att de inte hjälper nämnvärt.
Jag har samma tro och åsikt. Dom ger diffraktion, men inte absorption. Jag kan tänka mig att äggkartongerna ger en viss absorption vid någon viss frekvens, där ljudvågen sätter kartongen i svängning och därmed omvandlar akustiskt energi till värme.
Men det är nog rätt smalbandigt då och rätt värdelöst.
 
Mikael_L
Perickles skrev:
Tror du då att man kan kombinera både skivor och tyg, eller förstör tyget effekten på skivorna?
Jag tror det är mycket liten risk att ett tyg förstör något.
Det skulle väl främst vara ifall tyget är lite "hårt" och glatt på något vis, så att det vid någon viss, lite högre frekvens, slutar absorbera eller släppa genom och istället börjar reflektera.
Men som sagt tror jag risken är väldigt liten, det är ju inte direkt en vaxduk du tänkte sätta upp. :p

Så där finns ju en lösning på designen, sätt upp plattor och sen ett tyg med önskat utseende.

Fast då behöver det ju inte vara akustikplattor då dom ändå inte syns, utan det kan vara (så hårda som möjligt) mineralullsskivor.
Fast om det blir något speciellt billigare är frågan västkustskivor kostar väl hyggligt mycket per kvm, och akustikplattor med rakskuren kant (de billigaste) ligger väl på ca 100:-/kvm.
 
Vilken bra dag det varit här på forumet, har fått ideer till tusen. Bara o välja nu vilket jag ska köra på.
Just nu e jag nyfiken på att ha akustikplattor i taket, men på olika höjder, så att de liksom hänger där i olika nivåer men max 30 cm från själva taket. Tänker mig runda cirklar 80-120cm i diam.
Undrar om man kan skära/såga akustikplattorna själv. Blir lite dyrt för mig att beställa ecophons färdiga cirklar... om jag kan göra själv så...
 
Hörnen är inget bra förslag att börja dämpa... Vill du släcka ljudvågor är det bra med hörn.
 
Enk Projektet skrev:
???
Hur tänkte du nu??
Tror du gipstaket hänger i lösullen?
Vad tror du akustiktaksskivor väger per m2?
Enligt vad Perikles skrev tidigare så uppfattade jag det att det enbart är blåst mineralull direkt på gipsskivor.

Om du menar att jag trodde att skivorna hängde fast på den blåsta mineralullen så skulle jag behöva vara ännu mera blåst i än sagda mineralull för att tro sånt :( Visst är det bra med fantasi men gäller att stänga av när man börjar tappa förankringen med verkligheten ;)

Vad som händer mekaniskt med blåst mineralull under åren, på ett tak över ett samlingslokal, litar jag inte helt på, om man inte har annat än dubbla gipsskivor emellan. Jag räknar med att det alltid kommer med, och bildas mera fin damm med tiden, som bör leta sig ned i alla skarvar o hål. Därför föreslog jag att vänta med taket sist om man har anlag för astma eller allergi i huset.

Utan tillgång till data har jag också det intrycket att äggkartongs-plattor inte är särskilt absorberande för höga frekvenser ensamt. De bör dock kunna sprida ljudet, och bakom ett absorberande tyg (som det var tänkt) kan mycket väl öka dämpningen avsevärt. Vad har man att förlora? Kostar bara lite tid att testa!

Om man har absorberande element på andra ställen i rummet, så kan några simpla kartonger i taket sprida ljudet så dessa element får en chans att fånga upp det. Märk att jag inte lovar att det funkar - jag anser det värt att pröva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.