nino: jag behöver förstå varför jag skapar grund för mögel? Är inte så insatt..

Stickan56: väggen består utifrån sett av diffusionsöppen vindduk, isolerad 195 regel, plast, liggande 45x45, skivmaterial ej valt än. Båda våtrummen är mot yttervägg men framförallt det på övervåning känns mest osäkert då det är mycket längre och ligger i hörn, mao två ytterväggar.
 
Redigerat:
Mikael_L
nino, om jag har ett rum mellan badrummet och ytterväggen kan jag väl ha plast i ytterväggen?

Hur smalt kan detta rum få vara då? Kan det bli endast 45mm brett, eller går det åt skogen då?
 
alltså jag kanske fattade markus fel, jag tänkte att ventilerna skulle vara från badrummet och in genom badrumsväggen för att ventilera utrymmet... då får han ju in varm fuktig luft där som är toppen för mögel

Mikael ja, jag rättar mig efter BKRs branschregler och Ardex anvisningar som säger att plasten kan vara kvar.

Blir väggen typ så här: keramik, fix, tätskikt, våtrumsskiva, 45mm tomrum (regel), plast, isolering, ytterpanel.
Var ska fukten komma ifrån?
 
Mikael_L
Så jag verkar kunna läsa ut en viss positivism över min och markus och snailman's tankar.

Jaja, jag fortsätter fundera och läsa vad som flyter upp här.

Och nino, jag är inte på något vis ute efter att dissa dina åsikter eller så, du verkar ofta ha jättebra koll, så vad du tycker tar jag på fullt allvar.
Jag vill bygga ett jättebra hus, men jag känner mig inte bunden av något "så här har jag alltid gjort" då jag aldrig gjort ett hus förut. ;)
 
Vad kan hända om man struntar i plasten?!
 
Stickan56
Niklas9 skrev:
Vad kan hända om man struntar i plasten?!
Problemet ligger framförallt i moderna hus med krav på tähet.
För att klara kraven på energieffektivitet skall huset vara tätt så att man med mekanisk ventilation och värmeåtervinning kan kontrollera energiförbrukningen.

MVH Stickan
 
Stickan56
markus97 skrev:
väggen består utifrån sett av diffusionsöppen vindduk, isolerad 195 regel, plast, liggande 45x45, skivmaterial ej valt än. Båda våtrummen är mot yttervägg men framförallt det på övervåning känns mest osäkert då det är mycket längre och ligger i hörn, mao två ytterväggar.
Jag skulle sätta isolering mellan 45x45 reglarna. Valet plast eller ej är svårt men om husleverantören rekommenderar det så sväljer jag det. I nya hus med mekanisk ventilation är det viktigt att det blir tätt. Jag skulle dessutom välja väggskivor av icke organiskt material. Alltså ingen plyfa bakom våtrumsskivan på ytterväggar. Detta är mina val om jag byggde ett nytt hus.

Jag läste Parocs installationsanvisning för sin "Luft- och ångspärr" där de skriver " Observera! Plastfolien bör inte användas om konstruktionen kommer att ha en fuktspärr som i t ex våtutrymmen".
Det dokumentet var från April 2009 och jag vet ej om man tagit hänsyn till det högre ångmotstånd som dagens våtrumsfolier har.

MVH Stickan
 
Stickan56 skrev:
Problemet ligger framförallt i moderna hus med krav på tähet.
För att klara kraven på energieffektivitet skall huset vara tätt så att man med mekanisk ventilation och värmeåtervinning kan kontrollera energiförbrukningen.

MVH Stickan

Jag va ganska ironoisk :)

Varför chansa och ha plast i våtrummen?
Även om den sitter bakom 2"2 en bit in i väggen. Hålla på och ventilera detta utrymme...nja.
Våtrummets tätskikt blir ju ångspärr.

Man kan nog råka ut för mer tråkigheter om man har plast än om man inte har det.
 
Redigerat:
Niklas9 skrev:
Varför chansa och ha plast i våtrummen?
Ja för min egen del så är det mycket för att jag inte kan se nån vettig lösning på övergång mellan plast och tätskikt. Om denna skarv inte blir bra tror jag man har betydande problem.
Jag är absolut ingen byggexpert, men man måste ju tro nåt.
 
Kan man i nte bara dra ut plasten så den kommer på utsidan (innåt rummet) på 45 reglarna och sen skruva våtrumskivan mot plasten. Och sätta stående kortlingar mellan de liggande 45 orna.
 
om man vänder på det? Varför ska ni göra tvärtemot gällande branschregler för våtrum? Vad vinner ni på att göra en konstruktion som ni själva måste var ansvariga för?
 
nino skrev:
om man vänder på det? Varför ska ni göra tvärtemot gällande branschregler för våtrum? Vad vinner ni på att göra en konstruktion som ni själva måste var ansvariga för?
Sorry för att inte läst på själv. Säger alla gällande branschregler lika gällande detta?
 
Mikael_L
Nu känner jag att jag måste få något klarlagt här, det verkar finnas en aning förvirring, eller så är det bara jag.

Men du nino tycker att man ska låta plasten sitta kvar på ytterväggen, sen bygga badrum som vanligt innanför. Och som stöd för detta har du BKR och ardex anvisningar/regler.

Och du markus97 vill också göra på detta vis? Låta plasten vara kvar obruten på ytterväggarna.

Och slutligen har jag också tänkt så, om inte nu något får mig att plötsligt ändra mig.
 
Mikael_L skrev:
Nu känner jag att jag måste få något klarlagt här, det verkar finnas en aning förvirring, eller så är det bara jag.

Men du nino tycker att man ska låta plasten sitta kvar på ytterväggen, sen bygga badrum som vanligt innanför. Och som stöd för detta har du BKR och ardex anvisningar/regler.

Och du markus97 vill också göra på detta vis? Låta plasten vara kvar obruten på ytterväggarna.

Och slutligen har jag också tänkt så, om inte nu något får mig att plötsligt ändra mig.
Det är nog inte bara du... jag känner mig ganska säker på att inte bryta plasten som man lagt så mycket energi på att få tät. Frågan är hur man löser resten. Jag har inte blivit överbevisad att min "ventilationsidé" inte skulle vara bra så jag tror ja försöker med denna. Men vågar man lägga i 45mm isolering i utrymmet? Detta kanske dödar luftningen helt?
Vill gärna tro att isolering inte stoppar luftombyte mer än att det räcker för ändamålet.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Nu känner jag att jag måste få något klarlagt här, det verkar finnas en aning förvirring, eller så är det bara jag.

Men du nino tycker att man ska låta plasten sitta kvar på ytterväggen, sen bygga badrum som vanligt innanför. Och som stöd för detta har du BKR och ardex anvisningar/regler.

Och du markus97 vill också göra på detta vis? Låta plasten vara kvar obruten på ytterväggarna.

Och slutligen har jag också tänkt så, om inte nu något får mig att plötsligt ändra mig.
Med duksystemet så spelar det ingen roll säger schönox talesman.

Jag har rivit ett flertal fuktskadade badrum med "tvåtätskiktssystem" som varit ok trots plugg och skit som borrats in.

Och så vitt jag vet kan man knappast skapa fukt med enbart värme och kyla, fukt måste väl ändå tillföras till luften eller materialet.
Men jag är bara byggare och bara kanske kan ha fel ;).

Jag har alltid skippat plasten i yttervägg då jag bygg lösvirkeshus. Jag isolerar alltid med ekofiber och har då vindpapp på insidan.

Där jag renoverat har jag skurit bort den befintliga plasten.

Jag tycker att du ska ha plast med den känslan du har.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.