Stickan56
SBH skrev:
vad hindrar att plyfa/osb kommer dit?
Inget hindrar det, men då har du placerat ett fuktkänsligt material (trä) mellan två fuktspärrar.

MVH Stickan
 
S
vad är reglerna och isolering då? också fuktkänsligt.
försökte visa ett dåligt föslag
 
Fliken skrev:
Jag ställer mig frågan vart fukten som kan komma mellan de täta skikten ska ta vägen.

Jag själv skippade plasten i min badrumsvägg mot yttervägg då jag inte gillar mögel.
Men jag kan ha fel.
Om skikten är täta, hur ska fukt ta sig dit?
 
ThomasLindgren skrev:
Om skikten är täta, hur ska fukt ta sig dit?
Fukt finns i luften mm. Där varmt möter kallt blir det fuktigt.
 
Mikael_L
Jag har ganska exakt som dig snailman.

Och jag har bestämt mig för att köra diffusionstät plast på ytterväggarna även där badrummet ligger.

Men då jag (liksom du) har 45mm korslagd regelstomme på insidan får jag ju en möjlighet att ventilera detta utrymme. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ha isolering där eller inte.
 
Mikael_L skrev:
Men då jag (liksom du) har 45mm korslagd regelstomme på insidan får jag ju en möjlighet att ventilera detta utrymme. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ha isolering där eller inte.
Måste fatta detta beslut inom nån vecka och jag börjar känna viss panik. Man finner olika åsikter och argument var man än läser/lyssnar.
Jag har funderat på att sätta några små ventilationsgaller på yttervägg precis utanför våtrum, kanske ett galler per cc60 "fack" som de liggande 45x45 bildar. Då skulle detta 45mm utrymme luftas bättre. Vad tror panelen om detta?

Med eller utan isolering?
 
Mikael_L
markus97 skrev:
Jag har funderat på att sätta några små ventilationsgaller på yttervägg precis utanför våtrum, kanske ett galler per cc60 "fack" som de liggande 45x45 bildar. Då skulle detta 45mm utrymme luftas bättre. Vad tror panelen om detta?
Det är ju inte där du behöver lufta/torka ur, utan det är precis bakom tätskiktet, mot ytterväggar, som det kan bli problem.
 
markus97 skrev:
Måste fatta detta beslut inom nån vecka och jag börjar känna viss panik. Man finner olika åsikter och argument var man än läser/lyssnar.
Jag har funderat på att sätta några små ventilationsgaller på yttervägg precis utanför våtrum, kanske ett galler per cc60 "fack" som de liggande 45x45 bildar. Då skulle detta 45mm utrymme luftas bättre. Vad tror panelen om detta?

Med eller utan isolering?
Vad ska du då med plasten till?
 
Mikael_L skrev:
Det är ju inte där du behöver lufta/torka ur, utan det är precis bakom tätskiktet, mot ytterväggar, som det kan bli problem.
Hmm, tänker jag fel? Bara för att förtydliga så menar jag galler inåt, alltså för att ventilera 45mm utrymmet mellan skiva och ångspärr med varm inomhusluft så att det inte blir stillastående mellan tätskikt och ångspärr.
Är jag fortfarande ute och cyklar?
 
låter som om du skapar perfekt förhållade för att skapa mögel...

Som någon sa tidigare, är det tätt så kommer ingen fukt dit,
möts kall och varm luft ca 6cm in i konstruktionen (sett från insidan) på ett nybyggt hus har man nog större problem än ev. fukt som blir instängd...
 
Stickan56
Markus97
Om du skall bygga badrum i anslutning till en befintlig yttervägg (min gissning utifrån dina inlägg).
Hur är befintlig vägg uppbyggd? Kommer del av ytterväggen att ingå i våtzon 1? När du har svar på dessa frågor kan du välja metod att bygga efter.

MVH Stickan
 
all yttervägg är våtzon 1 enl. BKRs BBV
 
Snailman
Ska försöka redovisa mina funderingar lite, så här i efterhand hade jag nog helst gjort som fiskarheden alltså haft glespanel innanför plasten och ingen isolering, men då jag har plasten 45mm in i väggen och hade tänkt ha isolering där så vill jag inte offra 45mm av isoleringen i ytterväggen (även om det bara skulle vara just badrumsväggarna)

Jag vill helst göra på samma sätt med plasten och isoleringen i ytterväggarna i hela huset.

gyprocs anvisningar har bilder på dels olika ytterväggskonstruktioner (där man har det mindre täta skiktet de tycker man ska ha 45mm in i väggen) sen visar de hur man ska ansluta plasten till tätskiktet vid badrummet, då har man plötsligt valt att rita plasten direkt innanför innegipsen... (det är ju naturligtivs mycket enklare att visa än med de väggkonstruktioner man själva rekommenderar)

tyvärr har jag ju ett hus som finns på riktigt och måste ju ha en lösning som passar detta (och kan inte som gyproc låstas att väggen plötsligt ser helt annorlunda ut) (ironi)

jag känner mig hyfsat tillfreds om jag gör på samma sätt som man gör på de hus som byggs av firmor idag, jag tror att onsalavillan lägger plasten innanför en 45 regel (så ser det ut på deras väggblock) och jag förmodar att detta skikt isoleras i ett senare skede

En anledning till att ha plast likadant på hela ytterväggen kan ju vara att man i framtiden kan stuva om bland rummens funktion utan att behöva riva en bra bit in i ytterväggen.
 
fel av mig, är del av yttervägg våtzon 1 räknas hela ytterväggen som våtzon 1
 
Mikael_L
markus97 skrev:
Hmm, tänker jag fel? Bara för att förtydliga så menar jag galler inåt, alltså för att ventilera 45mm utrymmet mellan skiva och ångspärr med varm inomhusluft så att det inte blir stillastående mellan tätskikt och ångspärr.
Är jag fortfarande ute och cyklar?
Ajdå. Ja jag missförstod, trodde du menade att ventilera mot utsidan av huset.

Ja du har tankar som går i liknande spår som mina egna.
Men jag är långt ifrån säker, så denna tråd kommer jag följa noga. har också planer på att slå ihop dessa delar av väggarna inom någon enstaka vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.