Okej, nu har jag hittat produkter som känns hälsosammare än mineralull.
men vad är bättre skummattor eller sånahär lumpmattor? Fungerar lumpmattorna som ljudisolerande och skummattorna som ljuddämpande?
(som fyllnad i stora ramar som jag klär med tyg och placerar på väggen)
 
Det kvittar nog, inget av dem är ljudisolerande. Båda kommer dämpa ljudet. Svårt å säga hur mycket dock. Tror du måste kombinera åtgärder, mattor på golvet, ramarna på väggarna, tjockare tyger i fönstren osv.
 
Jag skulle nog ha satsat på akustiktak som man limmar upp.....
 
Mikael_L
Jag har köpt ett rockfon akustikundertak som jag tänker limma med sättlim direkt mot glespanelen i taket. Det dämpar kraftigt och bredbandigt ner till ca 250-500Hz. Kommer göra underverk för ljudmiljön i vardagsrummet. Och även TV, film och stereo kommer bli bättre.

Köp t.ex. ett sånt här:
http://produkter.rockfon.se/se/products/modular-ceilings/special-area/industry/cosmos-vit.aspx
http://produkter.rockfon.se/media/493226/datablad_se_cosmos_03.2011.pdf

Vill du ha ett helt slätt undertak har rockfon ett som heter mono. Man sätter plattor som sen "sprutputsas" med en specialfärg (akustisk öppen, typ) till ett slätt utseende.

Det finns många tillverkare som har helt motsvarande produkter, jag valde rockfon bara för att det var det som min bygghandlare har som normal leverantör. Prismässigt tror jag rockfon + några till är rätt jämbördiga. Produkterna vänder sig främst mot stora aktörer som alltid tar in anbud på stora projekt, vilket i stort pressar prisbilden till det lägsta möjliga.

Här hittar du en massa produkter och fabrikat, OCH med priser :). Denna webshop är hur konstig som helst, men efter ett litet tag har du säkert kommit på hur du navigerar.
http://akustikshopen.se/webshop/


Alla (de flesta iaf) akustikundertak tjänar på att pendlas ner en bit från taket. Det är absorption av lägre frekvenser som förbättras. Pendla ner 20 cm så börjar dämpningen en oktav längre ner, på ett ungefär. Typiskt från 500Hz till 250Hz. Men den störiga slamriga ljudmiljön dämpas jättebra från 500Hz. Men för hembio och hifi vill man nog gärna komma lite lägre.


Du kan säkert förbättra saker och ting lite med lite textilier och tygspända ramar med lite menralull bakom lite här och där.
Men med tanke på den oerhört kala miljön så blir det nog mest halvmessyrer som knappt kommer märkas. Jag kan också ana att ni föredrar ett kalt och öppet utseende i rummet och vill därför inte börja fylla rummet med mjuka fluffiga grejer.
Så jag tror att ett akustikundertak blir den ultimata lösningen, och nästan den enda för er acceptabla.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ni har antagligen glespanel som ert nuvarande innertak sitter i.

Det bästa är att ta bort det nuvarande innertaket innan.
Då tjänar ni lite nedpendlingshöjd (=glespanelens tjocklek) som åtminstone gör lite nytta med mer utsträckning nedåt i frekvens.
Och så vinner ni även lite i takhöjd (eller förlorar ingen).
 
Noseone skrev:
Det kvittar nog, inget av dem är ljudisolerande. Båda kommer dämpa ljudet. Svårt å säga hur mycket dock. Tror du måste kombinera åtgärder, mattor på golvet, ramarna på väggarna, tjockare tyger i fönstren osv.
Ja, de stämmer säkert, men huh... är så rädd för att det blir en gräddtårta av allt! Föör mycket. Skulle va en sån lättnad att få svart på vitt om det är taket, hörnen eller väggarna som är största boven i detta utrymme. Då skulle jag börja där och försiktigt gå vidare.
 
Mikael_L skrev:
Jag har köpt ett rockfon akustikundertak som jag tänker limma med sättlim direkt mot glespanelen i taket. Jag kan också ana att ni föredrar ett kalt och öppet utseende i rummet och vill därför inte börja fylla rummet med mjuka fluffiga grejer.
Så jag tror att ett akustikundertak blir den ultimata lösningen, och nästan den enda för er acceptabla.
TACK!
Jo du anar riktigt rätt. Vi har ju dessutom gipsväggar i tak och spaklat över skarven för att få det så slätt som möjligt. Så skivor i taket känns nog välkommet, jag hade tillome tänkt sträcka mig så långt att lägga tyg i taket (typ tyll i mängd o massor, på ett sånt sätt att man dessutom lätt kan plocka ner o tvätta) Men tyg i taket kan lätt bli för mycket ändå. Tack för inlägget :) ska se om motsvarande material finns här i Finland
 
I offentliga miljöer är taket givet att börja med....
 
Mikael_L skrev:
Ni har antagligen glespanel som ert nuvarande innertak sitter i.

Det bästa är att ta bort det nuvarande innertaket innan.
Då tjänar ni lite nedpendlingshöjd (=glespanelens tjocklek) som åtminstone gör lite nytta med mer utsträckning nedåt i frekvens.
Och så vinner ni även lite i takhöjd (eller förlorar ingen).

Vi har nog inget emot lägre takhöjd, rummet är så stort och takhöjden är nu 2700, vilket jag upplever som för högt just nu (kanske för att vi har fönster som går från golv till 2400mm höjd)
Vi kan inte ta bort innertaket eftersom gipsskivor är det enda vi har, och ovanpå det ligger blåst isolering :D
 
Mikael_L
Perickles skrev:
...om det är taket, hörnen eller väggarna som är största boven i detta utrymme.
Ja det är ju allt som är boven, tillsammans. Frågan är alltså bara vilken del man vill förändra.
Golv är av naturliga skäl svåra att akustikbehandla.
Massor med mattor eller heltäckningsmatta är väl det enda som ger en hyggligt märkbar effekt, men det dämpar inte alls lika långt ner i frekvens som att ge sig på tak eller väggar med akustikpaneler.

Att ge sig på taket är helt klart det som ger mest utbyte i relation till hur man förändrar rummets utryck.

Att spänna lite tyger uppe vid taket har problemet att tygerna väger för litet. Både absorptionsgraden och frekvensomfånget som dämpas blir lidande. Det ska alltså i så fall både vara tunga textilier samt många lager för att nå i närheten av samma effekt som ett akustikundertak.
 
Har 3 foton av vardagsrummet här http://postimage.org/gallery/bdpz0jo/ Som ni ser är inte taket heller så lätt att dämpa, eftersom taket fortsätter in i hall och i själva köket. Hur får man det snyggt? Vi kan omöjligt lägga plattor överallt. Kolla gärna in inspirationsbilden jag lagt in på samma länk ovan, tyll i taket. Kan det funka?

Det är knepigare än knepigt, har fått bra tips hittils men fiskar efter mera :)
 
Tack Mikael L för dina bra svar!
Tror du då att man kan kombinera både skivor och tyg, eller förstör tyget effekten på skivorna?
 
Hej!
Vi hade samma problem, 50m2, klinkersgolv och 4,2 m upp till takspets.
Vi har monterat ljudplattor från Ecophon, märkte skillnad direkt, och då hade vi bara
monterat ca 5 plattor av 40!!
Dessa är väldigt diskreta.
Vi är mycket nöjda!
Kan skicka bilder om du vill.

/ Pär
 
Hej jag har alltid varit intresserad av akustik, tror jag har greppat ert problem, och har förslag på hur ni går tillväga.

Vad jag ser av dina nya bilder så är möblerna och mattan bra.

Att hålla på och fästa i taket när det finns blåst mineralull över på bara gipsskivor låter MYCKET vanskligt - vänta med det till sist.

På flera ställen på väggarna kan du hänga tyg- tavlor/mattor eller tapeter. De behöver inte vara heltäckande eller extremt tjocka.
Prova först med TX nåt typ snygg trasmatta i ljusa färger (TX vita tyger fast med olika mönstring) så ni behåller stämningen i rummet.
Oftast upptäcker man att det dämpar mycket bra. Det viktiga är att ljudet inte kan studsa fram o tillbaka mellan två parallella nakna ytor - så täcker man det ena blir det 4 ggr bättre :)

Tyget/gobelängerna får ej vara för tunt, sammets- eller manchester- tjocklek bör man ha.
Vackra möbeltyger har använts spända över enkla ihåliga träramar med utmärkt resultat!

Skulle det behövas ytterligare dämpning när ni dämpat väggarna färdigt får ni då göra något åt taket - då kan det räcka med några äggkartongsplattor (fluffiga pappersvarianten för c:a 24 ägg) fästa över utsatta ställen i det enklaste utförandet. Över huvudtaget är äggkartonger effektiva (och man får dem grattis från handeln) som ljudavledare/dämpare.
Dessa kan även läggas inne bakom tyget i en träram på tak eller vägg - då kan man ha ett lättare tyg framför!

Det tyll tyget du visar i en av fotona ser alldeles för tunt ut för att göra nån kännbar skillnad.

Och sist men inte minst - håll er undan från mineral eller glasull, det är ett effektivt men otrevligt och ohälsosamt material som samlar dam och allergier.

Hoppas ni inte blev chockade av all text, bara börja enkelt och försiktigt ett steg i taget, allt efter resultaten, så ska du se att det går bra :D
 
Redigerat:
Paerh skrev:
Hej!
Vi hade samma problem, 50m2, klinkersgolv och 4,2 m upp till takspets.
Vi har monterat ljudplattor från Ecophon, märkte skillnad direkt, och då hade vi bara
monterat ca 5 plattor av 40!!
Dessa är väldigt diskreta.
Vi är mycket nöjda!
Kan skicka bilder om du vill.

/ Pär
Förstår att ni har sluttande tak, jättenyfiken på bilder!
Monterade ni direkt mot taket eller har ni luftspalt emellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.