Lindhult skrev:
När jag väl lagt högsta budet är ju faktiskt marknadsvärdet inte högre än vad 2:an var villig att betala. Det är därför det är lite svårt att ångra sitt köp och få pengarna tillbaka.
Detta gäller ju för alla affärer. Även bilar och andra komponenter,
Därför finns det till och med en särskild auktionsform - andraprisauktion - där vinnaren får betala det näst högsta budet.

Men när det gäller hus gäller det här bara momentant. Rätt så snabbt kan marknaden ändra sig, det tillkommer fler köpare, förutsättningarna ändras, så husets marknadsvärde kan ändras snabbt.
 
andersmc skrev:
Men när det gäller hus gäller det här bara momentant. Rätt så snabbt kan marknaden ändra sig, det tillkommer fler köpare, förutsättningarna ändras, så husets marknadsvärde kan ändras snabbt.
Det viktigaste med ett hus är ju faktiskt läget, läget och så läget. Med renoveringar och mycket arbete kan man alltid höja standarden och priset på ett hus men ligger det på fel plats hjälper det inte mycket.
Sen kan ju även läget vara perfekt för en och helt tokigt för en annan. :p
 
Nanny Fine
Nyfniken skrev:
Hur menar du?

Det är ju alltid köparen som är losern. Han var ju den enda som var beredd att betala så mycket, så i samma sekund som marknadspriset sätts så sjunker det också.

jo, men sett över tiden så går ju huspriset alltid upp...
 
Nanny Fine skrev:
jo, men sett över tiden så går ju huspriset alltid upp...
Oh well.
 
cem77 skrev:
Det viktigaste med ett hus är ju faktiskt läget, läget och så läget. Med renoveringar och mycket arbete kan man alltid höja standarden och priset på ett hus men ligger det på fel plats hjälper det inte mycket.
Sen kan ju även läget vara perfekt för en och helt tokigt för en annan. :p
Men läget kan också ändras. Inte det fysiska läget, givetvis, men det logiska. Skolor kan byggas och läggas ner, vägar ändras, industrier läggas ner, statusen på området kan ändras. Om mycket folk flyttar till eller från orten så förändras efterfrågan. Så även läget kan förändras.
 
Nanny Fine skrev:
jo, men sett över tiden så går ju huspriset alltid upp...
Så tänkte de i USA också...tills nyligen.
 
Vem har sagt att huspriset går ned i USA? Sett över tiden kommer de gå upp, nu är det bara en tillfällig svacka.
 
Nanny Fine skrev:
jo, men sett över tiden så går ju huspriset alltid upp...
......sett över 50-100 år.........kanske inte 5-10
 
Nanny Fine skrev:
jo, men sett över tiden så går ju huspriset alltid upp...
Vi har ju inte fått slut på tid än, så det återstår väl att se?
 
Byggis1976 skrev:
......sett över 50-100 år.........kanske inte 5-10
Källa på det?

Jag skulle snarare säga att på 5-10 år kan man ha tur och pricka in en tillfällig värdestegring driven av särskilda omständigheter, men över 50-100 år hinner de svänga tillbaka upp och ner ett antal gånger och ligga ganska i linje med övriga prisfluktuationer i samhället.
 
Redigerat:
timmelstad skrev:
Källa på det?

Jag skulle snarare säga att på 5-10 år kan man ha tur och pricka in en tillfällig värdestegring driven av särskilda omständigheter, men över 50-100 år hinner de svänga tillbaka upp och ner ett antal gånger och ligga ganska i linje med övriga prisfluktuationer i samhället.
På kort sikt riskerar man alltid att drabbas av kriser, men på lång sikt är det oftast en värdestegring. Nej jag har ingen källa, men jag kan inte tänka mig att det någonsin hänt i Sverige, inte ens om man sålde under 90 tals krisen - att man om man ägt boendet i 50 år gjort en förlust.
 
Byggis1976 skrev:
På kort sikt riskerar man alltid att drabbas av kriser, men på lång sikt är det oftast en värdestegring. Nej jag har ingen källa, men jag kan inte tänka mig att det någonsin hänt i Sverige, inte ens om man sålde under 90 tals krisen - att man om man ägt boendet i 50 år gjort en förlust.
Det beror ju helt på vad man väger in i det. Att värdet på bostäder förändrats radikalt över tid beroende på marknadsförutsättningar och mogenhet på marknad är ju i min värld något man behöver ta hänsyn till, och justera för ränteavdrag, inflationsnivåer m.m.

Utan att vara raljant i överkant får du det att låta som att om man t ex köpt en kåk för 100' på 60-talet så i händelse av försäljning av samma kåk nu för miljonbelopp så är det en självklar vinst.

Det är möjligt att det är så för att man köpte just då, men jag köper inte alls att motsvarandet ex skulle gälla om man köper idag och äger i 50 år. Jag är inte ens säker på att den faktiska och justerade värdeökningen sen 60-talet är särskilt framträdande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.