Håller på att renovera en skånelänga och frilagt bjälkar i kök och matsal. vad är typisk färg för bjälkarna, och mellan bjälkarna? tacksam för hjälp... :)
 
mörkbruna eller svarta, har jag nog mest sett, mellan bjälkarna brukar det vara vitt
 
Typiskt och typiskt.... Finns väl olika varianter. I mitt hus från slutet av 1800-talet så är taket i bred pärlspont och bjälkarna målade i samma vita oljefärg som taket. Det finns säkert exempel på att man haft bjälkarna omålade också, i alla fall i enklare utrymmen. Nuförtiden ser man ofta bjälkar som är mörkbetsade, men jag tvivlar på om det egentligen är speciellt autentiskt.

Vill du veta vad som är typiskt kanske du skulle besöka någon hembygdsgård i din närhet.:)

På Skånegården på Skansen i Sthlm har man tapetserat taket, dvs inte bara taket utan även klätt in bjälkarna i tapet. Den praktiska anledningen var att eftersom man ofta förvarade säd och dylikt på loftet så dröslade det ner boss och annat genom springorna ner i stugan. Tapetsering var ett praktiskt sätt att få tätt uppåt. Det är en lösning som man sällan ser numera i renoverade skånelängor. Vore en kul grej att återinföra bara för det.....;)
 
Redigerat:
PS Skulle själv undvika mörka bjälkar p.g.a den slags hus är så låga i sig. Med mörka bjälkar skulle upplevelsen av lågt i tak förstärkas.
 
Sommartorparn skrev:
PS Skulle själv undvika mörka bjälkar p.g.a den slags hus är så låga i sig. Med mörka bjälkar skulle upplevelsen av lågt i tak förstärkas.
Jodå Sommartorparen, man kan göra på olika sätt, man kan ha bjälkarna vita, man kan borra små hål i dom, för infälld ledbelysning, kanske i olika färger o s v. Men de hus jag arbetat med, bl a lantbrukens personalbostäder, var det svart och vitt för det mesta, men fanns även gulbruna ådrade. Från början var det enkla stockar som höll upp vinden, med oftast olika mått mellan dem, och så ett brädegolv ovanpå det. Med tiden förstod man att även dessa mäniskor blev sjuka av fuktiga och dragiga bostäder, så lät man klä tak och väggar med tretex, och så klädde man bjälkarna med en låda, detta är den bild jag har av dessa hus. Storbönderna, bodde själva i helt andra hus.......
 
Sommartorparn skrev:
PS Skulle själv undvika mörka bjälkar p.g.a den slags hus är så låga i sig. Med mörka bjälkar skulle upplevelsen av lågt i tak förstärkas.
tror Du själv, att folk som bodde i dessa hus under 1900.talets första hälft, hade några valmöjligheter, och matcha kulörer, som vi kan idag, - att gardinerna skall passa till soffans skinn o s v . Tror f ö inte att bostäderna ö v e r l a g i Sverige 2011, skiljer sig nämnvärt från varann, kolla hyresrätterna i Rinkaby eller Rosengård, eller pensionärernas hyresrätter/bostadsrätter/ hus, så bor dom alla, ganska likt, Att modernisera/bygga till/ förbättra, hör till för de som köper gamla hus, men att försköna det som en gång var, är att lura betraktaren.
 
Då får jag väl tro dig på att man hade mörka bjälkar. :)
Vad tror du de målade med? Kan de ha använt tjära inomhus? Bets? Eller var bjälkarna bara mörka av all gammal rök och sot?

Träådring på okragult. Javisstja! Det älskade man vid en viss period! Kanske t.o.m. jag hittar sådan målning under bjälkarnas vita målning? (vill dock inte skrapa och testa)

Jag vidhåller dock fortfarande att i ett lågt hus så förstärkt känslan av låghet om man har mörka bjälkar. Sedan är det förstås en smaksak om man vill ha det så. ;)
 
saturnus skrev:
tror Du själv, att folk som bodde i dessa hus under 1900.talets första hälft, hade några valmöjligheter, och matcha kulörer, som vi kan idag
Definitivt att man kunde matcha kolörer, utöver vad vi vågar idag... Valmöjligheterna var många vid 1900-talets början (och även tidigare). Målarhantverket var en riktig konstform, inte som idag med enfärgat och 99% vitt...
Jag skulle nog passa mig lite innan jag definitivt valde mörk färg. Leta lite i litteratur/bildböcker mm så får du se hur skånelängorna såg ut invändigt. Nu kan jag inte just mycket om skånegårdar och korsvirkeskåkar, men exempelvis i "Så renoveras torp & gårdar" finns en akvarell på en skånsk stuga med omålat tak. Annars kanske en tumregel (tagen från rubriker i "Så målade man") kan vara "ljusa och enkal hem före 1850", "Mörka överlastade hem efter 1850"... Efter nationalromantiken har dock trärent varit det enda som sprängt sig in i den vita dominsansen...
 
Det slog mig att man kan googla på Frans Lindberg för att hitta interiörbilder från slutet av 1800-talet. Här ser man omålade tak i de enklare lokalerna. I de finare rummen ådringsmålade snickerier och möjligtvis även ådringsmålade tak (svårt att se på dessa små bilder vad som är ådringsmålning och vad som är obehandlat trä, men från att ha sett tavlorna minns jag att det var verkligen mycket ådringsmålning i de finare rummen)

http://www.google.se/search?q=frans...pH2JrOL4gTIx60c&ved=0CC0QsAQ&biw=1280&bih=885

(Att det var mycket ådringsmålning i vissa rum kan möjligtvis ha sin förklaring i att konstnären var utbildad dekorationsmålare.......Kanske inte helt representativt)
 
Redigerat:
interior.jpg

Den här lilla bilden ligger hos Föreningen skånska gårdar. Ser ut som bruna/trä bjälkar.

Man kan köpa ett häfte av dem där de med ord och bild beskriver skånelängans traditionella utformning.
 
I vår skånelänga från 1910 så har vi alla takbjälkar synliga. De är 10 m långa (ovanligt bett hus för att vara skånelänga) och obehandlade förutom med boracol, dock tyvärr fulla med vit takfärg så efterhand som jag kommer till de olika rummen i renoveringen så slipas gammal färg av. De kommer sedan vara obehandlade, i naturlig träfärg och åldras som trä gör.
 
Sommartorparn var inne på att de var trävita men påvärkades under åren av sot m.m.
Tycker jag låter som en bra förklaring.
 
Marlene Eskilsson skrev:
[bild]

Den här lilla bilden ligger hos Föreningen skånska gårdar. Ser ut som bruna/trä bjälkar.

Man kan köpa ett häfte av dem där de med ord och bild beskriver skånelängans traditionella utformning.
Vackert Marlene, men inget jag har fått se i verkligheten, och knappast med någon bröstning. När jag kom dit för att renovera, 60 år senare, då hade lerteglet sjunkit nedåt, så att väggarna var smala upptill och breda nedtill. Skånelängan byggdes i regel upp på utlagda stenar som bildade grunden. Bjälkar lades på marken (jorden) som underlag till brädgolvet. De skånelängor som byggdes i närheten av något av skånes alla tegelbruk, murades upp med tegel. 90% av den skånska befolkningen på denna tid, jobbade inom lantbruket, därför tvivlar jag på, att när folk kom hem från fälten eller stallet, kunder de ta igen sig, skjunka ned i fåtöljen med Sköna Hem, kolla vad som var det senaste och trendiga inom hem och miljö, nä det var nog till att hugga ved och bära vatten.......
 
ungefär som med skånelängan

När nöden blir gammal, blir den fin och kommer på museum”, sa författaren Ivar Lo-Johansson, när han invigde Statarlängan på Skansen 1968. Egentligen borde det krylla av löss där inne, menade han. Ivar Lo-Johansson som själv vuxit upp i ett statarhem medverkade aktivt för Snickartorps flyttning till Skansen.
Statsystemet avskaffades definitivt först 1945.
 
Hur kom diskussionen in på soffor och sköna hem!?

Eftersom vi nu har kommit in på det spåret , så måste jag invända: nog försökte folk även förr i tiden att inreda sina hem så att det blev trivsamt ! Annars hade de ju inte behövt måla blommor på sina skåp och tänka ut komplicerade vävmönster till sina textilier. Inspirationen kom inte från "sköna hem" (var har du fått det ifrån?) utan oftast från slott och herrgårdar och anpassades till enklare förhållanden. Enda skillnaden gentemot idag är att trenderna numera kommer och går mycket snabbare. Mera slit och släng! Förr så använde man de grejer man hade tills de gick sönder, sedan lagade man dom. Inget fel i det! Samma soffa kunde hålla i generationer. Sedan var det förstås skillnad mellan storböndernas inredning och lantarbetarnas. Men eftersom trådskaparen inte har preciserat vilken samhällsklass nämnda takbjälkar har tillhört, så förstår jag inte varför diskussionen har tagit denna vändning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.