bengtn skrev:
Mikael_L: Den har ett och annat märke redan. Den är tänkt att jobbas på och jag har inte varit hundra noga med finishen överallt. Ser det inte som något bekymmer att den kommer att få lite märken snart.
/B
Jag tycker att det första du ska använda din nya hyvelbänk till är att göra en till hyvelbänk till vardagsrummet :)
 
Grym bänk!
Den lär du ha glädje av i många år.
 
Kudos! Väldigt tjusig bänk. Nu känner jag att jag måste få färdigt garaget så jag kan byta upp mig till en större verkstad och en ny bänk. Baktången ligger redan och väntar...

/woodchuck
 
bengtn skrev:
Äntligen är min hyvelbänk klar. Detaljer om byggandet finns på min blogg.

/B
Fantastiskt! Kul att läsa din blogg också. Vad är det för infill plane som du har produktplacerat den här gången då?:rolleyes:

Själv köpte jag några Hockstål av Rubank och ska renovera några hyvlar vartefter. Tyvärr hade varken Hock eller Veritas några passande stål till min Stanley No.2, men jag får leta vidare.
 
Det är en Ray Isles kopia av en Norris A5 Mycket trevlig putshyvel!

Lie Nielsen har stål till en #2. som är en trevlig storlek. Jag använder min LN#2 ganska ofta.
/B
 
bengtn skrev:
Det är en Ray Isles kopia av en Norris A5 Mycket trevlig putshyvel!

Lie Nielsen har stål till en #2. som är en trevlig storlek. Jag använder min LN#2 ganska ofta.
/B
Trevlig att titta på också!:) Tack för tips om Lie-Nilsen. Jag såg att Axminster har lösa blad till LN. Tyvärr har de inte spånklaffar på nätet för beställning, men jag ska kolla av läget med dem.
 
KanadensareDave skrev:
Jag har just avslutat ett projekt, en liten spice box i Queen Anne stil.
Hur gjorde du inläggningen av lövet? Har du bilder från projektet? Träslag?
 
bengtn skrev:
Det är en Ray Isles kopia av en Norris A5 Mycket trevlig putshyvel!

Lie Nielsen har stål till en #2. som är en trevlig storlek. Jag använder min LN#2 ganska ofta.
/B
Till slut kunde jag inte hålla mig från att fråga. Detta är väl en annan infill än din förra? Jag trodde inte dessa gick att köpa längre?

--- Mats ---
 
Det är en av mina två infills, den andra är en Wayne Anderson. Jag har haft denna sen i vintras då jag köpte den av en bekant som råkade ha två :)
/B
 
edvinf skrev:
Hur gjorde du inläggningen av lövet? Har du bilder från projektet? Träslag?
Först: jättefin bänk!

Tyvärr har jag inte bilder men spice box (som nu verkar som det har blivit en ”duplo” box, i praktiskt tillämpning) är gjorde av valnot med ytbehandling av shellack (men har inte hunnit ”rub it out” för ett mycket fint resultat).

Lövet är från furu (ungefär 2 mm, re-sawn på bandsåg) och sågat på figursågen med en 0/2 blad (overkill för projektet, men det var till hand) och med en 10 graders vinkel på kanten (den senare eftersom jag hade ett starkt känsla att det skulle inte vara lätt att får en bra fit annars; ja, kallar det fusk…). Kopierade konturen till dörren och sedan jag använde en handöverfräs för att hugga. Till slut, en stor hammare…
 
bengtn skrev:
Äntligen är min hyvelbänk klar. Detaljer om byggandet finns på min blogg.

/B
Väldigt fin och fantastiskt arbete! Letade i din blogg efter ritning. Har du en sådan eller kan du tipsa om var jag kan hitta ? BTW vilket träslag använde du ?
 
Den är ungefär som den franska bänken i Chris Schwarz hyvelbänksbok. Måtten är lite andra (2100x520 ung) men sammansättningen samma. Den är byggd i bok.
/B
 
Ni får ursäkta den korniga bilden, jag har ingen bättre kamera för tillfället.

Första gången jag provar att göra en möbel så det blev väl lite trail and error, har tidigare bara byggt högtalare, första gången jag provar fräsa med handöverfräs också :blushing:

2011-12-08 22.46.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011-12-08 22.46.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt snyggt bord, fast jag hade nog monterat en skiva på nedre hyllan också, fick lite "trall-känsla" :)
 
Tack så mycket!
Jag hade först tänkt montera en skiva som underhylla men jag ville göra något lite annorlunda, och det känns mer lärorikt att ha gjort underhyllan på det viset då jag är i början av min hobby :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.