Mikael_L
Hej.
Jag fick en laminatbänkskiva som en kompis fick över vid sin köksrenovering.
Denna tänkte jag använda i tvättstugan nu, men jag behöver kapa den i så fall, och skarva ihop i vinkel.
(Visst kallas det laminat? det är en spånskiva i kärnan, med ett tunt ytskikt)

Jag har en Festool sänksåg, ny 48 tänders klinga, sticksåg, handöverfräs och en tumme som är relativt gott sidomonterad, men däremot inte van vid sådana här saker.
Högtalarlådor har jag satt ihop ett flertal.

Jag ska väl skarva den som bifogad bild?

Jag tar extremt tacksamt emot alla goda tips på hur jag går tillväga och vad (och var) jag behöver införskaffa för saker för sammanfogningen.
 
  • bänkskiva.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga baklänges 2mm djupt för att inte få flisutslag i skivan. Tejpa ev. där du kör med sticksågen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Hur djupt ska jag såga det där 45°-jacket?
Bara precis så det passerar den rundade delen eller kanske en bit längre ...

Och sen vet jag inte om det finns något trix där, men jag tänker mig att såga uppifrån fram till spetsen av (den trubbiga) vinkeln, sen blir det ju lite osågat kvar längre ner, som jag tar bort med ??
Sticksåg, japansk dragsågen ..?

Eller kanske vända på skivan och såga underifrån, då kan jag ju såga bort allt och sluta precis där skivorna ska mötas på ovansidan.
 
Det finns jiggar för att lösa detta mha fräsen, men de tenderar att vara ganska dyra (i varje fall de jag sett). Dessa jiggar är vettiga om man gör detta ofta och därför vill ha ett visst mått av "automatik". Jiggarna löser även urfräsning för beslagen på skivan undersida, vilket kan lösas på annat sätt. Med lite "manuellt" mätande och allmän noggranhet skulle du kunna få till själva skarven mha en MDF-mall med ett långt spår (där din kopierring passar) med en 45-graders böj i ändan. En sådan kan du kanske göra själv med rimlig insats?

Eftersom du nämnde Festool... http://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=492727&name=Fraesschablon-APS-900

En video som visar hur Trends mall används... http://www.youtube.com/watch?v=RD-ioF7GIAY&feature=related
 
Bara av ren nyfikenhet:
Finns det någon anledning till den avancerade skarvningen?
 
Laminatskivan har en rundad kant så man behöver komma in för att komma förbi den...
 
Ok, lite överbeskrivet på bilden då.
 
Mikael_L
Ja precis, 45°-snittet är kanske överdrivet på min bild. Egentligen vet jag inte riktigt hur långt in man brukar dra det ...?
Men jag har lagt märke till sådana skarvningar förut.

Man kan ju också tänka sig att gera hela skivan i 45° vinkel, men då går det åt mer skiva. Och i mitt fall räcker inte skivan till för en lång 45° ger tvärsöver skivan.


Ärligt talat tror jag att jag går i land med själva kapningen, jag har sågat lite melaminklädda skivor med sänksågen. En för-rits baklänges så har det sen blivit helt perfekt utan det minsta urslag.

Jag har väl egentligen betydligt mer funderingar kring sammanfogningen.
Jag har t.ex. ingen kexmaskin, om det anses behövas ...?
 
Mikael_L
Tja ...
Var det ingen som hade något tips att delge om sammanfogning av skivan?
 
Mikael_L
Jag provar att lyfta tråden igen.

Det borde väl finnas någon här som har satt ihop en bänskiva, kan jag ju tycka. :)
 
Fräs ett spår på båda skivorna, tryck i en plyfa. sen är jag osäker, men det sitter ett fräst spår och någon sorts skruv som man drar ihop skivorna med. Nu har jag iofs stavlimmad skiva...

Borde det inte räcka med en brädbit på undersidan och lite skruv upp i skivan, kanske fräsa spåret och trycka i plyfan som jag nämnde ovan. Tror den är för att skivorna inte skall slå sig...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK, det fixar nog sig.
Jag har förhoppningsvis en notfräs och en remsa av någon lämplig skiva med samma tjocklek.
Jag har lite plyfa som är 6mm tjock, får kolla fräsarna.
Annars går det ju att fräsa två ggr med olika höjdinställning.

Ska det limmas sen? Och behöver det endast hållas i press under limmets torktid?
 
Hejsan1
För att få ihop/förbinda skivorna skall man använda kopplingsbeslag som man fräser spår för på undersidan av skivorna.
Det du hade på ritningen kallas för miniger 45-grader och man använder i normala fall
en fräs-modul för detta,har själv en sådan då jag är i branschen och vill korta ledtider
vid tillverkningen.
Men det går att göra på andra sätt, bara man har lite tålamod och är nogrann.

Exempelvis theofils har kopplingsbeslaget(art.nr 665 ).

Du måste även fräsa in en list på 3-6 mm ovanför kopplingsbeslaget för att
nivån på bänkskivorna skall bli ok.

Lycka tilld^_^b
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Inget lim?

oneofsix skrev:
Lycka tilld^_^b
Tack, det kan jag behöva. :D

Och välkommen till forumet. :)
 
Jo lim eller något som tätar. Fick med något klet som skulle in i skarven men som var mest för att inte fukt ska ta sig ner som jag förstod det, säkert limmade det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.