Det låter som en bra idé som skulle passa till mitt hus!
tack för tipset.
 
Ja, så här kan det se ut, med egna ideèr, lite gråtrist väder tyvärr

004.jpg
 
Det ser fint ut saturnus, vi har en duktig plåtslagarfirma i byn så det ska nog inte vara så svårt att få till det på liknande sätt.

Nu blev jag nyfiken är det ett kinestecken du har under 9 ?
 
Ja, det är en kinesisk 9. Denna nia går inte att förfalska, vilket var vanligt med den andra enklare nian, till bankernas förtret.
 
hur förfalskar man en nia?
 
brottaren84 skrev:
hur förfalskar man en nia?
Enligt Swedbank är just 9:an den säkraste siffran av alla för allt ska börja med 9.
Själv anser jag att man missar en nuffra av 8 men jag är ju bara en enkel löneslav så vad vet jag.
Sen kan man ju alltid vända huset upp och ner samt placera det på andra sidan gatan för att spexa med brevbäraren :p
 
Vår arkitekt ritade in infällda stuprör på vår tillbyggnad och snickaren sa inget om det skulle bli problem, bara att det var dyrare. De har gjort så på ett av husen i Västra hamnen i Malmö, det kanske du har sett? Jag tycker det är snyggt, fast vi ville inte ha det på vår tillbyggnad utan tyckte det var snyggare att ha samma där som på resten av huset.

Jag tillhör dem som tror att det kan kvitta för fasaden om man har takutsprång eller ej. Det mesta regnet blåser in från sidan i alla fall. På huset du har på ritningen tycker jag det blir snyggast utan takutsprång.
 
Ja det tycker jag också det blir, det enda som kommer att sticka ut blir mina stuprör men det får jag leva med :)
 
Blindnit skrev:
Enligt Swedbank är just 9:an den säkraste siffran av alla för allt ska börja med 9.
Själv anser jag att man missar en nuffra av 8 men jag är ju bara en enkel löneslav så vad vet jag.
Sen kan man ju alltid vända huset upp och ner samt placera det på andra sidan gatan för att spexa med brevbäraren :p
Den är här nian jag kommer att skriva nu, 9 är den förfalskad eller äkta?:wow:
 
Den ser äkta ut tycker jag :)
Egentligen så är det nog mest i maskinskrivandets värld man kan förväxla 9 och 6, med snurr, ifall det var det som var frågan?
 
brottaren84 skrev:
hur förfalskar man en nia?

oj! vet inte om jag vågar breda ut mig om detta, nu när det finns så många kinakännare i denna tråd. Men den vanligare enklare nian har bl a ett horisontalt streck, siffrorna, 1 2 och3 är endast 1 2 3 horisontala streck, utifrån dessa siffror, var det inte så svårt att få till en nia
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vår arkitekt ritade in infällda stuprör på vår tillbyggnad och snickaren sa inget om det skulle bli problem, bara att det var dyrare.
Huvudsaken är att rören blir lätta att inspektera, rensa och byta ut.

Marlene Eskilsson skrev:
Det mesta regnet blåser in från sidan i alla fall.
Skåne är känt för just att nederbörden kommer från sidan. Den snö som faller över Själland hamnar sålunda på Österlen, i stora drivor.
 
Små eller obefintliga takutsprång verkar i varje fall inte vara något nytt påfund. Ångermanländska korsbyggnader från 1700-talet har alltid utmärkt sig med litet taköverhäng.
 
Jag har helt varit inne på att jag skall ha ett papptak men egentligen velat ha plåttak.
Men hört att med så låg lutning 1:40 så fungerar det inte så bra med plåt, även googlat och läst att papptak är att föredra.

Men igår så pratade jag med några killar som jobbar på en firma som lägger tak och dom tyckte bandad plåt var det bästa.

Det kanske är för dom vill tjäna mer pengar?
 
brottaren84 skrev:
Men igår så pratade jag med några killar som jobbar på en firma som lägger tak och dom tyckte bandad plåt var det bästa.

Det kanske är för dom vill tjäna mer pengar?

De där grabbarna på taket har alldeles rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.