Har ett inglasat uterum som väl inte ska gå under noll grader på vintern. Har inte installerat el än, men vill göra nu. Försöker hitta info på nätet om vilka lampor som behövs och har inte hittat några klara regler. bara åsikter på olika forum. ALlt från att det krävs ip44 till att det räcker med ip21.
Ok om jag ska ha en permanent lampa att det är likabra på att satsa på högre klass, men om man vill en en liten adventstjärna under julen??

Har ju sett folk som tom har tv i uterummet..
 
låter som att du inte behöver tänka på någon ip-klassning. ett inglasat uterum är nog jämstält med inomhus = inget regn lr hög fukt.
 
Är ditt uterum så pass tätt och isolerat att det kan räknas som normalt torrt utrymme? I så fall räcker IP21, men jag skulle ändå rekommendera IP44 på fast installerade apparater, ska du en adventsljusstake så sätt den på en portabel jfb så blir det alldeles utmärkt
 
Det finns faktiskt stöd för detta fall i installationsreglerna, 751.1, även om det bara är ett råd.
Dvs är uterummet helt inglasat där alla fönster normalt är stängda så kan det betraktas som ett torrt utrymme.

Trots det kan det bli kallt och fuktigt vilket inte all inomhusmateriel klarar längre tider. Men en adventsstjärna ska nog överleva.
 
kolvas skrev:
Är ditt uterum så pass tätt och isolerat att det kan räknas som normalt torrt utrymme? I så fall räcker IP21, men jag skulle ändå rekommendera IP44 på fast installerade apparater, ska du en adventsljusstake så sätt den på en portabel jfb så blir det alldeles utmärkt
Vad är portabel JFB??
 
jfb_portab_150.jpg
 
Fuktigheten beror också mycket på hur mycket luft man släpper ut från resten av huset, som kyls av i det kallare uterummet. (Tror jag...).
 
Mikael_L
Lägst IP21 påstår jag.
 
tänk på att om du sätter in en portabel jordfelsbrytare och har jordfelsbrytare i centralen kan dem störa ut varandra :)
 
Inte störa varandra men däremot är det inte säkert att den portabla löser ut först...
 
Finns ingen anledning att ha en portabel JFB om det redan finns en i centralen.
 
Jag har JFB i centralen, och en portabel i uttaget i garaget, som används för all el utomhus, fördelen med den är att den löser snabbare än JFB i centralen. Bra för att datorer, kyl/frys osv ska klara sig (speciellt om man inte är hemma).

Brukar det inte stå på dem, vid vilken strömstyrka de ska lösa ut vid?
 
Det har inte med strömmen att göra, utan utlösningstiden. Det finns extra långsamma JFB, dessa är märkta med S (för Selektiv).
 
mycke_nu skrev:
Det har inte med strömmen att göra, utan utlösningstiden. Det finns extra långsamma JFB, dessa är märkta med S (för Selektiv).
Dom som inte är långsamma har dom någon annan märkning än S eller saknar dom bara S:et?
 
Jag är ganska säker på att dom endast saknar S:et.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.