Håller på att bygga en trappa och behöver förslag på lämpliga beslag och skruv för att dra ihop planstegen med vagnarna och sättsteg med plansteg.

Planen är alltså att skruva planstegen underifrån med ett 90-graders beslag mot vagnarna och fästa ihop sätt- och plansteg på samma sätt. (Stegen ligger alltså på vagnarna, dom är inte infrästa.)

I värsta fall kan jag tillverka beslagen av vinkelprofiler i aluminum, men det vore trevligt med något färdigt.

Beträffande skruven så hade ankarskruv varit idealiskt, men dom är lite långa. Finns det något lämpligt när materialet ligger på 20-40 mm?
 
Eh...du menar inte vanliga vinkeljärn helt enkelt? Alternativt möbelvinklar... går bra att dra fast vinkeljärn med vanlig träskruv med kullrigt huvud, bara ta rätt längd/dim...
 
Antagligen menar jag det, har bara sett byggvinklar och dom passar inte så bra.

Beträffande skruven så vil jag gärna få en rekommendation av en skruv med riktigt bra bett.
 
Kan man inte bara ta en bit läkt eller något och lägga planstegen på? Istället för en massa vinklar.
 
Planstegen kan du väl skråskruva på insidan av vangstycket, eftersom dom ligger uppepå.
Och sättstegens övre sida med möbelvinkel mot det överliggande plansteget, alternativt skråskruva där med, beroende på hur mycket överhäng du har på planstegen.
Och sättstegens nedre sida skruvas rakt genom in i plansteget?
 
Hur gör man på en riktig trappa inomhus?
 
Kan man inte köpa en Domino och fräsa lite spår.
 
MathiasS skrev:
Hur gör man på en riktig trappa inomhus?
På en riktig trappa fräser man in spår i sidorna av vagnstyckena för stegen. Det är lite för avancerat för mej och min maskinpark.

Jag vill helst inte skruva genom planstegen från ovansidan, det är dessutom risk för att det inte blir styvt nog om stegen vill bukta sig.

Skråskruvning håller nog inte heller, det är risk att jag fläker upp vagnstyckena.

Beslagen jag föreställer mej är kanske 20 cm långa, vinklade 90 grader och med flänsar på ca 2-3 cm.

Bifogar en bild på bygget. Stegen på bilden är temporära, det skall bli gotländskt kärnvirke vad det lider.
 
  • IMG_0937.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejäla träplugg?
 
angående ankarskruv så sitter dom tyvärr inge bättre än någon annan skuv, köp vilken skruv som hälst med rätt tjocklek och längd för beslagen.

och istället för beslag kanske det går att bara skruvlimma en typ läkt i vagnstycket o lägga steget på.
 
Mikael_L
4 vinklar under varje steg då?
Vinkelbeslag.jpg

Du får nog svårt att få en trappa fri från knarr, i vilket fall. :|
 
Ska fundera på läkt för planstegen, om jag inte hitta något vettigt beslag. Billigare blir det ju om inte annat.

För sättstegen blir det nog så att jag låter fräsa spår i dessa för planstegen och sedan limmar och skruvar (efter förborrning) bakifrån.

Om någon undrar så har jag måttbeställt vagnstyckena på snickerifabrik. Inget man limmar och sågar till själv så där utan vidare. 5 meter långa och noggrannhet på 0,1 mm. Det blir en garderob under som styvar upp den annars ganska smäckra konstruktionen.
 
Mikael_L skrev:
4 vinklar under varje steg då?
[bild]

Du får nog svårt att få en trappa fri från knarr, i vilket fall. :|
Knarra får det absolut inte göra! Här kommer det att limmas och skruvas rejält!
 
Aha, visste inte att det var ett så seriöst bygge. Trodde det var nån utomhustrapp a några steg.
Det finns ju färdiga trappor att köpa av denna modell men jag vet inte hur de monterar ihop dem.

Vad har du tänkt behandla ytan med?
Annars är det väl counterbore och träplugg som blir bra, borra ur plugg ur samma träslag som du gör stegen i.. (vad heter det på svenska?).

(Jag såg att du inte ville skruva uppifrån.)
Om du är rädd för att stegen ska vrida/kupa sig så kanske en längre 90graders alu list är bättre.
kapa i rätt längd, och borra lite hål, försänka. Kan inte vara nåt större problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.