hejsan!

Bor i ett radhus med direktverkande el, på nedre plan/sutterängvåning så sitter det en luftvärmepump som jag satt dit förra året.
jag har en liten smal trapp upp till övervåningen. Har oljeelement i huset.
Funderar på vad jag ska ha för el bolag, har just nu Skellefteå kraft rörlig el.


Ska jag ha rörlig el? eller fast el? vilket är det billigaste el bolaget? Helt enkelt vad ska jag satsa på? Skellefteå kraft beräknar min el användning till ca 18000kWh på år.
Nu har jag inte haft skelleteå kraft i ett år utan sedan feb i år/2010.

Kan ingenting om el, så snälla hjälp mig.
 
Kolla in www.elskling.se eller liknande site. Där kan du enkelt (nåja) jämföra priser och avtal.

Sen finns det annat man kan göra för att minska sin elförbrukning om man har direktverkande el. Täta fönster, minska varmvattenförbrukningen osv.
 
Om jag inte minns fel så har konsumentverket också en översikt på sin hemsida, den torde vara rätt så opartisk...
 
Okej, men tror ni det är billigare att ta ett fast el pris, har ju rörigt nu. på sommaren har jag små el räkningar.
Vad gör ni som har direktverkande el? fast? rörlig?
 
efter förra vinterns chockräkningar med rörligt så kör jag fast... jävlar vad det kostade ett tag..
på två månader kostade elen mer än 3/5 av årets totalkostnad.
 
är registrerad på kundkraft.se och valt 1 års fast pris.

Har inte belägg för det men eftersom man förbrukar mindre el under sommarhalvåret än på vinterhalvåret när priset går upp, så borde det inte vara en (stor)förlustaffär med fast pris. Är det så att priserna springer iväg som i vintras så tror jag att man är väldigt nöjd med fastpris.

i vilketfall som helst betalar jag gärna lite extra för tryggheten att inte få en elrkäning på några tusen mer än jag räknat med.

har dock bara bott i huset sedan mars. Skall sätta mig och utvärdera elfröbrukning under året och så vidare i vår för att se vad som igentligen blir bäst.
 
Hubbe2 skrev:
efter förra vinterns chockräkningar med rörligt så kör jag fast... jävlar vad det kostade ett tag..
på två månader kostade elen mer än 3/5 av årets totalkostnad.
Fast förra året var extremt med kärnkraftverk som stod stilla samt kallaste vintern på år. Nu har regeringen meddelat vi har bra resurser från våra kärnkraftverk så jag kör rörligt. Utslaget på lite tid lönar det sig alltid med rörligt.. Ligger man tajt med sin budget kan det dock vara svårt att klara de få toppar som kommer på en längre period så det finns inget rätt och fel. Har man utrymme kör man rörligt. Har man inte det kör man bundet och vet var man hamnar men betalar för det med.
 
Har man bara låg elförbrukning eller alternativ uppvärmning såsom att elda i kamin när det är riktigt kallt kan rörligt pris vara rimligt men inte annars. Elmarknaden fungerar fungerar dåligt på det sättet att små störningar, eller bara mäklarnas oro för eventuella störningar, i elproduktionen kan ge oerhört stora prisskillnader på marginalen. Detta styr direkt det rörliga el-priset uppåt.
 
Okej, men hur många år bör man binda sig på?
 
När man bor i Norrland är väl bindningstid ½ - 1 år rimligt eftersom priserna antas falla något lite där efter att den nya indelningen av elmarknadsområden införs i Sverige nästa år.
 
Ja jag bor i Västernorrland, kan inte hitta något på elskling.se på bindningstid på halv-hel år
 
Det är upp til var och en - själv har jag haft fastpris avtal, det senaste med s.k. bytesrätt. När jag räknade på det sista gången innan byte så hade jag kanske förlorat totalt 150:- på tre år, men visste exakt vad elen kostade - en billig trygghet för mig. Med den gångna vinterns fasansfulla rörliga priser (en pizzaägare jag känner fick nästan hjärtinfarkt när räkningarna kom under våren) så tror jag många hellre lägger några hundra mer per år för att slippa oroa sig för elpriset skall skena under vintern som kommer. Har under de sista 10 åren kört med 3 årsavtal och är mycket nöjd med detta.
 
Ja jag tror jag ska binda mig, så det ska bli en kall vinter igen här i Västernorrland iaf =/ fick några otroliga räkningar början på 2010 =/
 
När man väljer fast eller rörligt bör man ta hänsyn till sin förbrukningsprofil. Har man en luft/luft eller luft/vatten värmepump bör man välja fast pris eftersom dessa pumpar har dålig verkningsgrad när det är kallt och priset på elen är högt. En större del av årsförbrukningen hamnar på den kalla, dyra tiden än om jag har ett annat uppvärmningssystem. Jag har själv en luft/luft pump och har jämfört priset på min egen förbrukning från september 2009 t.o.m. september 2010. Det visade sig att med vattenfalls 3-års-avtal blev det 20% billigare än vad priset för rörligt + 2 öre skulle blivit.
 
Hej!

Valde för ett tag sedan Prova-på-3månader med Fortum. Försäljaren som ringde sa bla att jag skulle få prisgaranti samt 3 månader fri från någon avgift kmr inte ihåg vad :p

Men nu när jag fick min första räkning,var det inga rabatter så jag kontaktade Fortum och dom påstår att jag inte har någon prisgaranti eller rabatter i mitt avtal.

Så nu tänker jag skita i detta, hur tkr ni jag ska göra som?
Jag använder ca 19000 kWh/år
Vad blir billigast? Ska man gå efter tex elskling.se ?? har ni några tips?

Fast pris: 89,08 inkl allt.
Bindningstid 3månader eller 6 månader
Måste vara bra pris över vintern va?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.