Hejsan
Postade samma slags fråga för 3 år sen och då fick jag svaret att motionera nålen i termostaten. Men det verkar inte funka denna gången...

Problemet är som rubriken säger, vissa element är kalla, andra varma. Helt oregelbundet dessutom. Har luftat dem (inte mycket, bara öppnat och stängt - ska man lufta mer?)

Nån som har nåt tips, vad mer kan man göra? Elementen var varma för ett par månader sen, men nu kalla när vädret slagit om till minusgrader.

Vattenburet och bergvärme.

Tackar!
 
Kolla även trycket i elementkretsen, (det ska sitta en mätare på expansionskärlet, eller i närheten iaf) för den kanske behöver påfyllning.
Och när du avluftar elementen, öppna skruven så länge tills det börjar droppa vatten, annars finns det ju luft kvar.
 
Tack!
Ok, ska kolla expansionskärlet, men vad ska jag kolla efter? Vad ska trycket vara?
Jodå, det kommer vatten på en gång när man luftar. Ska man låta massa vatten rinna ut eller räcker det så?
ska köpa 5-56 rostskyddspray och spraya på nålen för vissa av dem är väldigt tröga. kan det fixa problemet?
 
Hej Annyy Vad har du för värmepump.
 
Nibe
jag tittade på expansionskärlet (i alla fall tror jag att det är expansionskärlet...men jag vet faktiskt inte). Men trycket var under 1.
Kan tillägga att rören som leder till de kalla elementen är varma (inte heta, men i alla fall varmare än elementen). Så det verkar ju som att värmen når elementen men sen inte längre. Är det termostaterna som är felet? Nålarna på de kalla elementen är ju riktigt tröga, i vissa fall helt fasta.
Tack för hjälpen! :)
 
Hej!
När är huset byggt? Har det byggts ut? Vad är det för modell på värmepumpen? Är det första värmesystemet eller har det funnits en annan panna innan? Vad är det för märke på termostaterna och radiatorerna? Finns det smutsfilter på värmebärarens ("elementvattnet") returledning?
/josth
 
Kan gissa på att det varit för mycket smuts och skräp i värmevattnet som cirkulerar i systemet... Dags att ta hem rörmokaren och byta ut kärvande ventiler mot nya och montera smutsfilter om det saknas.

Trycket i värmesystemet bör ligga kring 1 bar och kan då normalt variera cirka +/- 0,2 bar.
 
Hej okej då har du säkert något fel på termostatventilen .Kan du inte ta bort termostaten och trycka på piggen med lite olja på och se om det släpper.Vad står det för märke på termostaten.
 
Oj, komplicerade frågor ni ställer :p
Huset är byggt 1980. Nej det har inte byggts ut. Ja, det var vedeldad panna förut. Ingen aning vad det är för märke på termostater eller element. Hur vet jag om det finns smutsfilter?
Trycket är kanske ok då, ska kolla exact hur mycket under 1 det ligger.

Jag tänkte använda lite 5-56 rostskyddspray - men cykelolja (eller liknande) är kanske bättre? Ingen aning vad det är för märke på termostaterna, står det på dem?

Tycker bara att det är konstigt att de element som är kalla nu, var varma i slutet av september.

Att rören är varma - har det nån betydelse?

Rörmockare - javisst - men det är lättare sagt än gjort att få tag i någon som kommer :(
 
Okej Men som du säger så är vissa varma och andra kalla men om rören är varma fram till termostaten så borde det inte vara något fel på pumpen.Kan du ta bort termostaten själv eller?Om inte så prova att spruta på lite olja på piggen och skruva termostaten fram och tillbaks några gånger och hjälper inte det så får du nog ta bort termostaten men ta ingen tång och försök dra ut piggen då finns det risk för att piggen lossnar.systemet kan du fylla på till 1.0bar
 
Redigerat:
jadå, termostaterna på de kalla elementen går att ta bort. jag har dragit it piggen med tång för den går inte att rucka på med bara fingrarna. det sprutar lite vatten när jag drar ut den helt men jag har förstått att det är ingen fara? Men jag testar med lite olja så får vi se om det blir bättre. Kan det vara läge att inte ha termostater på elementen alls och justera piggen med fingrarna istället? gissar att ju längre ut den är destå varmare bör elementet bli?
Tack igen :)
 
Om själva ventilen är ok och trycket likaså skall piggen åka ut av sig självt. Termostaten kan bara trycka piggen in i ventilen.
 
Kan det vara cirkulationspumpen som inte längre ger tillräckligt flöde. Lever själv med ett sånt problem.

När några element är kalla, stäng då de som är varma. Vänta lite och se om de kalla blir varma.
 
Visst kan du köra utan termostater och se om det blir varmt men sätt dit piggen igen.Nu skulle du kunna prova att ställa på temperaturen så ditt system får börja jobba lite.ställ upp temperaturen på din niben på 25grader så får vi se om inte dina element blir varma.Kör en stund på 25grader och sätt tillbaks till din temperatur till det värde du brukar ha 20 exp.Du får inga larm på din nibe?
 
Redigerat:
Hej rca Vet du om du har ett 1rörs eller 2rörssystem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.