Jag har ju börjat skriva nyheter för Byggahus.se och varje gång jag ska skriva om SCB:s småhusbarometer blir jag så störd. Jag har ingen journalistisk utbildning kanske vi ska börja med att konstatera. Vet inte heller vad en rubriksättare får lära sig i skolan, men jag tycker i min enfald att en rubrik ska tala om vad en artikel innehåller, hjälpa läsaren.

I Småhusbarometern den här månaden skriver SCB i sin rubrik: Sjunkande småhuspriser i storstadsregionerna. E24.se hänger på och skriver Småhuspriserna fortsätter nedåt med gigantiska jättebokstäver och Sydsvenskan skriver Lägre huspriser i storstäderna.

Men priserna har bara sjunkit i 10 av 21 län, i resterande har de gått upp eller stått stilla!

Tittar vi på Stockholm, ligger priserna stilla i Storstockholm, medan de har gått upp i både Nacka, Södertälje, Järfälla och Botkyrka.

Varför skriver både SCB och tidningarna så här. Varför lobbar de för att priserna ska sjunka? Det blir ju en självuppfyllande profetia. Har priserna inte sjunkit förut så gör de väl det efter att husköparna har läst det där.
 
Det är väl bra att priserna sjunker så vi kan köpa billigare hus?
 
Snälla. De måste sälja! Och visst kommer det att påverka priser med. Media kan påverka börsen med rätta knappar ;)
Det har vi redan sett. Några artiklar och folk säljer som galna. Och börsen går ner. Samma gäller fasigheter.

:)
 
Du skulle aldrig få jobb på en tidning, speciellt inte Aftonbladet, Marlené..

Rubrikerna sätts för att locka läsare, inte för att hjälpa vederbörande.

Sedan är det väl enbart fördelar med att priserna sjunker:

1. Man behöver låna mindre, dvs boendekostnaden minskar
2. Sjunker mitt nuvarande hus så sjunker även det hus jag vill byta till, dvs jag förlora inga pengar
3. Det blir lättare för dem som vill köpa eget för första gången.

De enda som förlorar är de som upphör att vara villaägare och övergår till att hyra.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
De enda som förlorar är de som upphör att vara villaägare och övergår till att hyra.
Och husföretagen, byggfirmorna och de som spekulationsbygger.
 
mycke_nu skrev:
2. Sjunker mitt nuvarande hus så sjunker även det hus jag vill byta till, dvs jag förlora inga pengar
För de som har 100% belåning på ett tidigare högre värde gäller inte detta riktigt. Det är många som får ekonomiska problem om huspriserna sjunker mycket. Banken kan också agera om huspriset blir lågt i förhållande till lånet.

Marlene, du har helt rätt, rubrikerna är missvisande! Journalister idag verkar inte ha någon vidare yrkesstolthet.
 
Nyfniken skrev:
Det är väl bra att priserna sjunker så vi kan köpa billigare hus?
Jag ska inte köpa hus. Om mitt hus blir mer värt så har jag bättre förhandlingsläge gentemot banken. Dessutom vill jag att SCB som är en statlig myndighet ska vara neutral.

Jag tänkte att det kanske är mina kunskaper i statistik som är begränsade. Har bara läst 20 p.
 
För de som äger hus finns det bara nackdelar med att priset på huset sjunker.

För de som inte äger hus finns det bara fördelar med att priset på hus i allmänhet sjunker.
 
harry73
Sjunkande priser är dåligt för allihopa. En kort (häftig) prisfall med därefter stigande priser är bra för alla som vill köpa en bostad som är dyrare en sin nuvarende bostad.

De bästa för alla husägare är om huspriserna stiger i takt med inflationen.
 
injonil skrev:
För de som har 100% belåning på ett tidigare högre värde gäller inte detta riktigt. Det är många som får ekonomiska problem om huspriserna sjunker mycket. Banken kan också agera om huspriset blir lågt i förhållande till lånet.

Marlene, du har helt rätt, rubrikerna är missvisande! Journalister idag verkar inte ha någon vidare yrkesstolthet.
Det jag hade i åtanke var att de flesta byter till större och därmed dyrare boende. 100% belåning är något som driver huspriserna uppåt och något som man dessutom aldrig skall ägna sig åt av just det skäl du nämner.

I bubbelekonomier finns det kortsiktiga vinnare (säljarna) och långsiktiga förlorare (köparna).


Gör tankeexperimentet att du sätter en ostkupa över en stad så att den permanent avskiljs från omvärlden. Låt sedan huspriserna rusa.

Har folk inne under kupan blivit rikare nu??
 
-MH- skrev:
För de som äger hus finns det bara nackdelar med att priset på huset sjunker.

För de som inte äger hus finns det bara fördelar med att priset på hus i allmänhet sjunker.
mycke_nu, -MH- gjorde en bra sammanfattning.

De som har ett hus blir rikare om priserna går upp! Nu är det iofs så att detta inte är direkt kännbart för de flesta eftersom man bor kvar i sitt hus, men faktum är att man KAN sälja sitt hus och hyra sin bostad istället.
 
Jag har också skrivit en del om boprisstatistik genom åren. (Brukade försöka skriva rättvisande rubriker:)
Ett skäl till att de skriver då som de gör kan vara att storstadområdena ofta "leder utvecklingen", med andra ord sker en prisförändring ofta först där, sedan följer resten av landet efter. Om detr är skälet kunde de förstås kosta på sig att berätta om detta fenomen i texten.
 
injonil skrev:
mycke_nu, -MH- gjorde en bra sammanfattning.
Tack! (?)

De som har ett hus blir rikare om priserna går upp! Nu är det iofs så att detta inte är direkt kännbart för de flesta eftersom man bor kvar i sitt hus, men faktum är att man KAN sälja sitt hus och hyra sin bostad istället.
Man kan även öka belåningen på sitt hus, och därmed dra nytta av värdeökningen.
 
Modig skrev:
Ett skäl till att de skriver då som de gör kan vara att storstadområdena ofta "leder utvecklingen", med andra ord sker en prisförändring ofta först där, sedan följer resten av landet efter.
Senast jag kolla stämde det sambandet dåligt.
 
mycke_nu skrev:
Det jag hade i åtanke var att de flesta byter till större och därmed dyrare boende.
Förutom alla de som byter till mindre och därmed billigare boende, eller de som säljer och flyttar till lägenhet eller de som dör och där arvingarna får dela upp det som blir över av husets värde.

Jag undrar var du har hittat statistiken som säger att de flesta som säljer köper ett dyrare hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.