erito skrev:
Skall välja mellan Tinova VX och Demidekk Optimal idag...

Enligt Folksam testet så blir det mer mögel påväxt på Demidekk, men vad jag såg igår hos en granne som målat med bägge var att Tinova V (inte VX) hade fruktansvärt mycket mögelpåväxt och Demidekk inte någonting alls!!!!
Vilken typ av färg var då grannens "Demidekk", var det 'Optimal'??

Om det är jämförelsen mellan Nordsjö och Jotun du är ute efter så bör Tinova V jämföras med med en färg av samma typ, dvs. akrylat från då tex. Jotun, om du ska få ut något av jämförelsen mellan både tillverkare och produkter.
Du bör inte jämföra två helt olika färgtyper med varandra, om det nu inte är så att grannen målat även Jotun-delen med en akrylattyp, men då säger iof. grannens mögelerfarenheter ingenting om ev. skillnader mellan VX och Optimal ;).

MVH//Christina.

 
aha... Nej det var inte Demidekk Optimal, det var en 'enklare' variant sade han (billigare). Men Optimal skall väl vara ännu bättre?
 
erito skrev:
aha... Nej det var inte Demidekk Optimal, det var en 'enklare' variant sade han (billigare). Men Optimal skall väl vara ännu bättre?
Alltså, om jag inte är helt ute och cyklar nu ;), så är 'TinovaV' en akrylat och Demidekk 'Maling' (eller vad den nu heter) också en akrylatbaserad färg.

'TinovaVX' och 'Optimal' räknas däremot inte som akrylatfärger, därför bör ev. jämförelser göras mellan samma färgtyp hos de två fabrikaten annars blir det som med 'äpplena och päronen' ;).

Vilket som sedan är 'bäst' finns det lika många åsikter om som det finns målare (både proffs och 'gör-det-självare'), jag har svårt att säga att det ena är bättre än det andra, man tvingas till slut fatta ett eget beslut, vilket förvisso inte alls är lätt då åsikterna oftast divergerar fullständigt (det en tycker är toppen, kan nästa tycka vara ren sk*t ;))

Jag tycker nog att det första man bör bestämma sig för är vilken färgtyp/system man vill använda, dvs. akrylat eller oljebaserat system och då ffa. sätta sig in i vad respektive system innebär mtp. aspekten 'framtida ommålning'.

Skillnaderna vg. samma färgtyp, mellan de olika fabrikaten (finns ju nu sedan ett år tillbaka ytterligare en variant förutom VX och optimal i samma familj, nämligen 'Bestå' från Alcro) tror jag personligen faktiskt inte är så där supermegajättestor (men det är som sagt bara min personliga åsikt) ;), det går att hitta klagomål gällande mögel osv. även på 'Optimal' då de var sas. först på banan med denna färgtyp, de övriga två är ju förhållandevis nya så där har man väl inte hunnnit höra så mycket ännu ;), men det kommer antagligen framöver, även vg. 'VX' och 'Bestå', att inbilla sig annat vore väl kvalificerat självbedrägeri.
Men då tex. mögelförekomsten är beroende av så många andra faktorer, så är det nästan omöjligt att, med någon trovärdighet, utropa en enda solklar vinnare som passar bäst till alla, överallt och alltid ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Vi målade förra sommaren och var då i samma sits som du är nu, så jag förstår din vånda ;)
 
ja det verkar väl som man får välja en bara och se hur det fungerar... :)

Får man fråga vad ni valde för typ av färg? och varför? ;D

 
Vi valde till slut Tinova VX, mycket beroende på att vi hade en bra kontakt hos Nordsjö vilket renderade ett pris på mellan 700-800 kr/10 liter, samt att, vilket får lov att erkännas ;), det uteblivna 3:e varvet var skönt som 'grädde på moset'.

MVH//Christina.
 
Okay ;)

Nu tittade jag på en fasad som målats med grund + EN strykning Demidekk (ej optimal) och den fasaden såg ruggigt fin ut. Han påstod att en strykning räcker om man inte snålar med färgen.

Vad tror ni om det?
 
Jag har äntligen bestämt mig (tror jag) och kommer att köra såhär:

1. grunda med demidekk visir
2. en strykning med demidekk optimal, dalaröd
3. vindskivor+fönsterfoder med demidekk optimal, vit
4. vänta tills våren och köra en till strykning med demidekk optimal, dalaröd

 
Är det förresten någon som har tips på ställen i Trondheim att köpa Demidekk? Åker dit i helgen och tänkte handla på mig färg då.

 
Demidekk färgerna var inte billigare i Norge :(

Handlade i Sverige istället. Visir Extra till grund och Demidekk Optimal till täckfärg.
Inte billigt, men förhoppningsvis bra :)

 
En sandwich på Burger king inkl. dricka gick på ca 80 spänn... :(

Nåja, nu är hälften av all panel grundad med Jotun Visir Grundning (inte Visir Extra).

Till helgen åker färgen på, men jag har problem att hitta rätt kulör. Tinova VX Stugröd är den vi vill ha, men jag hittar ingen motsvarande hos Jotun Demidekk.... Några tips?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.