yxis skrev:
Båda bryter och sluter en strömkrets till belysning. Dimmern bryter och sluter visserligen ofta 100 gånger per sekund, men ändå :)

Om man ska hårddra det såhär:
Får man byta ett uttag utan petskydd till ett med petskydd? Där har vi väl något som säkerhetsmässigt är mindre "likvärdigt" än dimmer/strömbrytare?
En vanlig strömställare är i regel specad till 240v 10A, dvs 2400w, och det spelar ingen större roll vad för typ av belastning du lägger på den (okej, för stora induktiva laster är inte bra)

Medans en dimmer för det första inte klarar av vilken typ av laster som helst, och oftast är specad till typ 300-500w, det är en väsentlig skillnad.

Dessutom kräver de allra flesta dimmrar nolla, vilket gör att du måste modifiera anläggningen, vilket är behörighetskrävande.
 
Visst, men:

De dimmers jag sett har haft överströmskydd av något slag, till exempel 5x20mm glasrörssäkring.

Behörig elektriker får göra en installation där en dimmer matar ett lamputtag och sedan får en obehörig person ansluta en armatur med fel typ av last i lamputtaget, t.ex. halogentransformator på en dimmer endast för glödljus. Likaså får en obehörig person skruva i en lågenergilampa av ej dimbart utförande i en armatur kopplad över en korrekt installerad dimmer, o.s.v.

Jag har visserligen inte sett särskilt många dimmers men mitt intryck är att det bara är de med extrafunktioner som t.ex. fjärrstyrning som kräver nolla. Nexa verkar till och med sälja fjärrstyrbara dimmers som inte kräver nolla om jag fattat rätt.
 
Det här med el verkar ju vara något vansinnigt överreglerat. Uppfunnet och framlobbat av branschen självt? :xq(;^;)p

Att dra rör och montera dosor i vägg är inte hjärnkirurgi, partikelforskning eller litteraturvetenskap. Utan att ha någon förkunskap av rörförläggning påstår jag tvärsäkert att det hade varit en smal sak att ta fram en manual för vanligt folk om hur man ska lägga rör i vägg, tak och golv. Vilka rördimensioner, böjar, skarvar, lutningar och avstånd som får användas.

Lista de vanligaste minnesreglerna först och sen hela regelverket. Med rätt pedagog bakom skrivmaskinen hade den här manualen antagligen blivit väldigt bra.


Sen förstår jag av inlägg i tråden att det är alltid fastighetsägaren som är ansvarig för sin elanläggning. Ursäkta.. men på vilket sätt motiverar detta mig att anlita en dyr elektriker för någonting?
Om elektrikern gör ett misstag och kåken brinner - så är det mitt ansvar.
Om jag drar elen, gör ett misstag och kåken brinner - så är det mitt ansvar.
Uppåt tapeterna, helt bängt!

Stort tummen ner för regelverk som hör hemma i en bananrepublik hellre. q(;^;)p
 
Efter att ha sett vissa slang och dosdragningar så kan det nog verka som att det är hjärnkirurgi för vissa...

Men visst, man kan väl lära ut att man inte får göra 90-graders böjar och måste klamra slang med ett visst klammeravstånd, men det är så mycket mer än det och det har mycket med planeringen att göra!
Skulle man lära en icke-elektriker att göra en infälld kanalisation för att göra det en gång i sin egen kåk så skulle det GARANTERAT bli en hel del knasiga och onödiga fel, samma fel som varje elektriker råkat utför när de var nya och redan tagit lärdom om. Som ny elektriker så är aldrig den första infällda installationen man gör felfri, även fast än man vet att man inte får göra en skarp böj så kommer man garanterat att göra det och däärefter lära sig. Man kommer använda för många muffar för att sedan lära sig att det blir krångligare att dra, ej van med materialet (ex. inte känner till att det krävs 1,5dosa för vissa infällda vägguttag) osv osv osv.

Summakardemumma, de skulle bli fel, på samma sätt som det blir fel för en lärling som gör en sak för första gången.

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
BUT ... what's the difference ???

Om jag själv lägger om taket och sätter takpappen från fel håll så läcker det in sen.

Om jag själv monterar diskmaskinen men glömmer lin eller packning, så läcker det.

Om jag själv målar fasadpanelen, men använder fel färg, så krackelerar färgen eller murknar panelen.

osv osv
Det är risker man får ta när man gör saker på egen hand, att något blir fel.
Så antingen slarvar man och tar större risk eller så är man noggrann och tar mindre risk.
Eller så vågar eller ids man inte, och anlitar en hantverkare och tar därigenom också endast en mindre risk.

Så länge de tokigheter man gör inte innebär livsfara utan bara dyrt och onödigt merjobb, borde inte vare sig lagstiftare eller hantverkare ha några synpunkter.
 
Mikael: Om taket läcker så lär ju knappast någon dö. Det kan ju däremot hända om en som inte vet vad han gör kopplar el.

Man får väl inte bygga bärande konstruktioner hursomhelst själv heller?
 
Daniel78 skrev:
Dessutom kräver de allra flesta dimmrar nolla, vilket gör att du måste modifiera anläggningen, vilket är behörighetskrävande.
Jag tror inte jag sett en enda dimmer som kräver tre anslutningstrådar. Däremot är fas och tändtråd utmärkta och det ska man följa.

Det är också rätt att en dimmer tål mindre belastning än en vanlig brytare, men det sitter ofta säkringar i dem och en kvalitetsdimmer "borde" slå ifrån när den blir överbelastad, jag känner till minst ett fall när man fick bytatill en större dimmer för att det skulle fungera.
 
Patrik_Hed skrev:
Efter att ha sett vissa slang och dosdragningar så kan det nog verka som att det är hjärnkirurgi för vissa...
Grattis, du hittade visst undantagen :) Hur många hempulade elanläggningar som fungerar bra ser du aldrig, för det finns inget behov för dig att rycka ut dit?

Jag jobbar med datorer och ser bara de trasiga datorerna.. är alla datorer urkassa då? :p

Målet i mitt jobb är att göra mig själv arbetslös. Ja faktiskt. När jag är ute hos kunder försöker jag göra ett så bra jobb så att de kan sköta liknande problem i framtiden och inte behöva anlita mig igen. Kan låta kontraproduktivt men kunderna är störtnöjda och ringer ändå, för de gillar servicen. De vill betala för mig, istället för tvingas.

Patrik_Hed skrev:
Men visst, man kan väl lära ut att man inte får göra 90-graders böjar och måste klamra slang med ett visst klammeravstånd, men det är så mycket mer än det och det har mycket med planeringen att göra!
Skulle man lära en icke-elektriker att göra en infälld kanalisation för att göra det en gång i sin egen kåk så skulle det GARANTERAT ....
Åter igen.. om man applicerar detta på databranchen. Vi försöker aktivt tillhandahålla pedagogiska manualer till kunderna för alla möjliga behov. Men så finns de det som inte listar ut det ändå eller det uppstår situationer som är för komplicerade för manualer. Då rycker vi ut. Medans elektriker menar att alla situationer är för komplicerade och en elektriker måste alltid rycka ut. Varför?

I många andra fall fungerar det så att man får göra jobbet själv, även om det kan innebära livsfara, men att det finns en behörig kontrollerade instans som garanterar att det utförda jobbet inte är livsfarligt. Exempel: Laga bilen själv, besiktiga den. Bygg en skorsten, ta dit en sotare för kontroll.

Man kanske inte kan göra en heltäckande rörförläggningsmanual, då. Då får man säga, att rör i vissa typer av lösningar får man göra själv enligt manual, men till andra typer måste man tillkalla elektriker.

Det finns mängder med normalhändiga personer här i landet som vill göra jobbet själv (av olika skäl tex. att man tycker det verkar roligt, utmanande, spara pengar), tror du att de vore behjälpta av en pedagogisk manual för hur man gör jobbet enligt regelverket och vilka jobb man får göra? Jag tror absolut.. du hade sett betydligt mindre "ormbon" om det funnits en sån manual, är min övertygelse.

Mikael_L skrev:
Så länge de tokigheter man gör inte innebär livsfara utan bara dyrt och onödigt merjobb, borde inte vare sig lagstiftare eller hantverkare ha några synpunkter.
Exakt så. d^_^b
Gör jobbet själv, ta dit en elektriker för besiktning som får kontrollera, mäta anläggningen och kolla på foton av det som blev dolt. Om du gjort fel, så är det bara du själv som lider av det. Om du läst på ordentligt och gjort allting rätt så har du vunnit själv.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Mikael: Om taket läcker så lär ju knappast någon dö. Det kan ju däremot hända om en som inte vet vad han gör kopplar el.

Man får väl inte bygga bärande konstruktioner hursomhelst själv heller?
Men Patrik snackade om för tvära böjar på VP-rör, för många muffar och 1-1/2 dosor och sånt. Dvs inte farliga grejer utan bara tråkiga ...

Man får väl bygga bärande konstruktioner själv? Ja inte hur som helst!
Men det är väl ingen här som anser att vi ska få göra el-konstruktioner hursomhelst heller? utan att göra (en del av) sin el själv, men följa de säkerhetsmässiga krav som gäller.


Jaja, det här är ju skrivet om hur mycket som helst, jag drar väl upp det igen helt i onödan ... :|
 
tompaah7503 skrev:
I många andra fall fungerar det så att man får göra jobbet själv, även om det kan innebära livsfara, men att det finns en behörig kontrollerade instans som garanterar att det utförda jobbet inte är livsfarligt. Exempel: Laga bilen själv, besiktiga den. Bygg en skorsten, ta dit en sotare för kontroll.

Men hur ofta bygger nån en bil från grunden och får den typgodkänd av besiktningen? Hur ofta bygger nån vidare på skorstenen efter sotaren godkänt för att sen ge fan i om resten blev rätt eller inte?

Man kanske inte kan göra en heltäckande rörförläggningsmanual, då. Då får man säga, att rör i vissa typer av lösningar får man göra själv enligt manual, men till andra typer måste man tillkalla elektriker.

Om du sen i framtiden vill ha en ändring i anläggningen och upptäcker att det var för avancerat för dig eller att trådarna du vill byta ut sitter fast i rören, vad gör du då? Ringer en elektriker troligen och hur mycket tror du inte denne svär över det eventuella fel som gjorts i rörförläggningen osv osv, det är en viss skillnad på vad en yrkesman gör 100 ggr om året jämfört med att en lekman gör det 1-2 ggr under en livstid....generellt alltså, gäller inte alla anläggningar. Jag som elektriker föredrar att rota i en anläggning som är ordentligt utförd vilket det är 9 ggr av 10 när yrkesman varit framme, hemmapuljobb, ja, kanske 50%.
Skillnaderna på ev fel är också olika, av lekman tex för tvära böjar och/eller 3-4 90 gradare direkt på varandra. Av yrkesman knäckta/ihoptryckra rör under gjutning.
Förstår du skillnaden vad yrkesfolket ställs inför om man ska ut och göra ett jobb i en befintlig anläggning, spelar ingen roll om den är 1 år gammal eller 20 år.

Det finns mängder med normalhändiga personer här i landet som vill göra jobbet själv (av olika skäl tex. att man tycker det verkar roligt, utmanande, spara pengar), tror du att de vore behjälpta av en pedagogisk manual för hur man gör jobbet enligt regelverket och vilka jobb man får göra? Jag tror absolut.. du hade sett betydligt mindre "ormbon" om det funnits en sån manual, är min övertygelse.

Om det nu finns ett intresse av att göra så gott som 100% rätt när man hempular så finns det mängder av info på nätet samt en jädra massa folk att fråga.....ändå verkar det bli fel...hur hänger det ihop och skulle en allmän manual hjälpa?



Exakt så. d^_^b
Gör jobbet själv, ta dit en elektriker för besiktning som får kontrollera, mäta anläggningen och kolla på foton av det som blev dolt. Om du gjort fel, så är det bara du själv som lider av det. Om du läst på ordentligt och gjort allting rätt så har du vunnit själv.
Ta dig en titt över vem som ansvarar för vad när strömmen slås på och anläggningen genom det godkänns så kanske du förstår varför elektriker och branchen har de regler som nu finns....vill lekman ha det ändrat så kan man ju försöka sammla ihop sig och lobba för det istället för att beskylla elektriker och branchen för att de följer regler utfästa av en myndighet.
 
Glufsglufs skrev:
Ta dig en titt över vem som ansvarar för vad när strömmen slås på och anläggningen genom det godkänns så kanske du förstår varför elektriker och branchen har de regler som nu finns....
Det hade varit intressant att ta del av dessa regler, var kan man läsa dem?
Glufsglufs skrev:
vill lekman ha det ändrat så kan man ju försöka sammla ihop sig och lobba för det istället för att beskylla elektriker och branchen för att de följer regler utfästa av en myndighet.
Ber om ursäkt, det var inte direkt meningen att beskylla elektrikern för regelverket. Det förstår jag också att det inte är något jävulskap elektrikern hittat på på pin kiv.

Men när en elektriker hävdar att det behövs utbildning för "52 papp" (citat från signatur) för att klamra fast plaströr på en träregel, då tycker jag ändå att det har gått över styr.

Det är nu det hade varit så skönt om en elektriker kunde sagt, "ja det finns nog en del moment som lekman kunde gjort själv, om bara tydlig instruktion funnits".

Någon?

Om man vänder på frågan, tycker ni som är elektriker det är ett roligt och stimulerande moment att klamra fast kilometervis med rör? Hade det inte varit roligare att ägna dagen åt något som ligger mer inom ramarna för er spetskunskap och kvalifikationer, det som ni faktiskt gått utbildningen för..?
 
Ingen elektriker behöver nån utbildning för 52 000:- vem har påstått det?
Alla jobb är efter en rena rutinåtgärder så det spelar ingen roll vad man gör.
Eftersom knappast några jobb är lika, skulle en instruktion för rörläggning bli oändligt lång, men själva läggningen av rör är ganska simpelt. Det ska gå mellan två punkter och fästas med ca 60 cm mellanrum, det klarar vem som helst. Men för att lägga "rätt" måste man förstå hela "kedjan" så att man får ett "rörsystem" som fungerar och det är inte lika enkelt alla gånger. Jag kan garantera att en erfaren elektriker rörlägger tex en villa flera gånger snabbare och myyyyycket bättre än en "amatör".
 
tompaah7503 skrev:
Om man vänder på frågan, tycker ni som är elektriker det är ett roligt och stimulerande moment att klamra fast kilometervis med rör? Hade det inte varit roligare att ägna dagen åt något som ligger mer inom ramarna för er spetskunskap och kvalifikationer, det som ni faktiskt gått utbildningen för..?
De som klamrar rör och drar FK på byggen är sällan de som vi konsumenter i oförstånd kallar Elektriker. Elektrikern, dvs den person som innehar behörigheten och ansvarar för installationen sitter ofta på ett kontor någon helt annanstans. Denne person tycker helt riktigt inte att det är kul att montera VP-rör hela dagarna.

Installatörerna har (oftast) någon form av utbildning, men detta är inget som lagen påbjuder utan ett branchpåfund. I princip kan både du och jag ta anställning som installatörer i ett elinstallationsföretag.

I mina ögon har arbetsgivarna (och facket) gjort installatörerna en enorm björntjänst genom denna konstruktion, vilken för övrigt är på väg att försvinna då den inte uppfyller EUs krav på fri rörlighet av tjänster.

I framtiden kommer de flesta "Elektriker" inneha egen behörighet vilket kommer att bli ett stort lyft för alla inblandade, utom möjligen facket, som givetvis kämpar emot allt som kan gynna individen. :@

Jag har inte fått i mej morgonkaffet, om någon nu undrar varför jag är så sur.
 
Till, mycke_nu och alla andra.
Elektriker är den som lägger rör och spikar kabel dagarna i ända.
Installatören är den som har behörigheten, oftast företagsledaren eller någon i arbetsledande position, naturligtvis händer det att även installatören arbetar på "fältet" inte minst vid små och mindre företag.
Hoppas att i alla fall några förstår skillnaden, för oftast är det två helt olika yrken.
 
Om man ska dra det hela till sin spets så brukar Elektriker och Elinstallatör vara de korrekta benämningarna man slänger sig med. :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.