Jag har nyligen fått en kamin (Contura 520T) samt skorsten (premodul) installerad. Efter ett antal eldningar har nu ett knäppande ljud börjat uppstå som är väldigt störande. Det kan lättast beskrivas som ett knäppande/knackande ljud vid övergången mellan kamin och skorsten. Har inte helt kunna lokalisera det men antingen i startrörer från skorstenen eller någonstans i kaminen. Först antog jag att det var plåten som expanderade pga värmen som orsakade ljudet men detta ljud är mer eller mindre konstant under den tid som kamin är varm (igång). Om det var plåten som expanderade borde ljudet upphöra när väl kaminen + skorstenen är varm. Fick ett tips om att det kunde vara spänningar i kaminen som orsakade det men vet inte riktigt hur detta åtgärdas? Finns det någon som kan ha en idé om vad problemet kan bestå av samt hur man kan åtgärda det?

tack på förhand
 
  • Gilla
Apexer
  • Laddar…
Hej,
jag har precis samma problem med min Contura 655 som är ansluten till murstocken horisontellt, dvs jag har ingen toppansluten rökkanal. Jag har inte heller kunnat lokalisera exakt varifån knäppningarna kommer men det låter som att det är någon av de tunnare plåtarna som låter, sen är frågan om något mekaniskt knackar eller om plåten själkväpper på något sätt?

I mitt fall ökar knäppningarna ju häftigare det brinner men om det beror på ökad värme eller ökad luftgenomströming vet jag inte. Jag tar luften utifrån så det är klart att temperaturskillnaden blir extra stor om det sugs in mer luft samtidigt som det blir extra varmt i eldstaden. När intensiteten i elden minskar efter en stund så minskar knäppningarna för att helt försvinna strax innanlågorna försvinner och glöden återstår. Efter påfyllning av ved (jag brukar ta tre kubbar) så börjar knäppandet igen. Störande!

Hur har det gått för dig, har du hittat felet och kunnat åtgärda det?
 
Bara metallen som utvidgar/drar ihop sig vid temperaturväxlingar. Inget onormalt vad jag förstått. Så gör våran med av annat märke. Det är metallens egenskaper helt enkelt.
 
Jo, det kan jag köpa. Men i mitt fall är det _väldigt_ mycket ljud. Snarare smattrande än knäppande när det är som värst. Ingen annan kamin jag upplevt hos bekanta har gjort likadant.
 
Hej Henrik

Jag har felanmält det till Nibe nu och det kommer hem expertis som skall titta på det inom snar framtid. Precis som du skriver så har även jag ett antal bekanta med identiska kaminer + skorstenar men där är det inte i närheten till samma oljud (knäppande, tickande ljud). Ljudet är oerhört enaverande så jag utgår ifrån att man hittar boven i dramat när det felsöks. :)
 
Intressant,
jag har själv varit ikontakt med Nibe och på telefon gissade han att det troligtvis någon av följande två orsaker:

1) Rökkanalen (isolerat bakansluten horisontell kanal) som utvidgar sig och inte har tillräcklig rörelsemån. Jag får ingen känsla för att det är problemet. Har tryckt kaminen lite i sidled när ljudet är där men märker ingen skillnad. Dessutom är ju din toppansluten och har ändå samma problem.

2) Svetsfogarna i kamin-konstruktionen som behöver "sätta" sig. Detta brukar gå över efter ca 10 timmars eldande enligt support-killen. Vi har väl eldat 7-8 gånger, några timmar varje gång så det borde inte heller vara problemet. Jag ska pröva att elda lite hårdare ett tag och se om det gör skillnad.

Vore väldigt tacksam om du kunde uppdatera här vad Nibe support kommer fram till i ditt fall och om det löser sig.
 
Har du hört något från nibe suport? Har nämligen liknande problem själv.
 
Hej daniel34,
har du haft hemma någon expertis ännu? Jag funderar själv på att reklamera men jag vill gärna veta hur det gick för dig först, eller har knäppandet försvunnit? Var det tex något fel på installationen behöver jag inte blanda in Nibe i första hand utan först ta reda på om jag har samma problem.

Tack på förhand!

Henrik
 
Hehe, jag kan ställa mig till skaran som har samma ljud... för min del blir kaminen dock rätt tyst när jag nått optimala förbränningsförhållanden, dvs fått upp värmen rejält och kan strypa tilluften... så för min del är det uteslutande under uppstart, men det tar ju en timme att få upp den optimala förbränningen.
 
Haha, kasta sten i glashus var det, senaste dagarna har conturan låtit som fan.. knäpper precis hela tiden oavsett tändläge. Sjukt irriterande. Glöm att sova på soffan intill kaminen liksom, finns inte en suck.

Ljudet kommer innifrån kaminen och någonstans vid manteln upp mot skorstenen. Nog för att plåt expanderar och kontraherar i värme, men vafan resten av pjäsen är tyst och likaså den toppmonterade modulskorstenen som bara gnäller ibland. Det här är inte acceptabelt, ska kolla med Nibes support jag med. Det måste gå att mantla om plåten på något vänster.
 
Ingen som har någon uppdaterat info angående detta ämne?
 
Efter att ha använt min kamin en hel vinter och problemen kvarstod kom det till slut en kille från Nibe som konstaterade att jag fått ett ovanligt dåligt exemplar så de bytte ut nästan hela kaminen, tror att de behöll ytterplåt, topp och lucka. Denna låter inte alls på samma sätt.

Ofta kan kaminerna låta lite under uppvämning sa han för att sedan vara nästan helt tysta men så var det inte med min, där var det ett vansinnigt knäppande hela tiden och det höll Nibe-killen med om när han kom hit för besiktning.

Om ni har problem, anmäl där ni köpt kaminen så kontaktar de Nibe.
 
Kan också ställa mig i den skaran som har problem med knäppningar.

Är det någon som även har problem med knarrande och gnisslande lucka. Nu så knarrar det även när kamin är kall. (gäller när man öppnar och stänger)
 
D
Min kamin låter bara lite grann när den värms upp/kyls ned men annars är den ganska tyst. Däremot så kom det konstiga knackande och skrapande ljud från den en dag när vi inte eldade. Fick skruva upp hela kaminen så jag kom åt rökröret bakifrån och ut flög det en koltrast eller något (den var i alla fall svart, men det kanske var naturligt efter en dag i kaminen). Sedan dess har jag ett nät över rökrörstoppen.
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Uppdatering: Jag håller på att renovera i vardagsrummet och tog hit en annan entreprenör än den som monterade in conturan+skorstenen. Den här nya entreprenören blev vansinnig och dissade totalt den förste entreprenörens jobb. Fuskjobb hela vägen enligt honom.

Så den här killen monterade in allt på nytt och var mycket noga - nu hörs det inte ett enda pip från kaminen. Äntligen kvitt de smällande o knäppande ljuden.
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.