Hej alla kunniga elmänniskor.
Jag ska först erkänna att jag kan ganska lite om el, men ni kanske kan hjälpa till. Jag behöver kunna diskutera en huvudsäkring på ett intelligent sätt med en elektriker om några dagar. Problemet är följande:

En och samma 16A-huvudsäkring (av tre) har gått två gånger det senaste halvåret (i ett helt nytt hus). Det har inte varit någon "momentan" överbelastning utan den har gått när vi lagat mat, men det gör vi ju varje dag och inte bara två gånger på ett halvår. Inget särskilt är inkopplat just när säkringen går.

Utan att veta om det är möjligt så verkar det nästan som om den mattas ut över tid. Kan det vara så att vi ligger nära gränsen hela tiden och till slut orkar den inte längre? I så fall måste ju installatören ha lagt för mycket på en av faserna, för nog ska man väl kunna ha igång två spisplattor och en vattenkokare utan att huvudsäkringen går?
 
Ja, det låter ju som det ligger för många storförbrukare på samma fas. Kolla på elcentralen vad som mer ligger på fasen vars huvudsäkring brukar gå (var tredje säkring på varje rad ligger på samma fas). Tänk efter vad som mer är inkopplat på den fasen (golvvärme, frostvakt, massor av halogenspottar etc).
 
Har du dragit åt ordentligt när du har bytt säkring?
Men det troligaste är nog att det är överbelastat av något, micro, disk i kombo med tex tvätt eller tork......
 
Jag ska kolla noggrannare vad som är inkopplat på den fasen. Jag tycker dock att det inte har varit så mycket igång just när säkringen gått. Igår var det två spisplattor (induktion, trefas), en vattenkokare (2000 W), en diskmaskin, en 25 watts lampa och en trådlös telefon på standby. Grejen är ju att ugn (trefas) och micro också är på samma, men de var inte igång. Jag är ganska övertygad om att vi har haft fler saker igång samtidigt utan att huvudsäkringen gått (exempelvis ugn, spis, vattenkok och diskmaskin). Vattenkokaren drar ju dock sjuka mängder ström så den är ju prime-suspect i sammanhanget, tycker jag.
 
D
Sedan är ju inte 16A jättemycket som huvudsäkring. Vad har ni för uppvärmning?
 
Uppvärmningen är fjärrvärme (till vattenburen golvvärme) kombinerat med luft/luft värmeväxlare + elgolvvärme i ett av badrummen. Jag har svårt att tro att värmen skulle vara problemet eftersom första gången huvudsäkringen gick var i juli då ingen värme alls var igång.
 
Vattenkokaren kan vara boven...(2000W)
Att tillgå på 16A är totalt 3680W.....
 
  • Gilla
eng83
  • Laddar…
Mikael_L
Om huvudsäkringen är överbelastad, på gränsen jämt -vilket det låter som- så är den väldigt varm, om du går ut och känner på den.

Så kolla det, men jag gissar att det är så.

Men sen kan det bero på två saker till, det ena är att bottenplattan (passdelen) har blivit dålig, kan bli så om man skruvar in en säkring med en massa last på.
Skruva ur säkringen och lys med ficklampa i hålet och kolla!
Och var försiktig, här har du inget JFB-skydd eller så. Så pillra inte med något.

Sen kan det också bero på dåligt åtdragen passdel, och detta är ännu vanskligare att kolla och åtgärda. Man är ju inte den skarpaste kniven i lådan ifall man kommer på att försöka pillra med en skruvmejsel eller plattång eller likn - med ström på.
Det rätta är att använda ett passdelsverktyg:
19546.jpg
 
Hene skrev:
t två spisplattor (induktion, trefas), en vattenkokare (2000 W), en diskmaskin
Där har du ju fullt tillräckligt för att lösa säkringen. Diskmaskinen kan mycket väl dra 2 kW när den värmer vattnet. Om vi säger att vattenkokaren och diskmaskinen sitter på samma fas och gissar att spisplattorna också drar 1 kW på samma fas blir det 5 kW, vilket gör att säkringen löser ut.
 
Ja, en diskmaskin går ju på 1-fas, så mulpac har nog lösningen här ovan.
Lägg till lite "allmän ström" som man inte tror drar nåt så är du nog uppe på 16A.
Låt elektrikern mäta med en strömtång i centralen när du kör dessa maskiner så ser ni.
 
Tack för alla svar. Jag ska kolla några saker som har lyfts i tråden och sedan ska jag fråga elektrikern som har lovat att komma förbi och titta på detta om det är möjligt att flytta något till någon annan fas eftersom väldigt många "tunga" prylar, som ganska ofta är igång samtidigt ligger på samma fas (1/3 spis, 1/3 ugn, micro, diskmaskin alla uttag i köket och även golvvärmen i övervåningens badrum). Kanske man har haft tur att huvudsäkringen inte gått fler gånger.
 
Låter ändå rätt skumt, en vattenkokare kör ju max 2-3 minuter och en 16A-säkring bör klara närmare 30A under den tiden.
 
D
En induktionshäll drar ca 3,700W när båda plattorna gå på max (de flesta 4-plattors hällar har 2 plattor på en fas och de andra 2 plattorna på en annan fas). Bara spisen belastar alltså huvudsäkringen med 16A och tar alltså hela huvudsäkringen i anspråk egentligen.

En diskmaskin kan dra ca 2400W (slog just upp en vanlig Bosch-maskin). Vattenkokaren kan dra ca 2000W.

Har man otur så att diskmaskin och vattenkokare går på samma fas och går samtidigt som spisen (eller ugnen om den är koppad på den fasen) så kan strömmen bli ända upp till 35A. Då tar det ca 20 sekunder för en 16A-säkring att lösa ut och troligen snabbare om säkringen redan tidigare är hårt belastad.
 
Ja, överlast är det högst troliga så jag tänker i alla fall inte spekulera i något annat fel som är mindre sannolikt för ens vi vet att felet inte är överlast.

Som redan nämnts, du skruvar väl åt säkringen riktigt?

//Patrik
 
Ett tips är att försöka kolla upp vilja grejer som är kopplade på vilken fas (eller vilken säkring i elcentralen).

En vanlig spis med fyra plattor och en ugn är idag nästan alltid kopplad så att ugnen går på en fas, två plattor på en annan fas och ytterligare två plattor på en tredje fas.

För att klura ut vad som matas av varje fas så kan ni helt enkelt prova att bara ha ena huvudsäkringen av tre iskruvade och se vad som har ström, sen prova att ha bara ha andra huvudsärkingen och se vad som har ström, och sist prova den tredje.

OBS att det kan vara så att en lampa som talar om att en spis är igång inte är kopplad på samma fas som plattor/ugn, så man får känna om det blir värme snarare än att bara lita på lampor/displayer. Det kan också tänkas att en modern spis inte går alls ifall en av faserna fattas för att styrelektronik kanske matas från en enda fas (gissning).

OBS, när man skruvar i / tar ur huvudsäkringar så ska man stänga av huvudströmbrytaren. Om man inte gör det så blir det gnistbildning och det kan ställa till elände.


En annan variant är att ta ett kort på elcentralen med skyltar o.s.v. och visa här. Det kan gå att se en del där.

Lösningen kanske är så enkel att ni till exempel ställer vattenkokaren vid uttaget vid köksbordet istället för vid uttaget på diskbänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.