Ute vid panelen behöver jag göra något mer innan jag lösullar?
Det är alltså ett garage och blir ca 40cm lösull
(Utrymmet är 50cm mellan innertak och råspont)

imag0247k.jpg
 
Vilket företag ska fixa med lösullen???

Arbetar extra hos ett av dessa.... Har de inte varit och kollat bygget?
 
  • Gilla
Bubuzz
  • Laddar…
Vad är det för material i detta "skydd"?

Uppgiften är bara att få ullen att inte ligga direkt emot panelen så den blir fuktig?
Borde väl kunna ta byggplast eller vindpapp för liknande egenskaper?

vindavledare-ls.jpg
 
Nej, uppgiften är även att se till att de blir en luftspalt för ventilation, dvs så att luft kan cirkulera mellan isolering och takpanel.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Vad är det för material i detta "skydd"?

Uppgiften är bara att få ullen att inte ligga direkt emot panelen så den blir fuktig?
Borde väl kunna ta byggplast eller vindpapp för liknande egenskaper?

[bild]
Det finns färdiga sådana där vindavledare av olika slag och fabrikat. Dom kan vara av både wellpapp som tunn cellplast.
Gör man något eget brukar man spika en ströläkt mot takstolen på båda sidorna och sen sätta oljehärdat masonit på för att få en luft/ventilationsspalt. Ja obehandlad masonit går säkert bra det med.

Man kan också skruva fast en liten dm-lång bit läkt mitt på masonitskivan innan den monteras, för att säkra så att inte isoleringen trycket upp masoniten mot råsponten.
 
b8q skrev:
Nej, uppgiften är även att se till att de blir en luftspalt för ventilation, dvs så att luft kan cirkulera mellan isolering och takpanel.
Från råsponten i tak ner till ullen kommer det vara ett mellanrum på 10cm så det är väl tillräckligt som luftspalt?

Däremot ut mot panelen kanske det borde vara något skydd så fukten och blåst inte kommer direkt in emot ullen (på bilden är det bara panel och locken är inte monterade ännu)?
 
Redigerat:
Mikael_L
Du måste väl egentligen först bestämma dig för vilket kallvindskoncept du tror på.

Tror du på kraftigt uteluftsventilerad vind, där du är beroende av att uteluften så ofta som möjligt har tillräckligt lågt rH.
Eller tror du på mycket sparsam och kontrollerad ventilation, där fukten istället mest får ta sig ut genom diffusion?

Det senare kan kombineras med utvändig isolering.
 
Mikael_L skrev:
Du måste väl egentligen först bestämma dig för vilket kallvindskoncept du tror på.

Tror du på kraftigt uteluftsventilerad vind, där du är beroende av att uteluften så ofta som möjligt har tillräckligt lågt rH.
Eller tror du på mycket sparsam och kontrollerad ventilation, där fukten istället mest får ta sig ut genom diffusion?

Det senare kan kombineras med utvändig isolering.
Tror på välventilerad vind. Har ventiler uppe i nock.
Det blir ju ett naturligt mellanrum på 10cm mellan isolering och råspont men jag är osäker hur det ska se ut emot ytterpanelen.
 
S
luft mot panelen.
visst har nog sorts plast eller väv där nu?
även viktigt att kolla hur dom som ska spruta vill ha det
 
SBH skrev:
luft mot panelen.
visst har nog sorts plast eller väv där nu?
även viktigt att kolla hur dom som ska spruta vill ha det
Drog upp vindväven till råsponten. Men duger det att spruta isoleringen direkt emot det? Det borde ju vara ganska luftigt och bra då det är panel och lock utanför bara
 
S
nej du ska luftning typ min första länk. men du måste även höra med dom som ska spruta.
om du ska göra det själv så brukar man kunna få tips på deras hemsida(produktens hemsida)
 
SBH skrev:
nej du ska luftning typ min första länk. men du måste även höra med dom som ska spruta.
om du ska göra det själv så brukar man kunna få tips på deras hemsida(produktens hemsida)
Tack
Men vad är det unika med denna luftning? Jag förstår att i ett hus med annan typ av takstol blir det annorlunda. Isoleringen sprutas ända upp emot råsponten att det måste finnas en luftning men jag ska inte ha isolering så nära. Mellanrum på 10cm. Det är bara ute vid panelen isoleringen kommer hamna direkt emot panelen om jag inte använder mig av något liknande det du hade på bilden.
 
Har du bara ventiler uppe i nocken alltså på taket så får du inte tillräcklig ventilation. Normalt har man ju antingen ventiler på väggen i varje ände av huset eller så har man uppe i nock (typ mögelstopp eller liknande) samt intagshål i väggen i takfoten.
 
S
man vill ha luft bara. luften isolerar.
när lösullen har sjunkt ihop isolerar den ej lika bra. då måste du "fluffa" upp den och eventuellt fylla på lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.