Hejsan

Det är dags att skaffa ny diskmaskin. Några särskilda saker att tänka på, förutom dom "mer uppenbara" sakerna i specen som ljudvolym och energiklass?
 
Servicevänlighet, här ligger miele bra till, kan spara någon tusenlapp i servicekostnader.
Avhärdare
Disktid på vanligt samt eco program.
 
Belysning invändigt är trevligt.Gärna ett kortprogram. Vår har ett på 30 minuter som duger i de flesta fall.
 
Kolla hur lång tid de program du vill använda tar, ett 3 timmars program är inte så roligt att vänta på. Kolla även torkeffekt, vår torkar dåligt så vi får använda kökshanduk på glasen innan vi ställer in dem.
 
Hejsan

Tack för tipsen.

Var inne lite på en fisher&paykel låd-diskmaskin, men efter att ha sett den i verkligheten nu ikväll går den bort. Visserligen smidigt att bara dra ut en låda, istf att först fälla en lucka och sen dra ut en låda, men det ska ju få plats nåt i lådan också ;)

Jag har mer eller mindre bestämt mig för en cylinda DM 750.

Det finns en modell som heter 750, och en 750 med tillägget AVH. De har samma spec och samma pris, nån som vet skillnaden dem emellan? Sjukt att dom inte kan vara tydliga med det när det nu finns två modeller.
 
Avh står väl för avhärdare vilket jag highlightade i mitt första inlägg.
 
Har haft Cylinda, Bosch och Siemens. Klart mest nöjd med Siemens....., kanske tur men ändå.
 
Jag är riktigt förtjust i min Siemens http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/siemens-sn46t290sk .

Bestickslåda gör att man får in mer disk (plats för stekspadar och knivar etc. som i vanliga maskiner snor plats för glasen) och spar ryggen, det går att diska utan att det stör vanliga samtal eftersom den är så tyst och den diskar riktigt rent. Diskar på ECO program på 2:20, eller med speed på 1:10.
 
Eller kanske ASKO DD5547, verkar vara mer eller mindre samma maskin.
 
avh står så klart för avhärdare ja, tack. Det behövs nog inte här i göteborg, egentligen.
 
Det som lockar mig med asko/cylinda är den otroliga volymen i maskinen, i kombination med den tredje mittenhyllan som kommer att vara riktigt praktisk för oss, både den extra spolningen för ugnsformar och korgen vid sidan.

I övre korgen får man in 23cm tallrikar (enl. specen), i undre 39cm, så tom. pizzatallrikarna går nog in utan jox :)

Asko 5547 är specad för 17 kuvert, en normal maskin tar 12.
 
Rätt bra om man kan se hur lång tid det är kvar innan maskinen är färdig. Har en inbyggd diskmaskin där man inte ser hur lång tid det är kvar utan får nöja sig med några pipsignaler när den är färdig. Givetvis hör man dessa bara om man är i köket. Det var t o m bättre när diskmaskinerna hade ett mekaniskt vred som långsamt rörde på sig.
 
Ja, jag har valt bort tids-display, eftersom vi ska ha en inbyggd, och jag aldrig saknat det innan. Behöver jag något som finns i diskmaskinen under diskning öppnar jag och tar ut det och tvättar av det manuellt. Annars har i alla fall Asko-varianten som inte är för inbyggnad en display med tiden. Å den har en helt slät front och knapparna i överkant, så man skulle kunna ha den som helt inbyggd också, och göra ett litet hål för displayen i köksluckan om man vill. Men det står jag över.
 
Jag tycker att diskmaskinerna numera håller på och diskar längre än tidigare och disken är inte torr när programmet är klart utan luckan måste öppnas för att tillåta lite självtorkning efteråt. Då är det inte dumt att veta att maskinen är klar. Nu är väl maskinen inte den vassaste (Whirlpool) då den är i en övernattningslägenhet som jag hyr. Dessutom håller den på i tre timmar.
 
Att det tar längre tid att diska beror nog på att diskmaskinerna ska vara mer miljövänliga, det framgår också ibland, har jag sett, att det går åt mer vatten och energi när man kör program som tar kortare till eller använder så kallad tidbesparing.

Vår gamla maskin hade torkfunktion, men det är i grund och botten samma sak som att öpnna luckan med den skillnaden att dom värmer för att det ska gå lite fortare och för att få vattenångan att tränga ut genom de små ventilationshål som finns i diskmaskinen, öppnar man luckan kommer ångan ut mycket lättare och torkningen går nog minst lika fort, särskilt om man öppnar medan det fortfarande är lite varmt i maskinen.

Det är lätt att veta när maskinen är klar, ty, den tystnar då ;) Och även maskiner utan tidsdisplay brukar ha någon lampa som indikerar status, i alla fall de jag tittat på nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.