Angående Wifi-svaret.
Du verkar kunna dina saker här också. d^_^b
Intressant läsning trots att jag var tvungen att googla på nästan vartenda ord.:)

En följdfråga (skulle väl egentligen ligga i teknikforumet, men prövar med dig rakt av istället om du inte är för trött)

Jag hade tänkt mig skaffa en ny TV med inbyggd Wifi och webbläsare för att kunna använda den trådlöst. (har inte haft detta förut). Har fibrer 100Mb som nu går på tråd till datorn. TV:n går idag inte över fibernätet.

Skulle jag kunna byta till trådlöst på både TV och daror (två datorer ev) via fibernätet utan att det sinkar uppkopplingen för mycket? HD i TV:n drar kanske en del kräm?
 
Raceman skrev:
Kul, valv är det sällan man ser folk göra nu för tiden. :D
Tycker det är sjukt underskattat med valv, sen passar det kanske i vissa hus och andra inte :)

Glömde att nämna att all fogning och tvättning av tegelstenar är klart. Även fått dit fönsterbleck på de nya fönsterna på norrgaveln :)
 
Gällande WiFi eller inte, så har jag byggt nätverket i huset så att till arbetsrummet, garaget, grabbens rum och vardagsrummet så är det trådat.Sen så finns det även trådlöst, men det är i fall man vill sitta ute på altan och surfa (eller någon annanstans i huset.)

För övrigt så är jag grymt imponerad över arbetet du lägger ner. Det är bara en sak som jag skulle irritera mig på, och det är den grå elcentralen som sitter på husväggen vid garage infarten. Jag hade nog försökt flytta den till garageväggen eller nått om det hade varit möjligt. Men det är jag det....
 
Raceman skrev:
Jag hade tänkt mig skaffa en ny TV med inbyggd Wifi och webbläsare för att kunna använda den trådlöst. (har inte haft detta förut). Har fibrer 100Mb som nu går på tråd till datorn. TV:n går idag inte över fibernätet.

Skulle jag kunna byta till trådlöst på både TV och daror (två datorer ev) via fibernätet utan att det sinkar uppkopplingen för mycket? HD i TV:n drar kanske en del kräm?
Alltså Wifi för TVn är för att kolla på film eller bilder som ligger exempelvis på en dator i samma nätverk.

För att se på vanlig TV så behöver du (om du inte tittar analogt - en antenkabel) en digitalbox. Telia exempelvis har en lösning som gör att du kan skicka signalen vidare trådlöst till en mottagardosa som går in i TVn.
Men du kan inte gå direkt från fiber till TVn utan nån digitalbox.
 
Noseone skrev:
Men du kan inte gå direkt från fiber till TVn utan nån digitalbox.
Nä, det är jag ju medveten om, men de apparater jag tittar på har inbyggd box.

Frågan som jag tänkte mig var, om man kan ha en extern trådlös router kopplad till fibernätet och sedan via TV:ens inbyggda wifi ta in signalen direkt till TV:en varefter signalen sedan kan omvandlas via den inbyggda box:en?
 
Redigerat:
Nej det går inte. Som jag skrev så är Wifi:n i TV till för nätverksanvänding alltså film, bilder osv. Inte som TV-funktion.

Sen kan man inte bara sätta vilken router som helst på fiberanslutningen, det kommer med en speciell router när man beställer TV via fiber den delar upp signalen i TV/Bredband och Telefon.

Tycker du skall ringa Telia på 020-240 250 (fiber support) för att fråga lite allmänt så du inte köper något du blir besviken på för att du inte hade stenkoll på grejerna.
 
Tack för svaret Noseone, tur att jag fick svar på detta, nu börjar det klarna. :)

Det är inte fiber via Telia jag har, men det kanske inte spelar någon roll, fiber som fiber?
Bredbandsbolaget har installerat mina fibrer.
 
Nä det kvittar, de har motsvarande lösning. Ring dem å fråga.
 
Raceman skrev:
Tack för svaret Noseone, tur att jag fick svar på detta, nu börjar det klarna. :)

Det är inte fiber via Telia jag har, men det kanske inte spelar någon roll, fiber som fiber?
Bredbandsbolaget har installerat mina fibrer.
Såg inte din fråga för ens nu, har knappt besökt datorn senaste veckorna så har därav inte hunnit kolla igenom min tråd :)

Precis som föregående talare skrev så måste du ha en speciell box (förutsatt att Bredbandsbolaget har samma lösning som Telia).
Nu förutsätter jag bara, men vad du gör är att du köper en adapter till din digitalbox som tar emot tv-signalerna trådlöst istället.
Mitt tips, om du bestämmer dig att köpa nån sån här lösning är att du berättar noga för BBB om produkten inte är till din belåtenhet så ska du få lämna tillbaka den.
Trådlöst i all ära, men det har en tendens att inte alltid funka som man vill om signalstyrkan inte kan tillgodose boxen / addaptern :)

Nu fick du kanske svaret på din fråga, besvarat två gånger. Men, men : - )

Totem: Tack så mycket! Lika bra att kämpa på så länge man har tid till det : - )
Hade hemskt gärna haft den någon annan stans. Problemet när det begav sig, var att tiden var knapp att få upp det och nätleverantören (om jag inte missminner mig) hade begränsat antal tider att komma och sätta upp den.
När huset köptes så fanns det ingen el what so ever till huset, så allt är ny draget.
Hade jag valt att sätta den på garaget hade jag tex fått lida pina för det den dagen jag skulle renovera upp det.
Nu får den sitta där tills jag har lust att gräva ner ny kabel... : - )

Nåt som stör mig nåt så fruktansvärt var att centralen i huset blev tvunget att sättas i källaren då allt var nedrivet på bottenvåningen. Det var också en sista minuten lösning vi gav elektrikerna för att ens få ström till maskinerna. Vid tidpunkten då strömmen blev inkopplad så hade jag uppskattningsvis i 2 månader fått "låna" (eller vad man ska säga) el av en välvillig granne.


Har faktiskt fått lite gjort, som jag tyvärr inte har några bilder på.

#Har målat klart väggarna (förutom lite finlir) i det tilltänkta sovrummet. Ska försöka måla klart golvet den här veckan
#Fått upp alla lampknappar och lamputtag / lampor på hela bottenvåningen (obeskrivligt skönt faktiskt!) samt en utelampa på framsidan
#Rett ut var all el till vägguttagen på bottenvåningen är och var det går någon stans. Märkt ut det snyggt och prydligt

Även införskaffat mig en tidig julklapp i form av en spårfräs. Tok billig på Bauhus. Utan att bry mig speciellt mycket så ingick även en bilhammare också... Hamnar förmodligen i hyllan över onödiga maskiner då Bosch SDS Puls slår den med hästlängder : )
 
Sådär, nu har det hänt lite sen sist. Inte jätte mycket men trots allt lite gran :)

Jag har till att börja med målat: väggar, tak och golv i det nya sovrummet. Fått upp elementet och gardinstänger. Vit i taket, ljusgrått golv, vita väggar med en svartmålad fondvägg.
Därtill håller jag på med det sista i det nya matrummet (det tidigare sovrummet). Färgen blev lila på väggarna, vitt i taket och ljusgrått på golvet.
Element och gardinstänger är också dit monterade :)

Fått gjort lite i köket också, bytt skåpet till spisfläkten, gett den ström samt fått dit lite belysning till diskbänk och ett trekants-uttag till diskbänken. La en svart "kakelrand" längst upp istället för fogen som var där tidigare.

Kommer foton i dagarna på allt :)
 
Korvgubbe
Vad hände med bilderna?
 
Har hänt mycket på senaste tiden, synnerhet vad gäller privatlivet. Nytt jobb, nya utmaningar bland annat. Därmed har den här tråden fått lida duktigt. Lika så huset också.

Men nu börjar den dra igång igen!

#Har inte fått gjort jätte mycket senaste halvåret, men det som blivit gjort är mitt sovrum. Där har jag målat väggar, tak och golv. Lika så matrummet. Blev lila i matrummet och vitt och svart (svart fondvägg) i sovrummet. Tok nöjd med resultatet av vägg och takfärgs val.
Däremot så funkar inte målat golv för mig då hunden oavsett hur mycket jag än torkar av hans tassar efter en lerig promenad så skitar han ändå ner golvet. Så nu blir det stavparkett (ek) för hela slanten.

#Sen har jag även beklätt väggarna utanför badrummet med OSB och gips. Fräst upp för de sista el och tp på nedervåningen samt dragit upp till övervåningen.

#Fått målat fönsterna på insidan...

Imorgon drar det igång på riktigt igen, idag fick jag bärlager och singel. Imorgon kommer 1st padda, 1st 3.5tons grävare och 1st kompaktlastare. Så nu ska trädgården anläggas klart. Dränering från alla taken ska göras klart. Vattenledning från brunnen till garaget (ska användas för bevattning och tvättning av bil typ) ska grävas ner och så vidare :)
Listan kan göras lång på vad som ska grävas och massa som ska flyttas i ordning under helgen. Tur man har sjysta kompisar som ställer upp och hjälper till mot pizza och öl!

Då mitt jobb och hund tar upp så pass mycket tid så kommer jag att anlita bort det sista som ska göras i huset. Förutom elen dock... Mitten av september anländer ett gäng hantverkare. Dom räknar mellan 400-700 timmars jobb behöver läggas ned. Haft dem och gjort en hel del innan också... så det kommer nog bli kanon!

En övergripande bild vad dom ska göra är:
#Färdigställa övervåningen, sätta upp en vägg så det blir ett stort rum och ett litet mindre gästrum
#Göra klart källaren, lägga klinker, måla väggarna, byta trappen
#Sätta upp skorsten, gjuta fundament till braskamin
#Montera dit en täljstenskamin (lutar åt en ~1.5ton nunnaunni eller dylikt)
#Snickra upp en liten vedbod
#Göra klart köket
#Lägga stavparkett i större delen av husets nedervåning (lagt parkett i två av 5 rum på nedervåningen)
#Måla väggar och tak i alla rum utom två
osv osv osv...

Kom upp i ca 3 a4'a sidor handskrivet vad dom skulle göra... men bilder och uppdateringar kommer vartefter!

Min förhoppning är att det enda som ska vara kvar att göra när vintern kommer är insidan av garaget... och det är ingen brådska med den.

Måste dock flika in min geniala idé, "halvvägs" klar också! En grill som samma hantverkare ska färdigställa... en grill bestående av uppskattningsvis 3-400 stycken rödtegelstenar! Fundamentet är dock det enda som är på plats so far.... :) Ska man göra nåt ska man göra det ordentligt eller vad brukar man säga?
 
Nu har jag tagit mig tiden att fotografera lite samt tagit fram de lite äldre fotona. Det är inte från allt som är gjort men varje fall lite :)

Vad ni ser är det fortsatta arbetet med trädgården, det börjar närma sig sitt slut tack och lov. Eller vad jag vill tro varje fall. Lura sig själv kan man alltid göra....
Fönsterna är målade på insidan i grå nyans. Väggen till badrummet har blivit beklädd med osb och gips samt spacklad. Lagt parkett golv i bakre hallen samt fräst upp för matning, internet och strömställare till övervåningen.
Fruktansvärt kul med allt damm....

Hantverkarna har satt tänderna i att byta ytterdörren på framsidan, skönt att fått dit en ordentlig istället för den gamla sunkiga som satt där innan.
Deras nästa projekt som redan har påbörjats är en mindre utbyggnad om ~3-4m2 på baksidan som blir för-entrén till huset där man kan hänga av sig kläderna och torka av hunden.
Blir 120mm isolering i tak, vägg och golv där.
Köpt ett runt fönster till väggen, så det blir bara runda eller halvrunda fönster till det utrymmet. Ganska kul tycker jag istället för det annars tråkiga fyrkantiga fönsterna som jag redan har för många av på huset.

Ska försöka uppdatera lite bättre med bilder, kommer hända en hel del den närmaste tiden eftersom jag överlåtit det mesta arbetet :) 2012-08-24 19.22.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-24 19.22.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-24 19.22.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-25 13.38.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-25 13.40.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-25 13.42.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-25 13.43.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-25 15.45.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-25 15.46.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har det hänt lite mer på huset :)
Handlat panel och lasyr till utbyggnaden på baksidan. Blir brunröd lasyr. Istället som det var tänkt från början att måla med falurödfärg.
Har även handlat en ny dörr till utbyggnaden också.

bild(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • bild(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ber om ursäkt för dubbleterna av bilderna. Tog bort de felvända bilderna och la dit de rättvända på nytt. Även fast de ser borttagna ut när jag ska redigera inlägget så vägrar de försvinna. Skyll på kodarn! :D

Det har hänt lite med utbyggnaden nu. Väggpanelen är på plats tillsammans med läkten, dörren och fönstret.
Ventilationen blev lite modifierad då den "gamla" (aka ~1 år) ventilationsgallret från hallen kom under takets översida. 100mm avloppsrör blev lösningen på problemet så luften leds ut genom den nytillkomna tillbyggnaden.

Det kommer förmodligen stå stilla med byggnaden nån vecka eller så, då elen ska dras.

Funderar lite på hur jag ska lösa belysningen vid dörren på utsidan. Antingen monterar vi dit utomhusbelysning som sitter på väggen alternativt att vi väljer en infälld LED lösning då det ska dit panel på de synliga takstolarna.
Vad tycker ni? Kom gärna med förslag:)

bild(5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(8).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(9).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(10).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(11).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.