Till min Hammer B3 så har ett väldigt långt anhåll som man kan ställa i olika vinklar när man har sidobordet monterat. Hur gör ni om ni t.ex. ska kapa mindre bitar eller vill köra något mot fräsen utan att ha sidobordet monterat? Då tycker jag att jag saknar ett mindre anhåll som jag kan ställa i lite olika vinklar typ t.ex. http://www.rockler.com/product.cfm?page=21444

Ni som har en B3, hur gör ni? Har ni köpt till ett extra anhåll?
Vilket anhåll rekommenderas?
 
Hej
Har visserligen inte en Hammer B3 men väl en Felder (samma tillverkare) det finns olika anhåll i olika längder att köpa, även mindre bordsförlängare att sätta på justervagnen om man bara behöver en liten yta, istället för den stora justervagnene. Kolla på deras hemsida, finns även en webshop med tillbehör men den är nere för Sverige, kan kolla på den engelska istället.
 
En incra 1000 vore säkert inte omöjligt att montera. Woodworking.se har flera modeller från 1000 kr och uppåt. Jag har själv funderat på en sån till min K3 som jag inte fått än.

Jag passar på att låna tråden när vi ändå diskuterar anhåll, hoppas "skånelängan" inte tar illa upp. Frågan riktar sig till dom med lite större justersågar. I comfort paketet till k3:an följer det med ett kapanhåll på 1300mm. Efter att jag surfat runt på hammers hemsida såg jag att man kunde lägga till 1500kr på k500 och få kapanhåll 2600 istället för 1300. Eftersom dom verkar ha samma formatbord 1100 så borde det passa även på K3:an. Så frågan är om ni tror det skulle vara värt den relativt lilla summan och få ett längre kapanhåll? Alternativet finns såklart med teleskåpförlängningen men jag köper nog hellre 2600 anhållet istället.

Och ja jag har tillräckligt med plats men jag kommer kanske behöva plocka bort det ibland.
 
Jag har en K3 med Comfortpaket, och har aldrig saknat ett längre anhåll.
Dock är jag inget proffs utan håller mig på hobbynivå.
 
Jag har en Felder 900 serien, och det är inte en längre kapanhåll man saknar, tvärtom, den kommer bara var i vägen. Min är på 800 med förlängning upp till 1500 (tror jag inte ens kollat att dra ut den till max) och den räcker fultt tillräkligt.

Nu till Skånelängan, köp orignal tillbehör, passar på en gång, inga anpassningar och slutresultatet blir garanterat bättre, Tror Jag, men det är bara en åsikt bland alla andra....
 
Skånelängan skrev:
Ni som har en B3, hur gör ni?
Jag har trångt så oftast sitter inte sidobordet på. Då saknas ju kapanhåll. Hammer har kortare som säkert är jättebra (för <1k?), men jag hade sedan tidigare en Incra miter 1000SE och med lite pyssel så funkar det klockrent. Det blev dyrt nog ändå... Det är ofta den som sitter på. Spåret i justerbordet är ju inte den dimension som man normalt finner på amerikaprylar. Det är mycket större. Om jag inte minns fel är det 22m brett med en öppning upptill på 11mm. Jag satt helt enkelt på en stav som var lagom bred och lagom tjock. Baktill med orginalskruvarna genom träbiten ner i skenan. Fram hade jag ingen passande amerikaskruv så där satt jag helt enkelt en liten träplugg. Det sitter tätt och stabilt. Incran är lätt att justera. Sedan är det stabilt.
 
  • IMG_7777.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7780.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Thomas_snickare skrev:
Jag har en Felder 900 serien, och det är inte en längre kapanhåll man saknar, tvärtom, den kommer bara var i vägen. Min är på 800 med förlängning upp till 1500 (tror jag inte ens kollat att dra ut den till max) och den räcker fultt tillräkligt.

Nu till Skånelängan, köp orignal tillbehör, passar på en gång, inga anpassningar och slutresultatet blir garanterat bättre, Tror Jag, men det är bara en åsikt bland alla andra....
Ja originaldelar är ju ofta att föredra då de bör passa från början. Dock hittar jag endast denna http://www.felder-tooling.co.uk/zub...ahmesystem-fr-ablnganschlag-l1300mm-4974.html och för det priset ser den rätt enkel ut. Synd inte de andra tillverkarna verkar passa så exakt i spåret. Inga fler som kompletterat med kapanhåll?
 
edvinf skrev:
Jag har trångt så oftast sitter inte sidobordet på. Då saknas ju kapanhåll. Hammer har kortare som säkert är jättebra (för <1k?), men jag hade sedan tidigare en Incra miter 1000SE och med lite pyssel så funkar det klockrent. Det blev dyrt nog ändå... Det är ofta den som sitter på. Spåret i justerbordet är ju inte den dimension som man normalt finner på amerikaprylar. Det är mycket större. Om jag inte minns fel är det 22m brett med en öppning upptill på 11mm. Jag satt helt enkelt på en stav som var lagom bred och lagom tjock. Baktill med orginalskruvarna genom träbiten ner i skenan. Fram hade jag ingen passande amerikaskruv så där satt jag helt enkelt en liten träplugg. Det sitter tätt och stabilt. Incran är lätt att justera. Sedan är det stabilt.
Det såg riktigt fint ut. Kan man kanske köpa skenan för bordet separat av felder och montera undertill på ett ev kapanhåll?
 
Skånelängan skrev:
Kan man kanske köpa skenan för bordet separat av felder och montera undertill på ett ev kapanhåll?
Kanske. Det vore trevligt i såfall. De finns annat man kunde använda det till, men jag gissar att priset då blir sådant att man hellre tar "kapanhåll 900" för 1080kr (enl tillbehör på B3-sidan). Det är förmodligen mer stabilt. Det har även ett trevligt stopp som man fäller upp/ner efter behov. Jag gillar inte riktigt incras stopp pga deras specialitet, det som givit namnet "incra". dvs de gröna kuggstängerna. De har för grov indelning (1mm) och gör att stoppet är lite omständigt att ställa in. Å andra sidan är vinkelinställningen superbra och exakt. Även i min modifierade variant. Jag gjorde som jag gjorde för att jag hade det och för att det kostat nog för nu... och det funkar ju faktiskt riktigt bra...
 
Får man fråga vilket anhåll du menar då?
Jag hittar ingen anhåll på deras svenska sida och på den engelska finns ett som kostar ca 50 pund.

En sak jag inte gillade med Hammers eget är att den inte verkar ha någon gradering för grader utan skivan är helt blank?
 
Tackar!
Till min har jag bl.a. denna lilla förlängare till mitt bordIncraOnaHammer.gif

Det jag inte är med på hur man ska fästa något anhåll mot denna om man t.ex. kör med standard 900 mm, eller hur lång den nu är. Det anhållet skruvas på två platser, ett i bordet och en borde vara i denna "förlängare" Denna saknar dock skruvhål. Hade jag kunnat använda denna så skulle jag nog kunna använt mitt vanliga anhåll som jag har i dag.
 
de sitter nog bara i spåret. hammern har ett stöd bakåt vid 90° fäst i bordskanten.

ett problem med incran eller liknande är den stång som går i spåret. den fyller ju spåret en bra bit framåt så man kan få svårt att sätta en tving framför som på din bild. jag tror att spåret är fritt med hammers eget anhåll.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.