Avemo skrev:
Torka upp efter vintern? Våra hus må vara olika, men hus är väl vanligen som torrast på vintern?
Det trodde jag med? Eller?
 
alfo skrev:
Här har du förklaring på fin fråga från ett företag som jobbar med bl.a. isolering, iwa21:
[länk]

Eventuellt mer pedagogiskt skrivet än min förklaring.
Den är verkligen bra!
 
Avemo skrev:
Torka upp efter vintern? Våra hus må vara olika, men hus är väl vanligen som torrast på vintern?
sommarhus utan värme under vintern ......
Tar ungefär hela sommaren innan vinterfukten gått ur väggarna.
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
sommarhus utan värme under vintern ......
Tar ungefär hela sommaren innan vinterfukten gått ur väggarna.
Det förklarar saken. Jag tror nog i alla fall att det där med strålning spelar större roll även där. När man just värmt upp, men innan man hunnit vara där och andas eller koka pasta så mycket är det garanterat torrt i luften.

Erik
 
lerväggar som avger fukt fungerar som ett kylskåp. Därför huttrar man även om själva rumsluften har värmts upp till över normal rumstemperatur.
 
Sommartorparn skrev:
lerväggar som avger fukt fungerar som ett kylskåp. Därför huttrar man även om själva rumsluften har värmts upp till över normal rumstemperatur.
I Afrika använder man sig av principen. Hittade den här artikeln i Illustrerad Vetenskap:
http://illvet.se/teknik/enkla-lerkrukor-fungerar-som-kylskap
 
Fuktiga lerväggar fungerar mycket riktigt som ett kylskåp på så vis att de kyler luften. Om man motverkar detta genom att tillföra värme så blir det inte kallare och det fungerar inte längre som kylskåp. Däremot kan de fuktiga och därmed kalla väggarna absorbera värme som strålar ut från varma kroppar så att det känns kallare än luftens temperatur motsvarar. Jag säger inte emot fenomenet, men hävdar att det inte främst är den höga luftfuktigheten som gör att det känns kallt.

Erik
 
Utomhus så känns det alltid kallare när det är kall och fuktig luft än när det är kall och torr luft. Så visst har fukthalten (och vindstyrkan) en betydelse för hur man upplever temperaturer.
 
Min hustru tycker, att sen vi installerade luftfuktaren, känns det mycket svalare i sovrummet. Vi ligger nu på 48% rh mot tidigare 27%. Luften känns dock mycket freshare.
Det konstigaste är, att termometer visar samma temp som innan.
 
BigGitt skrev:
Det konstigaste är, att termometer visar samma temp som innan.
Termometern registrerar lufttemperaturen. Människokroppen däremot registrerar hur mycket värme (termisk energi) som lämnar huden.
 
S
Jag tror att svaret på TS fråga är något helt annat, även om luftfuktighet påverkar.
När det är riktigt kallt ute så får du en större skiktning i luften, dvs. det blir varmare i taket, kallare på golvet och samma mitt emellan. Hur varmt det är på golvet påverkar i ganska stor utsträckning hur vi uppfattar temperaturen i rummet. Det är därför man kan sänka temperaturen något utan att uppleva en försämring när man har golvvärme. Mät temperaturen vid golvet så får du se.
 
Har tack vare tråden här, testat lite och kom fram till följande:
I mitt fall handlar det om strålningen från väggar och fönster. Mycket tunna plag räckte för att slippa kylan!
Och en ir termometer och vanlig termometer under kläderna bevisade detta.
Men nu, nästa steg. Vad kan man göra för att minimera strålningen via fönsterna?
 
Gardiner. På sydligare breddgrader där de inte har lika bra fönster som vi har förekommer tjocka gardiner som skall isolera så att det inte känns lika kallt att vara nära fönstren. Min syster bor i Paris och har fått en helt ny insikt i vad gardiner är bra till. Lägenheten har högt i tak, I stället för fönster finns det stora balkongdörrar i alla rum och det är uteslutande enkelglas. Kallraset vid dessa dörrar lär vara ordentligt. Även om bra fönster minskar behovet av gardiner så minskar gardinerna strålningen ut genom fönstren.

Erik
 
Hmm. Det blir massvis med lameller då!
Tack för tipset!
 
BigGitt skrev:
Hmm. Det blir massvis med lameller då!
Tack för tipset!
Tjocka sammetsförhängen som du drar för på kvällen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.