Göran.W skrev:
Ju högre luft fuktighet ju varmare upplevs det.
Sprayar BigGitt ett "vattenmoln" med en blomspruta innehållandes 21-gradigt vatten och går igenom så motbevisas ditt påstående.

Jag håller med Avemo men tror att gränsen för när fuktig luft börjar kyla i stället för värma ligger lägre än kroppstemperaturen. 37-gradigt vatten känns väl varmt att bada i eller vad håller en varmvattenbassäng för temperatur? Kroppen är nog inställd på att producera en viss mängd "grundvärme" för att vi inte ska gå runt och frysa jämt.
 
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag tror också att det ligger under 37 grader. Jag gissar att det hänger ihop med om man svettas. Är det kallare än 37 grader i luften så känns det varmare om det är fuktigt under förutsättning att man rör sig så mycket att man svettas.

Erik
 
Göran.W
alfo skrev:
Sprayar BigGitt ett "vattenmoln" med en blomspruta innehållandes 21-gradigt vatten och går igenom så motbevisas ditt påstående.
Ett vatten moln är alltid kallt oavsätt temperatur.
Om vi håller oss till fuktighets nivåer som faktiskt kan inträffa i hus istället för fysikliskt omöjliga nivåer inne i hus
I hus kan man ha 10-70% luft fuktighet
Vintertid är 20-30% inte ovanligt och sommartid 50-60%
Utom hos alfo då för där regnat det tydligen:S

Vid regn eller dimma kan den relativa luftfuktigheten vara upp emot 95-98 procent. Då uppfattar de flesta av oss det som för fuktigt. Vid riktigt höga temperaturer, över 25°C, börjar det kännas obehagligt redan vid ungefär 60 procent luftfuktighet\ källa Smhi
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910
 
Göran.W skrev:
Ett vatten moln är alltid kallt oavsätt temperatur.
Här vill jag lyfta ett varningens finger för den oförsiktige: Akta er för vattenånga! Det är inte svalkande, som Göran.W påstår, utan däremot väldigt varmt. :rolleyes:

En feltolkad källa är också en källa... Jag hittar inget som styrker det du skriver i din SMHI-källa. Motbevisa mig gärna. Drar du igång en luftfuktare vintertid så tror jag knappast att du upplever inomhusluften som varmare. Eller har jag fel? Någon som läser tråden kanske har en luftfuktare och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Avemos resonemang finns däremot:

"Om luftfuktigheten blir stor minskar våra möjligheter att hålla nere kroppstemperaturen genom svettning. Luften upplevs då som klibbig och kvalmig. Om det blåser kan värme lättare transporteras bort från huden och det blir lättare att stå ut med varm, fuktig luft."
Källa: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910
 
Göran.W
Får man in vatten ånga i en blomspruta som det var tal om så är man duktig.
Fyller man en blomspruta med 98 gradigt vatten och sprutar det och sen går igenom det upplevs det som kallt för det har svalnat redan när man går igenom det.
Jag fryser iaf vid 20 gr när luftfuktigheten går under 30 %
Har 19,6gr nu inne med 37% luft fuktighet och det känns helt ok.
På vintern går den ofta ner till 20% och då måste jag ha nästan 22 gr för att inte frysa.
 
Jag har precis idag skaffat en luftfuktare till sovrummet. Hade 29%RH då den startades vid 10.00.
Nu 50%! Mycket skönare. Men känner varken värme eller kyla. Själva "ångan" är ganska kall. Piezzoelemet.

Får se hur det blir imorgon. Den ska vara på under natten.
 
Göran.W: Du tycker inte att dina följande två påståenden säger emot varandra?
"Ju högre luft fuktighet ju varmare upplevs det."
"Ett vatten moln är alltid kallt oavsätt temperatur."
Eller är det så att du inte ser kopplingen mellan hög luftfuktighet och "vattenmoln"?

Vad gäller vattenånga så är inte blomsprutan ett absolut måste. Du tar dig lite för stora friheter när det gäller att tolka det du läser. Men vill du prompt använda blomsprutan så kan du testa att spruta uppvärmt vatten på dig själv i en varm bastu. Tro mig, det svalkar inte.

Att inomhustemperaturen upplevs som kallare vintertid beror som jag skrev tidigare på att större mängd värme lämnar huden genom strålning mot väggar m.m. Att luftfuktigheten är lägre beror på att kall utomhusluft värms upp på sin väg in i bostaden. Det senare har inte att göra med det förra även om fenomenen uppstår samtidigt.

Jag vill minnas att vi räknade på exakt ett sådant här exempel i skolan (vilket gör att jag är så säker på min sak). Förvånansvärt stor termisk energi lämnar huden som följd av strålning. Det finns möjligtvis inte någon termodynamiker på forumet som kan komma med ett räkneexempel?

BigGitt: En luftfuktare är säkert en bra investering för inomhusklimatet. Torr luft retar ju både andningsvägar, ögan och ger torr hy.
 
Göran.W
Lämnar tråden nu för den har spårat ur med korkade inlägg som kommit långt ifrån den ursprungliga frågan som var att det var kallt när det var 21 gr inne.
 
Den som varit längst från svaret på den ursprungliga frågan är ingen mindre än du själv, Göran.W.

Vad som är korkat eller ej får var och en som läser själv avgöra.
 
I.a.f. för mig var alla inlägg intressanta. Jag kan för lite om detta och är tacksam att ni ville undervisa mig lite.

Tack!

Och har ni fler tips/info, skriv.
Bara ni inte förolämpar någon. :)
 
Här har du förklaring på fin fråga från ett företag som jobbar med bl.a. isolering, iwa21:
http://www.iwa21.se/node/8

Eventuellt mer pedagogiskt skrivet än min förklaring.
 
Den skånska fukten + den skånska blåsten
När dessa båda pausar känns 21 grader som mycket varmare :D
 
Göran.W skrev:
Det är luft fuktigheten som styr hur varmt det känns.
Ju högre luft fuktighet ju varmare upplevs det.
En 25 gr varm sommar dag då det är mycket fuktigt i luften är det nästan olidligt varmt
En 25 gr varm sommar dag det är låg luft fuktighet är det riktigt skönt.

Sen att intag av div drycker kan ändra upplevelsen av temperaturen är en annan historia
Egentligen tvärtom. I mitt fuktiga lerhus kan jag sitta och småhuttra inomhus till och med vid 26 grader. Särskilt i början av sommaren innan huset har torkat upp efter vintern. Blåser det dessutom kan det vara riktigt ruggigt med samma temperatur.
 
Redigerat:
alfo skrev:
Här har du förklaring på fin fråga från ett företag som jobbar med bl.a. isolering, iwa21:
[länk]

Eventuellt mer pedagogiskt skrivet än min förklaring.
Intressant. Om man har reflekterande kläder borde effekten minska. Kanske det trots allt finns ett användningsområde för foliehattar.

Erik
 
Sommartorparn skrev:
Egentligen tvärtom. I mitt fuktiga lerhus kan jag sitta och småhuttra inomhus till och med vid 26 grader. Särskilt i början av sommaren innan huset har torkat upp efter vintern. Blåser det dessutom kan det vara riktigt ruggigt med samma temperatur.
Torka upp efter vintern? Våra hus må vara olika, men hus är väl vanligen som torrast på vintern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.