Tack. Det låter som bra lösningar båda 2.

När sen detta är gjort och jag ska börja med mitt Bison underlagstak.

Hur gör jag i vinklarna där ränndalarna ska vara. Går det lägga underlags taket över vinkeln utan att det blir veck och sedan ränndalarna på? eller hur gör man?
 
Jag blev tvungen att googla vad bison underlagstak var :)
Om du lägger mellantaket först och avslutar mot garagetaket med ett omvik på plasten en bit in på garagetaket. Sedan lägger du garagetaket och låter den plasten gå ut omlott över mellantaksplasten .
Det finns varianter, : Rulla ihop skarvar, klämma skarvar med klämlister, klippa remsor som man sätter med klämlister i ränndalen osv, men det är att krångla till det,
 
Kan det vara så att snedsträvorna är till för att sätta ut vinkeln så att säga. hur vet jag annars hur breda jag ska göra takstolarna?

Hur många ska jag göra. ska jag bara sätta 1200cc tills det inte går någon mer. eller ska man sätta tätare?
 
Snedsträvorna kan vara ett hjälpmedel till det, och att för att fästa änden på bärläkten . 1200 cc ska räcka
 
Jag har drygt 2500 från nock på mellanbyggnaden tills den går in i garaget. Då blir det att sätta 2 stolar?

Jag har gjort som så att jag nu har satt en regel i våg från nocken på mellanbyggnaden och förankrat den i garage takstolarna. Nu tänkte jag bara fästa en regel i 27 grader åt varje håll mot denna nockregel om du förstår vad jag menar. Jag gör alltså inte hela takstolar.

Men hur gör jag för att få ut hur långa dessa reglar ska vara?
Spänner jag ett snöre nerifrån där takstolarna möter varandra upp till där nockregeln går in garaget?
 
Litet tips vid resning av takstolar, kapa 22*95 i massor, 1245mm långa i vinkel, montera takstolarna på marken 2 och 2, i par alltså, fäst flera punkter i stolarna med 22*95 som är 1245mm långa i ytterkanterna lite här och var men inte uppe på stolarna utan från "insidan" då har du ett cc mått med exakt 1200mm, samt att det är lätt att få upp stolarna och de står bra om du är själv. Börja med gavlarna och låt felmåttet bli någonstans mitt på byggnaden om det inte stämmer helt och hållet.
Ps min byggmästare hatar när jag gör så här! ^^
Men det fungerar och är superlätt att arbeta med....
Lycka till, kom ihåg att takstolarna inte håller måtten riktigt, bättre att ha en rak linje vid nock än vid takfoten.
 
Tycker personligen att det är enklare att börja med den större byggnaden till höger, och sedan ta den i mitten, men det kan hända att jag är lite tvärtemot alla andra.
 
Som Pagno skriver, jag kan nog också tycka det är enklare att smälla ihop ett par takstolar på backen.
Lyft upp dem upp och ner , och vänd dem rätt när spetsarna hänger på väggen,

In mot huskroppen räcker det väl att du spikar någon regel mot väggen, Där kan du mäta vilket mått takstolarna ska ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.