Draken är helt tokig då hon nu (en dryg vecka innan tillträde) fattar att det finns asbest i kåken, byggd -64. Själv brukar jag inte oroa mig i onödan, utan hävdar bestämt att "så länge man inte rör skiten är det lugnt". Det som är konstaterat är imkanal i eternit, eventuellt behöver denna kapas då köksfläkten kommer monteras något högre. Jag har läst på om hur man ska skydda sig. Vi kommer heller inte flytta in förrän vid årsskiftet. Vidare kan det ju finnas i rörisolering, kakelfix och fog, men det vet vi inte ännu.

Så, nu till min egentliga undran;
Troligen finns det asbest även i/under de plastmattor som finns i sovrum och hall. Enklast är ju att bara lägga på trä- eller laminatgolv, men finns det risk att fibrerna smiter upp vid väggarna när man dammsuger eller liknande? De lösa fibrerna borde väl ha ventilerats ut på 47 år?
 
S
skall ej finnas fibrer om du ej rör eller river i det. ska du kapa i asbest, så tycker jag att du byter kanalen.
 
SBH skrev:
skall ej finnas fibrer om du ej rör eller river i det. ska du kapa i asbest, så tycker jag att du byter kanalen.
Är det spirorör med isolering som gäller?
 
S
lika bra tänker jag.
men är ekonomi som bestämmer också.
hur mycke som behöver rivas. har ni tänkt göra om mycke?
 
Asbest är farligt ja.Eternit och annat som sitter i princip alla äldre kåkar nja.
Så länge man inte tar sönder eterniten eller rörisoleringen är det ofarligt.
Man kan också fråga sig hur farligt det är att råka få i sig lite asbestfibrer ett par gånger.
Man ska veta att det är inte så många år sedan det försvann i bromsbelägg.Alla som någon gång har tvättat en bil vet hur mycket bromsdamm det finns på fälgarna.
Man ska ställa faror i proportion till annat.Det är förmodligen farligare att åka bil en resa tor Stockholm City än att såga av ett eternitrör en gång.
Jobbar man däremot som hantverkare och springer på det gång på gång då ska man nog vara mer försiktig.
 
S
farligt vet vi att det är. så klart skall platon1980 använda sig av skydd,
asbest är aldrig bra.
 
SBH skrev:
lika bra tänker jag.
men är ekonomi som bestämmer också.
hur mycke som behöver rivas. har ni tänkt göra om mycke?
Nytt kök, men planlösningen kvarstår, alltså passar befintlig eternitrör bra. Om vi ändå tänkt flytta fläkten hade det ju varit lika bra att byta ut hela imkanalen. Men så var det ju det där som jag skrev i en annan tråd, övergång mellan runt och fyrkantigt rör?
 
S
lösningen är väl fog tyvärr. men har för mig att det finns lösning. vet ej vart jag sett det bara
 
ja eller smida till en fläns som passar och limma dit.
 
Finns det ingen skarv på röret, där du kan dela det, utan att såga?
 
Såga av ett eternitrör en gång är ofarligt. Ha mask på, dammsug upp dammet. Klart. Som någon påpekade, faror ska ställas mot varandra. Dom som jobbade på Eterniten i Lomma med att tillverka eternit blev sjuka, för bilmekaniker som jobbar med bromsar var o varannan dag eller den som jobbar med rivning och ofta kommer i kontakt med asbest, ja, inte bra. Men att som hemmapulare såga av ett rör eller liknande, well, att gå ut en timme i Stockholmsluften är antagligen farligare. Den asbest som kan finnas i gamla mattor sitter säkerligen väl fast vid det här laget. Lägger man ett golv över sitter det ännu säkrare fast, tar man bort dom gamla mattorna först händer det heller ingenting. Ta upp dom, rulla ihop, dammsug. Måste erkänna att det är en nyhet för mig att det skulle kunna finnas asbest i gamla plastmattor, men det kanske är så. Kan löna sig att kolla upp lite mer om exakt vilka fabrikat eller typer av mattor som innehöll asbest. Om det går att utesluta era så kan det ju vara psykologiskt bra mht till nämnda drake.
 
harry73
Visst blir risken större om man ofta kommer i kontakt med asbest, men asbestrelaterad cancer orsakas av en asbestfiber som hamnar fel i lungorna, så att såga av ett eternitrör är ABSOLUT FARLIG! Sen skulle jag inte lita på en vanlig damsugare och tror att dammet inte blåsas ut genom filtret.
Byggdamm brukar hänga kvar länge och varje gång man dammsugar eller vädrar virvlar dammet upp igen.
 
S
magnusk750.
när asbest va en nyhet skulle och man ville använda det till allt för att det var ett så bra matriall.

som sagt det bästa är ha asbetsprodukten ska va så hel som möjligt
 
Vad jag och flera med mig försöker säga är att att det är stor skillnad på att jobba yrkesmässigt, dag ut och dag in med asbest mot om en amatör sågar av ett rör, använder mask och städar efter sig. Den dag en sådan operation orsakar cancer skulle jag vilja se. Rekomenderar f ö boken "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard.
 
harry73
magnusk750 skrev:
Den dag en sådan operation orsakar cancer skulle jag vilja se.
Jag tror inte att någon misstänker asbest i normala lungcancerfall, och det blir svårt att bevisa varifrån cancern kom ifrån om man inte är eternitarbetare eller storrökare.
Det tar flera år att utveckla lungcancer av asbestfibrar och det finns säkert cancerfall där det finns ett samband som inte går att upptäcka.
Jag vill i alla fall inte utsätta mina barn för asbestfibrar i hemmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.