Status
Tråden går ej att kommentera.
vad vi har hört så är det tillräckligt...
 
Hur går det? Får ni någon hjälp?
 
Andy78 skrev:
Men värmen går väl i rör och en höjning på 10 cm ska inte påverka trycket eller har jag fel där?
Trycket påverkas knappast i rören, men problemet är väl att du har en 10 cm extra betongplatta som buffert från värmerören där du får värmeförluster. Sen beror det säkert på hur mycket isolering du har under plattan och i kantelementen hur stor betydelse det har, men jag gissar att betong inte är en perfekt värmeledare så det är knappast positivt att lägga på 10 cm extra betong på en platta med värmeslingor.
 
Det skulle vara intressant om TS kunde beskriva om plattan var i våg när den gjöts och när den fixades till så man får en uppfattning om den satt sig direkt efter gjutningen och sedan fått en extra gjutning eller om dett gått längre tid mellan gjutningarna.

För mig är det fullständigt obegripligt hur man eventuellt kan gjuta en platta med 7 cm skillnad i höjdled. Har man inte gjort det utan gjutit en platta som varit absolut plan och den sen innan husleverans sjunkit 7 cm och man då fixat det med att gjuta 7 cm extra på den del som sjunkit och inte kollat orsaken och försäkrats sig om att problemet är löst utan låtsats som om det regnat så har man knappast att göra med en seriös firma.
 
vad vi vet så var den ivåg när där gjöts, sen så har plattan sjunkit och då har man fyllt på men några cm och sen när huset kom så märkte man igen att det hade sjunkit och fyllt på igen...
Som någon skrev så blir det ojämn värme och om jag skulle köpa ett hus så skulle detta påverka mig.Även om säljaren säger att det är ok...
 
För mig låter det fullständigt obegripligt hur man kan gå vidare och placera ett hus på en platta som sjunker så mycket att man i två omgångar får gjuta upp delar av plattan 7 cm, varav sista gången är när huset kommer. Konstaterades det vad som var orsaken till att plattan satt sig, åtgärdades problemet och hur bekräftade man att den slutat röra på sig? Har inget av det gjorts och huset bara monterats så är det väl ren galenskap.
 
Håller med alla som säger att detta är obegripligt.
Annie, har husleverantören kommit med några förslag/öppningar eller är det fortfarande tvärnit?
 
det är fortfarande att det diskuteras vad som skall göras men det är inte tvärnit,så det är bra. än så länge så kan vi ha en dialog med varandra om ni förstår
 
F
Familjen Annie skrev:
vi har en fråga till er, vi är lite nyfikna vad andra tycker om att en platta är upphöjd.Vet att jag har nämn det innan men vad skulle det påverka er om ni skulle köpa ett hus.Dessutom att plattan är upphöjd 2 gånger för att plattan är sne( ca 7 cm) för att huset har sjunkit på ena sidan ?förklaringen vi har fått är att det enda som det påverkas är att värmen tar längre tid att komma upp ..hur känner ni om ni skulle köpa ett sådant hus?(när det gäller rör och så har vi ingen information ännu om det har påverkats)

Det här blir sjukare och sjukare. Har dom två gånger konstaterat att delar av plattan satt sig och lösningen har varit att lägga på en finsats betong till? Är detta verkligen sanningen så är det ta mig fan kriminellt. Hur resonerade man när man efter första "touch up" försöket åter igen sett att plattan satt sig ytterligare? Om man inte insåg att det tex behövde pålas innan så borde man insett det då..... Och om jag förstått er rätt så har den nu efter att huset är byggt satt sig ytterligare?

Precis som alla andra varit inne på så är det betydligt mer betong att värma upp och värmen ligger djupare så det blir mer hysteres naturligtvis. Borde dock bli varmt så småningom men det kan bli ett problem med att det ofta är för kallt eller för varmt vid snabba värmeomslag pga ett väldigt trögt system. Jag tycker inte att det är ok, jag trycker inte heller att detta är ert största problem.

Har ni kollat att golvvärmen håller tätt? Rörläggarn skall provtrycka det men om plattan sätter sig så mycket skulle jag vara livrädd för räckande rör (både vatten och golvvärme). Håller värmesystemet trycket?

Har plattan satt sig så mycket som 7 cm totalt (kanske ännu mera nu?) så betyder det att eventuella avlopp i den delen av huset har tryckt ihop ordentligt. Man sätter skjutmuffar på avloppsrören som teroretiskt skulle kunna ta en den rörelse men några 7cm klarar det inte. Har ni avlopp på den delen som satt sig så är risken skitstor att avloppet är sprucket och/eller att ni har lokala bakfall.
 
Jo det är sant, det är inget skämt...tyvärr..så har det varit..Och i dagsläget så lutar nog plattan minst ca 12 cm...
De skall antagligen skicka någon som skall provtrycka rören och kolla värmen, dock så säger husleverantören att värmen inte kan ha påverkats att huset har sjunkit, förrutom att värmen tar längre tid att gå upp där det är upphöjt.vilket vi har svårt att tro att det inte har påverkats.Vi misstänker att rören har blivit ´drabbade´för att det luktar avlopp väldigt snabbt i det
badrummet av huset och vattnet sjunker ganska ofta i toaletten också....
 
När vi hörde att de har upphöjt plattan 2 gånger stod vi som frågetecken..och ändå misstänkte man inte att något är fel???Vi fattar inte det..hur kan man inte reagera på det
 
Familjen Annie skrev:
Jo det är sant, det är inget skämt...tyvärr..så har det varit..Och i dagsläget så lutar nog plattan minst ca 12 cm...
12 cm!!? :O
Men resten av huset måste väl luta det också? Väggar som lutar osv?
Har du betalat för huset?
 
japp huset är betalt, eftersom detta har kommit fram efter att vi har bott här ett litet tag..
japp, golvet lutar rejält, fönster och dörrar sätter sig , sprickor i vägen(i färgen) , om man tittar på huset ute så ser man att det är snett...
 
F
Familjen Annie skrev:
Jo det är sant, det är inget skämt...tyvärr..så har det varit..Och i dagsläget så lutar nog plattan minst ca 12 cm...
De skall antagligen skicka någon som skall provtrycka rören och kolla värmen, dock så säger husleverantören att värmen inte kan ha påverkats att huset har sjunkit, förrutom att värmen tar längre tid att gå upp där det är upphöjt.vilket vi har svårt att tro att det inte har påverkats.Vi misstänker att rören har blivit ´drabbade´för att det luktar avlopp väldigt snabbt i det
badrummet av huset och vattnet sjunker ganska ofta i toaletten också....

Men va fan, provtrycka rör och kolla värmen..... Vad spelar det för roll om värmen funkar som den skall om huset lutar 12cm? Ert problem är att huset sjunker. Entreprenören borde leta efter ett acceptabelt ersättningsboende till er. Stämmer det du skriver så skulle jag gissa på en ny platta och ett nytt hus.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.