Är inne på att köpa hus med familjen. Vi har hittat tomt & är intresserade av Myresjöhus.
Som jag förstår så ligger den på ca 1.900.000 med lite tillval...(kanske går att pruta på deras riktpris?) samt tomt på ca 600000. Lägger ca 250000 kontant. Frågan är nu...om man har tufft att klara 8-9% ränta de närmsta 5 åren skall man slå till i alla fall? Med nuvarande ränta så är det lugnt & upp till 8% men efter det blir det tufft. Efter 5 år så känns det lättare (räknar med högre lön, - fastighetsskatt) som gör att man har det bättre. Hur skall man tänka...det är svårt, tänk om räntan drar iväg till 10% eller mer? (Vet att folk tycker att man skall våga satsa ibland men det är inte lätt när det är ens egna familj & inte bara jag själv) . Man kan binda med...men man är ju snål & vill inte betala räntepengar i onödan :)


Hur hade ni gjort?
 
Lägg undan pengar ni får över i en säker fond eller nåt varje månad så ni kan ha dessa om det kärvar till sig.
Köra obundet tills räntorna börjar dra iväg mot er gräns o först då binda.
Man lever bara en gång.... ;)
 
8-9 % är kanske väl pessemistiskt, men visst den som kan förespå med säkerhet kommer att bli mycket rik!
tycker andå att ni har slagläge och bör satsa, tänk dock på att det springer mycket pengar dom första åren (trädgård med allt det innebär, möbler mm.) dessutom kanske man vill göra mer än att bara bo.
Med lån på över 2 mille skulle aldrig jag våga ha allt obundet, alternativet är att ha kronisk järnkoll på ränteläget och binda kvickt som en höna skiter om det börjar darra på räntemarknaden.
Det där med att betala "för mycket" ränta är ju som ett spel, jämför med tex. aktier
 
"Med lån på över 2 mille skulle aldrig jag våga ha allt obundet,"

Håller med, man kan ju dela upp i olika pottar.
 
Våran säljare sa idag att det bästa är att
göra så här med lånen ( 1950000)

en tredjedel bundet på 5 år
en tredjedel bundet på 2 år
en tredjedel obundet

Sen om han har rätt det vet jag inte riktigt! ::)

Annika
 
Var hos säljaren idag. Han la upp lånen på samma sätt. Kanske är bra...

Funderar på ifall det är dyrt med ett Pilgården (myresjöhus) med garage för 1950000 + 65000 för målning? Tomt tillkommer så klart :)
 
Inte särskilt vettigt att ligga obundet tills räntorna börjar dra, de långa räntorna drar nästan alltid betydligt tidigare än de korta vilket gör att "tåget redan har gått" när de korta räntorna börjar röra på sig. Är kalkylen knapp så bind lånen långt fast dela upp den så att hela ränterisken exponeras vid samma tilfälle (när lånet förfaller)



DragonLady skrev:
Lägg undan pengar ni får över i en säker fond eller nåt varje månad så ni kan ha dessa om det kärvar till sig.
Köra obundet tills räntorna börjar dra iväg mot er gräns o först då binda.
Man lever bara en gång....  ;)
 
Finansvalpen skrev:
Inte särskilt vettigt att ligga obundet tills räntorna börjar dra, de långa räntorna drar nästan alltid betydligt tidigare än de korta vilket gör att "tåget redan har gått" när de korta räntorna börjar röra på sig. Är kalkylen knapp så bind lånen långt fast dela upp den så att hela ränterisken exponeras vid samma tilfälle (när lånet förfaller)
Det har ALLTID lönat sig och ligga på rörlig ränta jämfört med att binda, om man tittar på index.
 
Man lever bara en gång...

Vi pratade med banken igår om strukturen kring vårt lån...

Rekommendationen var att dela upp det i tre lika delar..
Men om bankmannen själv fick välja så var det rubbet rörligt..

Vi ska ju ändå låna 2.5 mille ,kan man då sänka räntan med 1 % så blir det pengar...

Så rörligt får det bli,men med hyperaktiv koll på räntemarknaden!!
 
Jag ser framför mig en nervös Fredstu, svettandes i sängen och vaknar upp mitt i natten - "Älskling !! vi måste binda räntan .. den håller på att gå upp !!!"

;D

 
Är inne på samma linje som fredstu och micke_o11. Var tidigare inne på uppdelat men nu blir det nog rörligt för hela slanten.
Sätter av en slant (utrymmet mellan rörligt och bundet) som skall användas för de extra regniga dagarna.
 
Jag tror nog också vi kör på den linjen, så man får ta lite svettiga nätter i sängen :)
 
micke_011 skrev:
men  :-[ då.. eller..jaa..du menar såå. räntan.. ja, vi kör samma sak dårå. lite spänning i tillvaron är väl aldrig fel!

Ja det e ju inte alla svettiga nätter som e av ondo ;D ;D
 
Om man har råd med en ränteuppgång så är det väl inga problem att ligga rörligt, kanske spara större delen av de pengar som man tjänar på att ligga rörligt?
 
Finansvalpen skrev:
kanske spara större delen av de pengar som man tjänar på att ligga rörligt?

Ekar det här inne? ;)
Ja, jag ska ialla fall spara dom pengar jag sparar på att ligga på obundet o använda dessa när det krisar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.