hej!

Jag har precis fått mina takstolar och ska till att börja montera dem imorgon. Men jag har några funderingar innan jag kan sätta igång. Det tak som ska sättas är på de röda delarna i bilden.
Namnls.jpg

Vad jag funderar över är följande:

1. Hur gör jag med första lilla takstolen som ska förankras i väggen på befintligt hus? Ytterpanelen på gavelspetsen är ca 4mm utanför ytterpanelen på själva husväggen. (älvsbyhus) Måste jag slita bort all befintlig panel och förankra takstolen kloss mot väggreglarna? Eller sätter jag bara takstolen mot ytterpanelen? Då uppstår en glipa på ca 40mm där takfoten är, då väggen är 40mm innanför gavelspetsen. Eller tar jag bara bort locken på ytterpanelenoch fäster stolen mot ytterpanelens underbrädor? Dåligt förklarat. kanske måste illustrera. Hoppas ni förstår vad jag menar.

2. Hur gör man där mellanbyggnaden möter garaget? Där det blir en så kallad "inbrytningstakstol". dvs. lilla taket går in i det stora?

mycket tacksam för svar.
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar med takstolen mot fasaden, men jag hade nog tagit bort lockläkten och spikat takstolen mot panelen, om inte annat för att underlätta monteringen av ståndplåtar när taket väl är klart,

Om du gör klar det större taket, det vänstra först,
Sedan sätter de takstolar du har till det lilla, så är det bara att göra en eller två mindre takstolar som du sätter ovanpå det redan färdiga vänstra taket,
Spänn ett snöre eller lägg en bräda över det lilla taket mot det större taket så kan du rätt enkelt mäta ut de mindre takstolarna.

Edit: Kommer "mellantakets" nock att gå under det vänstra takets takfot ??
 
Har försökt illustrera lite snabbt. Som du ser på bilden blir det ett avstånd på ca 40mm från takstols foten till husväggen om jag monterar stolen direkt på lockbrädorna.

panel.jpg

Jag har också ställt in mig på att ta bort bara lock brädorna fästa stolen i underbrädorna. Då kommer jag dessutom ca 20 mm närmare husväggen och glipan blir bara ca 20 mm. Och som du säger får jag dit vinkelplåten och kan sätta tillbaka lockbrädorna över plåten.

men gör denna glipa något? den är ju under tak.

Så till den andra frågan. Ska jag göra färdigt den vänstra halvan av garagetaket med plåt och allt. sedan ställa de mindre takstolarna jag tillverkat utanpå plåten? har jag missförstått då? jag trodde man gjorde färdigt en "regelkonstruktion" på allt innan man började med någon plåt.

Mellanbyggnadens nock går in ca mitt i garagetaket.
 
hittade en bild till slut.
V-0303-T02-L.jpg

Gör man inte så först.och sen plåten på allt?
 
Res upp garagets och mellanbyggnadens takstolar lägg sedan en rätskiva alt spänn ett snöre i nock på mellanbygnaden mot garagetaket, mät in 1200mm c/c från mellanbyggnaden sista takstol mot garagetakstolens överram, höjden mellan snöret och överram blir höjden på den påbyggnadstakstol du får tillverka.Såga till kilar som du spikar på garagetakstolen överram så du får en plan yta att ställa påbyggnadstakstolen på.Lägg sedan ut ränndalbotten av exvis råspont så du får ett bra stöd för ränndalsplåten./MLj
 
Evobygg
Gör man inte så först.och sen plåten på allt?
Du hann före rätt uppfattat./MLj
 
Nu är jag med. Tusen tack!

Det blir underlagstak från T-emballage på takstolarna sedan läkt och plåttak.
 
Finns det några tipsp åhur man sätter takstolarna så enkelt som möjligt. 11st och ett par mm fel kan bli mycket i slutändan tänkte jag,
 
Mät och rita först på hammarbandet var varje takstol ska stå, då blir det ingen felfortplantning att tala om.
 
Jag brukar satta dit vinklar på hammarbandet på den ena sidan av där takstolen ska stå, då kommer den ju inte längre bort än den ska....
 
Om du mäter ut alla från samma punkt så riskerar du inte att råka plussa på 2-3 mm vid varje takstol..
 
Jag tänkte i sidled. Att få dom cc 1200 är inga problem. har mättut och satt vinkel järn där de ska vara.
 
Snöre mellan de 2 yttersta är ett sätt.. En del sätter snöret vid takfot, andra på nocklinjen..

Edit, Sätt dem isf 10 mm ut på spiken och mät de tio millimetrarna från snöret vid varje takstol, så riskerar du inte att peta ut snöret en mm på varje ställe.
 
Redigerat:
Jag satte ett snöre från första stolens takfot till en en liten anordning i andra änden som jag mätt in.
Funkade finfint.

Nu ska jag till att börja arbeta med de mindre takstolarna som ska gå in i de större.
Som på bilden jag postade tidigare. Måste man ha de där långa snedsträvorna under de små stolarna eller räcker det med att tillvverka små kilar att ställa dem på?
 
Du kan sätta dem på kilar, eller utan kilar alls. Jag har nån gång snedkapat undre delen av takstolen i samma lutning som den taket den skulle stå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.