hannesande skrev:
hej
har samma problem fast betydligt mindre vind, i nockhöjd alltså, när ni skriver att man ska skita i det pga mögelrisk så undrar jag hur dom gör på nya hus? där fyller dom ju upp me lösull, vad skiljer konstruktionerna åt?
I sak ingenting, vilket förklarar varför sprillans hus kan få mögelproblem redan efter första vintern.

Det som räddar nya hus är oftast mekanisk frånluftsventilation som skapar undertryck i bostaden, samt en ångspärr runt bostaden.
 
Sådär nu har det vart ett par gubbar till här. Man blir dock inte klokare utan fler frågor uppstår.

Den första var oroad för mögelangrepp som kan uppstå vid isolering. Riktigt seriös kille som kändes ärlig.
Han var inte så på att vi skulle isolera då det finns en risk alltid för mögelangrepp.
Han tyckte vi skulle kolla plasten/ångspärren så den ligger tät vilket han var osäker på genom att kika lite i taket där vi tagit bort lister. Han såg glipor vid kanterna.
Bra tips men kändes jobbigt att åtgärda då vinden är stor.
Vinden ser fin ut men det har blivit viss pigmentfärgning på vissa ställen, framförallt över bad och kök. Han menade att det måste komma ngnstans ifrån vilket känns logiskt.
Han menade då att det kan ha med plasten att göra, att den är otät.
Många andra bra tips men som sagt väcktes mer frågor och osäkerhet kring om vi ska isolera alls. Jag vill det dock.
En viktig sak jag kände han pratade om men inte förstår riktigt är detta med övertryck/undertryck och att installera fläktar i huset. För att trycka bort fuktig luft som jag förstod det från bad och kök framförallt.
Kan någon förklara detta tydligt för mig tro?
Hur går det till att installera, vad kostar det, vilken effekt ger det och hur kommer det se ut med fläktar lite varstans?

Den andra killen som kom, oerhört proffesionell även han kändes det som, jobbade med cellulosa.
Även efter detta besök väcktes frågor. Stämmer dock det han säger så känns detta utan tvekan som bästa förslag och oerhört mkt enklare att åstadkomma än övriga.
Han menade på att cellulosa andas och därmed släpper ifrån sig fukt till skillnad från övrig lösull.
Ventillation behövs inte alls och inte heller ångspärr.
Stämmer detta behöver jag varken oroa mig för att plasten är otät eller att ordna nya luftspalter.
Hans råd var till och med att inte göra luftspalter då det faktiskt mer kunde stjälpa än hjälpa. Kan det stämma?
Summan av detta besök var att allt lät bra. Behöver inte oroa mig för fukt, mögel. Isolerar bättre. Dyrare men inget jag oroar mig då det är några få tusenlappar bara.
Slipper en massa extra jobb och oro.
Kan det vara så bra?
Och just det, med cellulosaisolering - behövs inte detta med ventilationen i huset då fixas? Glömde fråga honom om detta.

Jag har såklart läst mkt på nätet men känns som alla säger olika. Inte lätt att bli klok när det gäller detta och speciellt inte när vi inte förstår riktigt allt vad det pratas om.
Cellulosa känns riktigt bra då det blir enkelt och bra men undrar framförallt om det stämmer och om detta med ventilation och fläktsystem.


Pris för cellulosa var ca 18,5 K för dryga 100 m2 - rimligt?
35cm lägger de.

Vad finns för alternativ mer för oss?
Något vi kan känna oss trygga med och som helst innefattar mindre jobb. Inte för att vi är lata utan för att vi inte kan helt enkelt.
Luftspalter finns mojänger på hornbach att köpa i vellpapp om vi nu ska ha detta. Är de ok?

Ok ni ser, blir bara mer frågor. :)
Sorry
Men känns som man börjar bli insatt i en del nu iaf.

Just det, de tänker blåsa ullen över trägolvet men har läst mig till att det är ok. Dock sade den ena att det inte var bra idag såklart. Helt olika bud från alla har det vart om allt. :x

Ang ventilationen säger vissa att ju mer desto bättre typ medan vissa säger att det kommer in blöt luft utifrån så det är kasst.
När jag tänker på det så stämmer kanske båda i mitt huvud. Är det fuktig luft så kommer det såklart in. Är det fuktigt på vinden så kan luft ventilera bort det. Kan det vara ett sådant moment 22?
Att inget är bra.

edit. två saker till
1. Hört något om att man kan dra någon typ av rör i isoleringen när man använder cellulosa. Som ska hjälpa mot mögelangrepp.

2. Vilken isolering håller längst? Något jag helt glömt att kolla upp.

edit2.
1. I källaren på WC sitter en fläkt som går igång när man tänder. Är detta en sådan typ av fläkt jag dillat om?
På övervången i badrummer sitter även en sådan fläkt i taker uppmärksammade jag nu, den går dock inte igång när man tänder. Inte annars heller. Är detta också en sådan viktig fläkt gubbarna snackat med mig om och som jag läst om?
Isf bör jag kanske kolla varför den inte går igång?
Vad finns det för firmor som gör sådant?
 
Redigerat:
Teorin är egentligen ganska enkel. Fukt kan skapa mögel. Därför vill man inte ha fukt. Ju varmare luften är ju mer fukt kan den innehålla. Fukt uppstår när varm fuktig luft träffar en kall yta - det kallas att den kondenserar. Dilemmat med vindsisloeringen är att temperaturen på vinden sjunker och därför ökar risken för att den varma luften som smiter upp genom innertaket och kondenserar på kalla ytor, oftast insidan av yttertaket.

Först och främst handlar det alltså om att försöka få upp så lite varm och fuktig luft som möjligt. Det gör man normalt genom två åtgärder. Dels är det plasten, den hindrar luften från att stiga upp på vinden. Alla hus skall ha undertryck inomhus och det innebär alltså att lufttrycket inomhus är lägre än utomhus. Dvs, lite "vaccum". Genom att ha det så drar man luft utifrån och blåser ut den med en fläkt. Då drar du luften FRÅN vinden och in i bostaden istället för att varm fuktig luft vandrar upp på vinden. Viktigaste platserna att ha detta är i just badrum (och kök, tvättstuga) där luften ofta är fuktig) De fläktar du pratar om på toaletterna är just sådana. Är plasten i tveksamt skick så kan det kanske vara en idé att koppla dem så de går kontinuerligt. Finns modeller som går på lägre "Grundvarvtal" och ökar när luftfuktigheten stiger har jag för mig. Sätt sådan även i tvättstuga. Ventilationsfirmor kan hjälpa dig med sådant.

Gör du detta så har du förebyggt så gott det går med rimliga medel.

Den färgförändring du nämner över kök och bad är just bristen på undertryck i kombination med dålig plast misstänker jag.

Du skriver att du vill isolera, gör det då men ha koll på fukthalten på vinden (köp mätare och placera ut ) blir det för fuktigt så var beredd på att riva ut isoleringen illa kvickt. Då vet du att det inte går att isolera.
 
Då kanske man först skall lyfta ut befintliga isolermattor och lägga plast i varje fack. Spika en list för att täta plasten mot takbjälken. Eller är detta onödigt arbete? :S
 
Jag lånar den här tråden lite...

Min vind ser identisk ut med trådskaparens. Vinden är isolerad med kutterspån och ovanpå ligger spånskivor. Enligt besiktningsmannen var vinden i "toppskick" och rekommenderade inga ändringar. Under våren installerade jag en rätt så avancerad mekanisk ventilation ("FTX" tror jag det kallas...) och det har sagts att jag med min nya ventilation kan tilläggsisolera vinden utan risk.

Men nu kommer andra självutnämnda "experter" och säger att trots ventilationen så finns en påtaglig risk med en fuktvandring uppåt och rekommenderade därför inte någon extra isolering på vinden.

Vad tror ni? Någon som vågar sig på en rekommendation?
 
Om FTXen är justerad så det är ett undertryck i huset så borde man kunna isolera så mycket man vill.
 
Undertrycksventilation, ångspärr, mm minskar risken för, men är ingen garanti mot mögel.

Ju kallare vind, desto större risk för fuktutfall och mögel. Det är fysik.

Klimatet på en välisolerad kallvind blir nämligen samma som ute. Är det rimforst en kall morgon i trädgården så är det troligtvis detsamma inuti din kallvind.
 
För att ventilationslösningar som tex ftx skall fungera optimalt bör huset vara tätt. Det kan vara möjligt att uppnå ett tillräckligt tätt hus när man bygger nytt. Jag själv har liknande vind på mitt hus från -51, med 15cm spån och 5cm mineralull som jag inte lagt dit själv. Tätningen uppåt består av en tunn tjärpapp som är monterad ovanför innertaket, men det finns gott om glipor där inomhusluft kan smita upp om det skulle bli övertryck i huset vid vissa tillfällen. Att garanterat ha undertryck i huset är svårt med ett otätt hus med självdrag genom murstock, där gammal koks-panna har ersatts av el-panna och senare värmepump. Murstocken är oftast kall och skorstensverkan uteblir. Varm inomhusluft vill gärna stiga uppåt. Man kan alltså räkna med att vid vissa tillfällen kommer en viss mängd inomhusluft att kunna tränga upp genom vindsbjälklaget. Att lyckas täta helt ser jag som uteslutet.

Om man under dessa omständigheter blåser upp 30-40cm lösull finns risken att den varma luften som kommer upp i isoleringen kyls av allteftersom den kommer längre upp och fukten fälls ut i isoleringen. Mineralull ackumulerar inte vatten utan vattnet rinner fritt och kan orsaka fuktskador. Det fukt som transporteras genom isoleringen utan att kondensera kan i stället kondensera på insidan yttertaket.

Anledningen till att spån eller cellulosaisolering inte ställer till samma problem lär vara att materialet kan suga upp en del fukt under fuktiga tillfällen (utan att få för hög fukthalt) och sedan släppa ifrån sig fukten vid torrare tillfällen. Den kan alltså utjämna fukthalten ungefär som en stenvägg kan ackumulera värmen på dagen och ge ifrån sig den på natten. Man får en jämnare temperatur/fukthalt.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av cellulosaisolering, men jag tror den skulle bli mitt förstahandsval. I kombination med en vinddriven fläkt på skorsten som bättrar på självdraget, plus fläkt i kök och badrum. Det där med ventilationen är ju en balansgång ekonomiskt eftersom man suger in kall luft också, så man vill ju helst inte överdriva. Det är ju meningen att isoleringen skall löna sig också.
 
>>Klimatet på en välisolerad kallvind blir nämligen samma som ute. Är det rimforst en kall morgon i trädgården så är det troligtvis detsamma inuti din kallvind

Måste väl ändå vara helt fel. En vind strålar inte ut värme pss som marken gör.

>>Att garanterat ha undertryck i huset är svårt med ett otätt hus med självdrag genom murstock, där gammal koks-panna har ersatts av el-panna och senare värmepump. Murstocken är oftast kall och skorstensverkan uteblir. Varm inomhusluft vill gärna stiga uppåt

Korrekt, MEN med FTX så kan man styra undertrycket. Om man har FTX så har man väl ändå pluggat alla kända till/från lufts kanaler som ej går genom VV (åtminstone så har jag gjort så) .Dvs m FTX så har man "med säkerhet" undertryck, givetvis att man sköter filterrengöringar/byten etc.

>>Det där med ventilationen är ju en balansgång ekonomiskt eftersom man suger in kall luft också, så man vill ju helst inte överdriva. Det är ju meningen att isoleringen skall löna sig också.

Ja, lösningen på detta är ju FTX.
 
>>Måste väl ändå vara helt fel. En vind strålar inte ut värme pss som marken gör.

Kan du förklara detta? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

>>Ja, lösningen på detta är ju FTX.

Naturligtvis, men jag gissar att FTX kostar lite också. Vad blir återbetalningstiden på en sådan lösning? Och hur mycket luft sugs in fel väg genom otätheter? I mitt hus finns springor över allt upp mot spånet i taket. Detta åtgärdas hjälpligt i rum för rum i samband med renovering, men skall man lägga till dessa åtgärder i budgeten så är man ganska långt från kostnaden för att bara spruta in cellulosa, och det var ju liksom där diskussionen började.
 
>>>>Måste väl ändå vara helt fel. En vind strålar inte ut värme pss som marken gör

Det jag menar är att en markyta som har fri sikt mot himlen kan ha många grader lägre temperatur än omgivande luft. Där bildas det då rimfrost. Detta kan inte hända på vinden då vindsgolvet inte har fri sikt mot himlen (tak emellan). Alltså skiljer sig miljön avsevärd mellan vind och utomhus, även om et är 1 meter isolering...

Ja, FTX. Jag tänkte från början att det ska man spara in pga av mindre förluster. Men jag gick från nåstan noll ventilation (täppt 70-tals hus) till mkt bra ventillation (FTX). Så förlusterna har ju inte minskat, noll ventilation är ju lika effektivt som 100% verkningsgrad i värmeväxlare :). Det som dessutom kom till var 2 fläktar som snurrar kontinuerligt (kanske ca 100 W totalt, ger en kostn på ca 1000:- /år). Så för mig så är FTX ekonomiskt sämre. Men vi värderar den förbättrade ventillation högre, inga kalldrag, inga dåliga lukter, källaren är bo-bar etc.
Som du säger så får man täta läckorna in varefter man hittar dem. Enklast är ju att stänga av tilluftsfläkten och köra frånluft på fullt spett en kall vinterdag. Då hittar man läckagen ganska lätt. Sedan är det ju bara o hoppas att man kan täta dem.
 
largab skrev:
Ja, FTX. Jag tänkte från början att det ska man spara in pga av mindre förluster. Men jag gick från nåstan noll ventilation (täppt 70-tals hus) till mkt bra ventillation (FTX). Så förlusterna har ju inte minskat, noll ventilation är ju lika effektivt som 100% verkningsgrad i värmeväxlare :). Det som dessutom kom till var 2 fläktar som snurrar kontinuerligt (kanske ca 100 W totalt, ger en kostn på ca 1000:- /år). Så för mig så är FTX ekonomiskt sämre. Men vi värderar den förbättrade ventillation högre, inga kalldrag, inga dåliga lukter, källaren är bo-bar etc.
Som du säger så får man täta läckorna in varefter man hittar dem. Enklast är ju att stänga av tilluftsfläkten och köra frånluft på fullt spett en kall vinterdag. Då hittar man läckagen ganska lätt. Sedan är det ju bara o hoppas att man kan täta dem.
Nej, någon ekonomisk vinst gör man knappast på FTX-systemet. Men det var inget som jag hade räknat med heller. Syftet är ju som du säger bättre inomhusklimat, trevligare källare m.m. Vi är i vart fall grymt nöjda med vårt system. Luften känns oerhört mycket bättre än tidigare.

Angående tätning:
Jag har förstått att det är viktigt att täta ordentligt för att systemet ska fungera optimalt. Jag har en drös gamla (otäta) fönster och dessutom en källardörr som är väldigt otät. Garageporten ska vi inte tala om... Jag kanske först ska prioritera fönstren och dörrarna innan vinden, eller vad tror ni?

Hur isolera på tjärpapp?
Mitt hus har byggts ut i omgångar. Ett vidbyggt garage med platt-tak (tjärpapp) stod klart någon gång på 70-talet. Långt senare byggde gamle ägaren om taket och satte takstolar över garaget. Det är väldigt rymligt och nästan två meter under taknocken.

Om jag nu ska isolera vinden, hur ska jag gå till väga över utbyggnaden? Måste jag ta bort tjärpappen och det gamla "yttertaket" eller kan jag lägga isoleringen direkt på tjärpappen?
 
Ring typ Isovers kundtjänst å fråga om isolering, de är väldigt informativa. Antar att du iaf bör ha någon plast ovanpå pappen innan isoleringen.
 
largab skrev:
>>>>Måste väl ändå vara helt fel. En vind strålar inte ut värme pss som marken gör

Det jag menar är att en markyta som har fri sikt mot himlen kan ha många grader lägre temperatur än omgivande luft. Där bildas det då rimfrost. Detta kan inte hända på vinden då vindsgolvet inte har fri sikt mot himlen (tak emellan). Alltså skiljer sig miljön avsevärd mellan vind och utomhus, även om et är 1 meter isolering...
Uhu! Det är inte markens temperatur som orsakar rimfrost. Temperatur i sig innehåller inte vatten. Luft kan bära vatten tills man når 100%Rh, då vattnet i luften kondenserar och faller ut som rimfrost. Kalla ytor får frostutfällning först. Det behöver inte ske på marken utan kan ske mot tex buskar, träd och UNDERTAKET, som ju är en jättelik köldbrygga. Detta är värst under stjärnklara kalla vinternätter när ett betong- eller tegeltak strålar ut värme och undertakets temperatur sjunker hastigare än övrig omgivning. Det är då rimfrost bildas mot undertakets insida. Jag har aldrig hört talas om att vindsgolvet drabbas av rimfrost.

Rimfrost mot undertaket är en fuktfälla. När det töar så smälter frosten och rinner ner som vatten - inne på vinden.
 
rimfrost...
Hmm då har man alltså rimfrostsproblem på alla nybyggda moderna hus med mycket isolering mot vinden ?
Det är klart inte markens temp orsakar rimfrost, det är den kalla yttemperaturen kontra luftfuktighet som naturligtvis gör att det kondenserar mot kalla ytor och bildar rimfrost. Och absolut mest kalla blir ytor som "ser klar himmel" på nätterna. Det är stor skillnad på tex bil under carport jmf utan tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.