Hej!
Vi fick äntligen tillträde till vårt hus i början på oktober, vi skrev kontrakt i maj så det känns som en lång väntan. Vi åkte direkt från banken till huset och började flytta in samma dag.
När vi kom till huset kände vi att det luktade kattpiss i tre rum som ligger gemensamt, tvättstuga, pannrum och en toalett. I alla tre rummen är det plastmatta, och i tvättstuga och badrum så är det även våtrumstapet. Pannrummet har målade väggar, där går mattan upp en bit på väggen.
Vi såg rätt snabbt att flyttstädningen inte var något vidare över lag så vi hoppades att vi skulle kunna skura bort stanken. Vi har sedan dess skurat med ättika, klorin och diverse sprayer som ska ta bort kattlukt. Det har blivit bättre i tvättstugan men ej i pannrummet. Det luktade inte kattpiss när vi var här på visningen innan kontraktsskrivning. Vi kände en vag lukt när vi hälsade på damen i somras men antog att det skulle försvinna med katterna.
Vi kontaktade mäklarbyrån rätt så omgående om problemet och deras åsikt var att så skall det inte vara!
Nu har mäklaren pratat med fd ägaren och hon slår naturligtvis ifrån sig. Vi visste att hon hade katter och då får man räkna med sånt, vi fick huset så billigt osv......
I morgon ska vi få en offert på vad det kostar att lägga ny plastmatta och sedan säger mäklaren att vi ska skicka ett skadeståndskrav till fd ägaren.
Men hur gör vi sedan? Mäklaren ska ju vara en neutral part och kan inte göra något för att hjälpa oss. Vi har ingen aning om vad vi ska göra, fd ägaren lär ju knappast bara betala ut en summa till oss.
Så jag ber er om tips och hjälp, och undrar om vi har någon chans att få något tillbaka i detta fall?

Ursäkta mig för att det blev lite långt, men jag hoppas någon orkar läsa. Tack på förhand!
 
Hmm, läste i en annan tråd att det är att processa på egen bekostnad som gäller om man vill hävda ett fel mot fd ägaren. Tyvärr var det det jag misstänkte.
 
Ja om ägaren inte går att förhandla med så är det skadeståndsprocess som gäller.

Problemet är också att ni faktiskt inte ens har särskilt bra förutsättningar. Att processa mot en äldre dam om stank av de katter ni visste om är väldigt tveksamt...


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
Ja tyvärr om ägaren inte vill förlikas så är det för er att lägga ner eller driva en egen skadeståndsprocess

Dessutom tror jag inte att ni når framgång i en sådan process. Hade aldrig rekommenderat er mer än just att förhandla lite. I rätten kommer det framställas som att ni har köpt en fastighet av en äldre dam ni visste har katter. Att ni vid visningar o besiktningar inte upptäckte lukten ses mer som att ni inte undersökte tillräckligt noga


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
Jag förstår allt det där och är inte förvånad över ditt svar. Men bara för att man har katter behöver det inte innebära att det luktar kattpiss när katterna försvinner. Det luktade heller inget när vi var på visningarna innan kontraktsskrivningen, det hade vi inte missat! Det luktade heller inget när Anticimex var ute och besiktigade huset åt oss. Min sambo var med vid det tillfället och det finns heller inget om detta i besiktningsprotokoll.

Men tack så mycket för dina svar, det var som sagt som jag trodde.
 
Ja sorry jag förstår frustrationen och det finns inga hinder för att förhandla och pressa på. Låt det bara inte gå längre än ett skadeståndskrav

Sen att anticimex missar saker är tyvärr mer regel än undantag. Lukten har förmodligen satt sig på vissa ställen o ingen har flyttat runt saker under besiktning eller visning så lukten kom fram när allt tömdes....


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
O
Finns inte mycket mer att tillägga. Känns inte som att detta vore dolt fel.
 
Innan ni byter matta, kolla så det inte behövs byta någon väggskiva också. Drygt att börja med det om golvet är nytt .
 
Tack för tipset! Vi har tänkt titta på det också.
 
Jag gissar att hon haft en avelshane boende i dessa rum, tyvärr kan det bli rejält inpissat av det och det går inte att tvätta bort om man int gör det inom någon timme efter kissandet. Troligen var hon medveten om problemet, det går med städning och rätt sorts medel att få det att inte stinka under några timmar, men det kommer tillbaka.

Era åtgärder att byta mattorna är alltså det rätta. Ett lager spärrfärg kan vara på sin plats på vissa ställen också (jfr inrökta lägenheter). Om ni själva har husdjur, låt inte dem vistas i dessa rum förrän de är garanterat åtgärdade, lukten lockar tyvärr andra djur att kissa också.
 
Med tanke på årstiden kan man ju tänka att det stod dörrar och fönster på vid gavel under försäljningstiden och vädrade ut dofter/stanker...och när kalla årstiden medförde att fönster och dörrar hålls stängda så "upptäcker" ni att det luktar...
Trots allt knappast ett dolt fel eller ens grund för skadestånd. Bit i det sura äpplet och lös problemet istället för att slåss mot väderkvarnar, är mitt råd.
 
Thomas59
anna1978 skrev:
Hej!
Vi fick äntligen tillträde till vårt hus i början på oktober......Vi åkte direkt från banken till huset och började flytta in samma dag. ........Vi såg rätt snabbt att flyttstädningen inte var något vidare över lag.......
Kanske lite off topic men en ett gott råd till er som skall tillträda ett nyköpt hus:

Genomför en tillträdesbesiktning!

Mycket kan hända från kontraktsdagen fram till tillträdet och dels ansvarar säljaren för att fastigheten inte försämras under tiden och dels är det en del praktiska saker som kan vara bra att fixa innan man överlämnar köpeskillingen.

När väl alla papper är påskrivna och köpeskillingen överlämnad har man i stort sett bara skadeståndskrav och juridiska processer att ta till och det är betydligt mer osäkert och bökigt än att göra avdag på köpeskillingen eller ställa krav på åtgärder INNAN tillträdet.

Någa punkter som bör klaras av förslagvis dagen innan eller ännu hellre några dagar innan så saker hinner åtgärdas:

  • Kontrollera flyttstädning (inkl tomt och garage), man kan ställa VÄLDIGT höga krav på städningen så kolla ALLT
  • Gå igenom nycklar, lås och ev larm
  • Kontrollera att fastighetens skick inte försämrats tex med avseende på:
    - att vitvaror funkar (tvätt, disk, spis, kyl/frys, fläkt osv) Kör en tvätt och en disk, stek en biff och kolla att frysen är avfrostad - kan bespara en del problem/besvär som jag läst om här på Byggahus bara de senaste veckorna.
    - att fläktsystem och uppvämning funkar inkl genomgång av handhavande
    - att vatten och avlopp funkar, avloppstank tömd etc samt handhavande
    - att el funkar (ta med en lampa med sladd och kolla alla vägguttag)
    - takpannor, grindar, staket, hängrännor (kolla att dom är rengjorda), fönster och annat som kan ha skadats
    - KOLLA ALLT MAO.
  • Avläsning av mätare för el och vatten
  • Kolla att inte föregående ägare tagit/tar med sig något som hör till fastigheten, ta en sån sak som takstege, den ska lämnas kvar men många missa det och tar med den då dom flyttar
  • Huspärmen - med det menar jag alla dokument som hör till huset
    - Bruksanvisningar till all maskinell utrustning inkl ev skötselanvisningar för el, vatten, avlopp, braskaminer, panna/värmepump, fläktsystem, avfuktare för krypgrund, pool, badtunna, spa, larm, kyl/frys, disk, tvätt osv osv.
    - Telefonnummer/namn till ev installatörer/servicemän som anlitats för service av ovanstående
    - Fakturakopior, namn på hantverkare som anlitats de senaste 10 åren för renovering och tillbyggnad
    - Kvitton om sådana finns på saker som fortfarande har garanti
    - Bygglovshandlingar och ritningar samt andra handlingar avseende hus och tomt inkl ev servitutsavtal
    - Protokoll och andra handlingar rörande samfälligheter och gemensamhetsanläggningar
Ja det finns mer ändå men detta är väl det viktigaste. Andra kan fylla på om jag missat något. När jag tänker efter så är det ju konstigt att tilltädesbesiktning sällan nämns eller diskuteras här på Byggahus.

Meddela helst säljaren i god tid att ni önskar ovanstående så slipper det bli stressigt dagen innan. Mycket av ovanstående kan man ta med säljaren i god tid innan tillträdet.

Kanske låter lite larvigt och pedantiskt men många av problemen i samband med tillträdet kan undvikas om man gör ovanstående.
 
Kan inte annat än hålla med föregående talare. En sak till, som jag önskade(varför orkar jag inte gå in på, läs några av mina tidigare trådar så fattar ni vad jag menar) att vi borde ha gjort när vi tillträdde vårt hus, är att fotografera och dokumentera allt hur det såg ut vid tillträdesdagen! Det kan vara till mycket hjälp om det i framtiden skulle uppstå en tvist om tex dolda fel.
 
Kattpisslukt kan vara besvärligt att få bort. Ofta får golvskivor, men även isolering rivas bort o bytas om det pågått under lång tid och är riktigt ingrott.
 
Gå till djuraffären, de har spray som tar lukten. Räddade en soffa för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.