Heter det Liguster?? Hur som helst, min häck tappar sina blad väldigt tidigt på hösten, detta trots att det enligt säljaren är en sådan som är vintergrön. Bilderna nedan är några veckor gamla och sedan dess har den blivit nästan helt tom på löv. Så illa har det inte varit sedan vi flyttade in 08/09...
Nästan alla grannar har Ligusterhäck och deras är grönare...

Lite småfakta:
- Huset står på en ås, jag tror sand och sten är undertill. Bra dränering således. Södra halland är platsen
- Jag brukar ge NPK på våren och PK på hösten... (Fel?)
- Förra året klippte jag ner den ordentligt i bredd, från ca 1 meter till 50 - 60 cm. Den var rätt tom inuti och jag hoppades att den skulle återhämta sig ordentligt till i år men så har inte hänt. Rätt så grön var den i somras men ändå lite klent med blad...
- Den är som sämst där solen skuggas av huset men överlag får häcken rätt så mycket sol.


Lite bilder:

016.jpg

017.jpg

015.jpg




Vad bör jag göra för att "få igång" min häck???


tack på förhand, mvh Jonas
 
Beskrivningen som du länkar till var ju verkligen träffande. Jag har noterat att alla mina grannar också har dessa fläckar (svampar) men det verkar vara min häck som ligger sämst till...

Tråkigt att man inte kan göra annat än att beskära och kratta blad som tillfällig lösning...


Men vad tror ni jag kan göra till våren för att ge bästa förutsättningar?? Även om det inte löser ovanstående problem... Ännu har jag inte använt kogödsel, kan det vara något??
 
Det här har drabbat vår ligusterhäck i år också, den delen som ligger i söderläge mot ett ganska tätt plank.

Jag funderar på om man inte kan försöka öka lufttillförseln vid häcken för att det ska kunna torka ut mellan varven.

Annars får man väl trösta sig med att svampangreppet förmodligen inte kommer ett år då vi har mindre regn.
 
Jonbeee skrev:
Heter det Liguster?? -

Vad bör jag göra för att "få igång" min häck???
Javisst är det ligusterl! Ett 'snällare' sätt att få igång häcken är att, om möjligt, lägga på ett lager kompost till våren och skippa NPK och så vattna den. Har du ingen kompost kan du lägga på ett antal säckar gödslad trädgårdsjord. Jag skulle nog också putsat ner den lite till frampå våren, efter att den tänt. Det är möjligt att bladfläckssjukan försvunnit nästa säsong.
 
Min tanke var att till helgen gå ut och kratta bort alla döda löv som ligger under. Innan har jag hört att man kan låta dessa ligga kvar under vintern men om de nu är "smittade" så ryker dom nog redan nu. Sedan var min tanke att hämta ett släp med jord, blanda ut med kogödsel och sedan lägga på rikligt under hela häcken. Jag har iofs en kompost, osäkert dock om den är klar till våren...

Om man köper jord "i lösvikt", vilken typ av jord skall man köpa? Jag är helt novis på sånt här...
 
  • Gilla
mole123
  • Laddar…
Jo, det allmänna rådet är ju att man ska ta bort de sjuka bladen men ... det blir ett helsikes jobb med så många små blad ...:( Liguster behöver ingen speciell jord egentligen - den är 'allätare'. Och då är det bättre att lägga på till våren eftersom du i så fall köper säckar av gödslad trädgårdsjord.
 
Tackar för hjälpen... Skall försöka ge häcken en bra start till våren och hoppas på det bästa...
 
Tror tyvärr att det kan vara svårt att få bort svampangreppen helt då som du skrev att även grannarna har samma problem med angreppen.
Nackdelen med NPK och PK gödsel är att den inte tillför micronäringsämnen, finns många produkter på marknaden som tillför dessa, dock sticker priserna uppåt.
Därav är kogödsel, hönsgödsel, mycket bra på att föra dit rätt näring.
Nu på hösten så försök att samla löv och lägg in dessa under buskarna så får du en hel del näring till våren när det börjar förmultna.

Om du inte märker skillnad på nått år så kan det vara värt att kolla upp om man ska byta ut häcken till en annan sort av liguster, kan tänkas att den sorten du har är mer känslig för svampangrepp.

Lycka till.
//Stefan
 
Tack för tipsen!
 
Hej igen
Jag startar upp tråden igen då jag har en följdfråga till samma problem med samma häck.

I höstas/vintras så höll jag rent under häcken för att inte bladen med sjukan skulle multna ner i jorden. Jag har köpt planteringsjord som jag skall dryga ut komposten med, detta tänkte jag lägga under häcken i närmsta veckan för att ge den en ordentlig näringsboost.

Men min fråga rör klippning av häcken. Grannen, som har samma typ av häck, fick sin häck klippt av sin "trädgårdsmästare" (kyrkovaktmästare som pysslar med häckar). Detta gjordes för några dagar sedan och han sa i princip att "om en vecka är det för sent". Så jag tänkte att det var bäst att även jag klipper min häck med men min häck har i princip inte växt någonting sedan klippningen i höstas. Knappt en enda cm. Skall den klippas ändå eller kan man låta den vara?


mvh Jonas


PS den här bladsjukan verkar ha drabbat alla i området men jag tror nästan min häck är drabbad värst. Kan häcken dö av detta?
 
Har den inte växt sedan i höstas så behöver du inte klippa nu. Gör i stället en putsning kring midsommar så att du får bort de uppstickande skotten.
 
Så man behöver inte trimma den för att trigga någon "överlevnadsmekanism" så den tar fart? Jag vill förvisso inte ha den mycket högre men jag blir orolig när den inte växer alls...
 
Det som händer när man beskär tidigt på våren är att man stimulerar den till att skjuta mera skott. När man gradvis håller på att bygga upp en häck efter nyplantering eller radikal nedskärning så är det bäst att göra beskärningen tidigt på våren. Skottbildningen stimuleras och häcken blir tätare. På sommaren putsar man bara bort de uppstickande skotten. När häcken har sin önskade höjd så kan man lika gärna enbart beskära på sommaren. Då syftar beskärningen ju bara till att häcken behåller sin form.

Är det så konstigt att häcken inte har växt mellan i höstas och nu? Växtperioden är ju på sommaren.

PS. Om du har möjlighet att forma häcken så att den är smalare upptill än nedtill så är det lättare för solen att nå ända ner. En sådan "formning" är bättre att göra nu än i sommar eftersom du då klipper i gammal ved och vill att det ska bryta nya löv från gammal ved.
 
Redigerat:
Problemet är att den knappt växer under sommarperioden heller.

Den är i stort sett helt tom inuti under somrarna, trots att jag gav den en ordentlig omgång från ca 1 m till 0.5 m i bredd. Jag kanske skall gå på den och toppa lite nu då i samband med näringstillskottet för att trigga igång skottbildningen då?...

Frågan är om man inte skall ta in ett proffs som får forma till häcken ordenligt. dels för syns skull men även för att få till en effektiv form. Jag har visat mig vara en ypperligt dålig häckklippare. Ser rent ut sagt för j*/)=igt ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.