Nog tyckte jag mig läsa ordet betong och betongplatta... ;)


pink_painter skrev:
"Bubblorna" har aldrig fått någon anmärkning och har alltid varit där, såvitt jag vet. De är stenhårda! Det är betonggolv (betongplatta) och ingen lukt öht i badrummet. Det borde det väl vara i så fall? En äldre person menade på att det skulle vara någon slags uppbyggt vall?
 
pink_painter skrev:
Nu har jag undersökt brunnen igen och nr 1 blir att köpa nytt rör mellan utloppet på badkaret och rakt ner i brunnen. Då slutar i alla fall vattnet att rinna ut på golvet först och rinner rakt ner i brunnen istället. :)
Bra lösning!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nog tyckte jag mig läsa ordet betong och betongplatta... ;)
Du läste rätt. :D Betonghus med tegel utanpå. En och annan träregel och treetexskiva i innerväggarna. :p

(Radonmätning utförd under förra vintersäsongen med årsmedelvärde 100 som resultat).
 
gaia skrev:
Bra lösning!
Tack! :)
 
Brunnen skulle varit bytt om det renoverades på 90 talet. Brunnar före 91 skall väl bytas ut om jag inte minns fel.
 
verktygsgurun skrev:
Brunnen skulle varit bytt om det renoverades på 90 talet. Brunnar före 91 skall väl bytas ut om jag inte minns fel.
Men det är väl nyare regler? Och gäller tydligen inte heller för plastmatta, utan bara om man lägger klinker på golvet. Och om badrummet renoverades i början av 90-talet (typ 91-92, eller kanske t.o.m. i slutet på 80-t) så tror jag inte man hade uppgraderat reglerna att gälla för brunnar fr.o.m. 91? Och som sagt, som jag har kunnat läsa mig till alldeles nyligen behöver man inte ens byta brunnen idag, ifall man lägger in ny matta. :)
 
Jag ansåg mest att det var en halvdan renovering om man undviker att byta brunnen till en ny och fräsch brunn när man ändå gör allt det andra jobbet...

Skulle aldrig falla mig in att totalrenovera ett badrum utan att byta brunnen oavsett regler eller inte...

Det är ungefär som att byta ut alla fönster i villan när man renoverar men skita i den gamla altandörren med enkelglas...
 
pink_painter skrev:
:D Betonghus med tegel utanpå. :p
grattis! inga mardrömmar om vattenskador , svamp och mögel i hela huset :).
Bor också i ett stenhus, har några golvbrunnar från 1938 :)
gaia
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag ansåg mest att det var en halvdan renovering om man undviker att byta brunnen till en ny och fräsch brunn när man ändå gör allt det andra jobbet...

Skulle aldrig falla mig in att totalrenovera ett badrum utan att byta brunnen oavsett regler eller inte...

Det är ungefär som att byta ut alla fönster i villan när man renoverar men skita i den gamla altandörren med enkelglas...
Jag håller med dig! Men nu är det ju 2011 och jag tror de flesta resonerar så numera. Men jag har ingen aning om hur folk tänkte för 20 år sedan. Bara så jag menade. :)
 
gaia skrev:
grattis! inga mardrömmar om vattenskador , svamp och mögel i hela huset :).
Bor också i ett stenhus, har några golvbrunnar från 1938 :)
gaia
Nä, bara i halva. ;) Det finns ju säkert träreglar även i golven antar jag, men det är ju inte samma som i ett genuint trähus.

Men vad är det som får golvet att bukta av fukten? Organiska rester som följt med in? Är det mögel undertill som får mattan att bubbla eller vad? Det är som sagt ingen lukt i badrummet, befintlig självdragsventilation/frånluft = 10x10 eternitrör rakt upp och ut genom taket = ev ånga på spegeln försvinner på mindre än en halvtimme.
 
Det är ju just de svällande områdena runt brunnen som verkar mystiska då det är betongplatta där... i annat fall kunde man direkt gissat på svällande spånskiva men inte i detta fallet ju... Hhmm...
Har som sagt aldrig varit med om detta på betongunderlag tidigare...
 
Varit med om att finsatsen/flytspacklet svällt pga läckage vid klämmringen (vid plastmatta), uppträdde som stenhårda bulor som var extremt tydliga genom mattan. Var i ett hus från -85, dock ej hus med det berömda kasseinproblemet med flytspackel. Har dock ingen aning om vad det beror på
 
myrstack skrev:
Varit med om att finsatsen/flytspacklet svällt pga läckage vid klämmringen (vid plastmatta), uppträdde som stenhårda bulor som var extremt tydliga genom mattan. Var i ett hus från -85, dock ej hus med det berömda kasseinproblemet med flytspackel. Har dock ingen aning om vad det beror på
Intressant! Det ser ju ut som om det sitter någon slags fyrkantig plastring runt om. Jag stack in huvudet under badkaret tidigare idag och kollade riktigt nära och kände på bulorna och runtomkring. Den där vita fyrkantiga plastringen som sitter där ser ut att ha lossnat i en skarv och hamnat aningen förskjutet i ändarna.

Badrummet är ju helt klart gammalt med tanke på att det är ca 20 år sedan det renoverades.
 
nino skrev:
Bezt: om det är byggt på luft då? :)
Då kan det bli som boken/filmen, luftslottet som sprängdes.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nog tyckte jag mig läsa ordet betong och betongplatta... ;)
:blushing:
Jag scrollade bara upp och läste första inlägget igen. Betongplatta så skulle jag inte oroa mig för mycket om det, det var värre hos mig när klämringen satt löst och man klev ut från duschrummet till sovrummet så plaskade det under den plastmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.