Ja, nu har det gått ner 1-2% tre månader i rad. Nu är vi nere på krispriserna för ett år sedan. Det är ett BLODBAD!
 
Mikael_L
Ja en procent i månaden blir ju på ett år 12%.
Och på ett hus värt (och belånat på) flera miljoner blir det ju inte en alltför blygsam summa.
(ursäkta den enkla matematiken :blushing:)

Frågan är ju mest om det är en verklig nedgång eller bara lite naturliga svängningar runt ett stillastående värde.
 
Mikael_L:

Den "svåra" matematiken ger 11,36% ;)
 
Mikael_L
:D d^_^b

Ja, jag sa ju att den var svår ... :blushing:

...eller ...
 
Det är en tydlig trend som har varit på gång länge och nu börjar få genomslag.
12 % på ett år om man ligger högt belånad nära bolånetaket på 85% kan bli ganska jobbigt om man av någon anledning behöver sälja om ett år eller två, om nu trenden håller i sig.

Det ligger fortfarande ohemult (hehe, gillar det ordet..) många fler objekt ute till salu än tidigare år (ca 5 000 fler villor, och ca 3 000 fler bostadsrätter) på Hemnet, det lär knappast bidra till att trycka upp priserna framöver när avsluten blir fler, tror jag i alla fall.

En empirisk och helt ovetenskaplig titt i forumet under året sen sommaren och framåt visar ju också att trådar med frågor och tankar kring köp och försäljningar och belåningsgrader som tar upp problemet med belåning, svårt att få förväntat pris vid försäljning m.m. har ökat.
 
Trenden har varit tre månader lång. Varav två sommarmånader. Några tolv procent handlar det inte om. Volymen asvluta är i stort sett oförändrad.
 
-MH- skrev:
Trenden har varit tre månader lång. Varav två sommarmånader. Några tolv procent handlar det inte om. Volymen asvluta är i stort sett oförändrad.
Varför poängterar du mängden avslut? Vad har det för relevans tycker du?
 
JAag har sett många som säger att antalet avslut sjunker för att köparna avvaktar, och att det bara är de bra objektdn som går och därmed håller upp marknaden. Men der tycks inte stämma då.
 
-MH- skrev:
JAag har sett många som säger att antalet avslut sjunker för att köparna avvaktar, och att det bara är de bra objektdn som går och därmed håller upp marknaden. Men der tycks inte stämma då.
Jag tycker nog den teorin har viss giltighet, med tanke på att andelen avslut kontra antalet objekt till salu har gått ner rejält.
 
Utifrån antalet objekt till salu - ett osäkert mått i sig - kan man inte säga något om vilka objelt som säljs, så hur menar du att det skulle stödja den teorin?

Tittar man istället på Valueguard, så verkar det precis vara tvärt om.
 
Redigerat:
Jag tror statistiken släpar pga att den inkluderar i stockholm nyproducerade saker som drar upp då de tecknades in för ett år sedan. Vi har tittat mycket i storstockholm och på villor i prisklassen max fyra milj, känns det som att marknaden backat fem tio procent, aven huset vi sålt hade bacat tio procent. Enligt mäklare är det just nu väldigt många som får enbart vad de anser skambud/underbud ock som då ligger kvar ute på marknaden........det håller väl ett halvår max för de flesta......jag spår en större dipp!
 
-MH- skrev:
JAag har sett många som säger att antalet avslut sjunker för att köparna avvaktar, och att det bara är de bra objektdn som går och därmed håller upp marknaden. Men der tycks inte stämma då.
jo, men det är också rekordmycket ute till salu.
 
-MH- skrev:
Utifrån antalet objekt till salu - ett osäkert mått i sig - kan man inte säga något om vilka objelt som säljs, så hur menar du att det skulle stödja den teorin?

Tittar man istället på Valueguard, så verkar det precis vara tvärt om.
Hur kan antalet objekt till salu vara ett osäkert mått? Så många som är till salu - är till salu. Eller vad menar du? Förklara hemskt gärna den logiken för den framstår som fullständigt obegriplig för mig...

Om teorin är att antalet avslut går ner och bara dyrare objekt säljs som håller prisstatistiken uppe ett tag till då bara dr får vad de vill ha för sina objekt... och antalet avslut just nu ligger på samma nivå som samma period förra året (ca 1600-1700?) men antalet objekt som är ute och inte säljs är flera tusen (3-5000) fler för samma period, så tycker jag att det är något som i kombination med den prisstatistik som nyss presenterats mycket väl skulle kunna förklaras av just den teorin.

Säger naturligtvis inte att det är fakta, men det finns helt klart en logisk koppling mellan siffrorna som passar teorin tycker jag.
 
Hur många hus är till salu i varje givet ögonblick? Vad innebär att ett hus är till salu? Om Zlatan knackade på och ville köpa mitt huw för 30 miljoner, så hade jag sålt. Är det då till salu?

Antalet avslut i september var ca 3500. Förklara gärna hur antalet objekt till salu säger något om vilken typ av hus som säljs? Hur resonerar du då?

Teorin du presenterar ovan motsägs av Valueguards index, så det verkar inte stämma att det stora antalet hus till salu - som du tror det är nu - betyder att dyra hus säljs och håller upp marknaden.
 
Byggis1976 skrev:
jo, men det är också rekordmycket ute till salu.
Hur mycket då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.