Har element från 50-talet och när jag skulle lufta dem fick jag inte riktigt tätt när jag skruvade tillbaka dem.

Finns det en packning i dem som böjar bli gammal?
Skall jag renovera detta, byter jag både packning + skruv eller bara packning?
 
Ta du och byt hela ventilen. Den måste ju ändå loss.
 
Är det någon speciell gänga på gamla element eller kan man köpa vilken ventil som helst hos en rörfirma?
 
Inte en aning. Jag skall byta ut några framöver men jag har ju fördelen av att mina element är lossplockade från väggen och tomma. Blir ju lite lättare då.
 
De är tätade med lin och fett. Skruva ur ventilen och snurra på nytt lingarn med "locherfett". Finns billigt att köpa hos den lokale ockraren.
 
Staffans2000
Metall mot metall.
prova först att göra rent anläggningsytorna från föroreningar ev. genom att lossa hela luftningsventilen
Fungerar inte det: köp nya luftningsventiler.
 
Gammal tråd men aldrig inaktuell.

För att byta ventil ska jag då dra ner trycket i radiatorkretsen till noll och stänga av cirkulationspumpen? Eller finns det andra tricks... Att ställa termostaten på noll räcker väl inte...eller?
 
Nimajneb skrev:
Gammal tråd men aldrig inaktuell.

För att byta ventil ska jag då dra ner trycket i radiatorkretsen till noll och stänga av cirkulationspumpen? Eller finns det andra tricks... Att ställa termostaten på noll räcker väl inte...eller?
Tyvärr kan du inte få ner trycket till noll utan att tömma systemet ner till en nivå under ventilen du ska byta, så länge elementet du ska joxa med inte är ensamt på ovanvåningen dvs :)

Har du 1-rörs eller 2-rörssystem?

Har du 1-rörssystem så är det bara att strypa elementet före och efter, då behöver du bara tappa ur några dl vatten för att byta avluftningsventilen, har du 2-rörssystem så blir det lite värre, då får du hoppas på att ventilhuset till termostaten håller tätt när du tar bort termostaten, och sedan stänga returventilen, sedan får du jobba snabbt :)

De flesta tilloppsventiler brukar läcka lite om de har några år på nacken.
 
Bläää
Naturligtvis har jag tvårörssystem och radiatorn är på bottenvåningen o pannan i källaren plus att det är lördag em.

Nu droppar det inte så farligt, en droppe i minuten kanske så helgen ska väl klara sig, vågar heller dra åt luftskruven hårdare då jag är rädd för att jag drar sönder den o då blir det mindre roligt. Läckan just nu kommer från själva skruven och inte det lilla avtappningshålet.

Vad menar du med att strypa returventilen?

Menar du även att det inte hjälper något att dra ner på trycket i systemet? Att tömma hela systemet känns inte så roligt, då lär jag väl bara springa på ännu fler luftnippelproblem då alla element måste luftas pånytt.

Får nog försöka titta på detta på måndag, hoppas vår lokala VVS butik har några nipplar på lager, har inte tid o åka till rinkaby.
 
Nimajneb skrev:
Bläää
Naturligtvis har jag tvårörssystem och radiatorn är på bottenvåningen o pannan i källaren plus att det är lördag em.

Nu droppar det inte så farligt, en droppe i minuten kanske så helgen ska väl klara sig, vågar heller dra åt luftskruven hårdare då jag är rädd för att jag drar sönder den o då blir det mindre roligt. Läckan just nu kommer från själva skruven och inte det lilla avtappningshålet.

Vad menar du med att strypa returventilen?

Menar du även att det inte hjälper något att dra ner på trycket i systemet? Att tömma hela systemet känns inte så roligt, då lär jag väl bara springa på ännu fler luftnippelproblem då alla element måste luftas pånytt.

Får nog försöka titta på detta på måndag, hoppas vår lokala VVS butik har några nipplar på lager, har inte tid o åka till rinkaby.
Returventilen sitter i botten på elementet, det brukar vara ett lock med en insex-skruv under.

Jag har en mängd olika avluftningsventiler liggande här, både till nya och gamla element, med olika sorters skruvar, ifall du tar en bild på din så har jag säkert en ny liggande här.
Har även lin och kitt ifall du behöver byta hela ventilen och inte bara skruven.
 
Tack för erbjudandet!

När elementet ifråga tillverkades, typ 50år sedan skulle jag tro, var nog inte insexskruven uppfunnen... Mao finns inga avstängningsventiler förutom termostatvredet.

Kommer nog ändå att avvakta tills måndag då jag inte vill riskera att dränka vardagsrummet i vatten o slå ut värmen i huset en hel helg utan backup möjligheter.

Läser man övriga inlägg i tråden så verkar det vettigast att byta hela ventilen och inte bara skruven, antar den bara är att skruva loss med en nyckel o snabbt som f..n ha en ny ventil färdig preppad för att skruva i. Ett gäng trasor och elen frånkopplad vid elurtaget intill som extra förbedelser...

Men det är inte omöjligt att jag hör av mig nästa vecka om jag kör fast om det är ok.
 
Nimajneb skrev:
Tack för erbjudandet!

När elementet ifråga tillverkades, typ 50år sedan skulle jag tro, var nog inte insexskruven uppfunnen... Mao finns inga avstängningsventiler förutom termostatvredet.

Kommer nog ändå att avvakta tills måndag då jag inte vill riskera att dränka vardagsrummet i vatten o slå ut värmen i huset en hel helg utan backup möjligheter.

Läser man övriga inlägg i tråden så verkar det vettigast att byta hela ventilen och inte bara skruven, antar den bara är att skruva loss med en nyckel o snabbt som f..n ha en ny ventil färdig preppad för att skruva i. Ett gäng trasor och elen frånkopplad vid elurtaget intill som extra förbedelser...

Men det är inte omöjligt att jag hör av mig nästa vecka om jag kör fast om det är ok.
Det ska bli rätt kyligt inatt så det är nog fel dag att "leka" :)

Om du ska byta hela ventilen så kan du ju trycka i lite metall-på-tub eller liknande för att få det att hålla tätt över helgen.

Ventilen sitter troligtvis tätat med lin och kitt, detta kan ta lite tid att rensa ur gängorna, men för att underlätta lite så finns det nya ventiler som tätar med en o-ring istället, monterar du en sådan så kan du rengöra anliggningsytan mot o-ringen innan du monterar bort den gamla ventilen, jag har dock bara sett sådana nya ventiler med 15R gänga, och det finns en mängd olika sorters avluftningsventiler :(
 
Nimajneb skrev:
Det var ju minusgrader i natt.

Skulle tro det är en R6 gänga liknande 2983 på bilden.

[länk]
Ok, då blir det till att täta med lin eller gängtejp.

Jag har som sagt ventiler liggande, de är visserligen begagnade men dom höll tätt innan jag plockade bort elementen, så om du tycker det är värt ett försök att bara byta skruven så är det bara att säga till.
 
Nimajneb skrev:
Tack för erbjudandet!

När elementet ifråga tillverkades, typ 50år sedan skulle jag tro, var nog inte insexskruven uppfunnen... Mao finns inga avstängningsventiler förutom termostatvredet.

QUOTE]


Det behöver inte vara en insex, det brukar vara spår för skruvmejseln på såpass gamla element.
Skruvar du av hatten så ser du, och i så fall är det bara att stänga cirk.pumpen returvent. och termostaten så är elementet trycklöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.