Status
Tråden går ej att kommentera.
Det är tyvärr så att byggherren, dvs ni, är ytterst ansvariga för bygget. Ni är ansvariga för att ni skriver ett bra kontrakt och att ni utser en kvalitetsansvarig själva.

Kvalitetsansvarig kallas sedan maj i år för kontrollansvarig, (fortfarande KA alltså), bland annat för att titeln ska säga vad det egentligen handlar om: att kontrollera att bygget uppfyller lagens krav. Kvalitetsansvarig kunde misstolkas att rollen hade med att kontrollera kvaliteten på bygget, vilket alltså inte stämde.

KA har fått lite utökat ansvar sedan i maj. Men innan dess, och som säkert var fallet med er KA som dessutom var utsedd av hustillverkaren, så fyllde hon/han bara i några papper och skickade till stadsbyggnadskontoret i värsta fall. Och det var i sin ordning att han gjorde så.

Sedan lagändringen måste också KA vara fristående, både gentemot byggherren och entreprenören, även om det är byggherren som utser och avlönar KA. KA ska nu också dokumentera sina platsbesök, rapportera avvikelser och skriva ett utlåtande över bygget till byggnadsnämnden. Men så var det alltså inte för maj i år.

Titta hur ert kontrakt är skrivet. Det skulle inte förvåna mig om de har gjort allt rätt juridiskt, men kanske har haft en säljare eller annan kontaktperson som har lovat er guld och gröna skogar utan att det har stått i kontraktet. Ibland är de så luriga att de säger att det är en totalentreprenad, men så är det inte det. Grunden och/eller markarbetena kanske ligger i ett eget kontrakt i alla fall. Minns du om ni skrev på mer än ett papper?

Gör en besiktning och kontakta en advokat om ni inte blir helt lugnade av besiktningsmannens utlåtande.
 
Kan man reklamera husköp? Som annars är, väl?, Svensk lag för tjänster o prylar. Oavsett hur kontraktsbilden ser ut så har ingen part levererat det man kan förvänta sig, tycker jag.
 
Redigerat:
så här är det, vi har köpt en färdig tomt, som är sprängd och ´färdig´...på kontraktet står det -tt på tomten är det sprängsten.Mycket mera står inte på kontraktet..
Sen så köpte vi ett hus av en husleverantör och de hade entreprenader som fixade allt om huset, de sa att det är bäst att ha det så så slipper man tänka på något, -de fixar allt...
När man lägger plattan så måste man ju fylla ut tomten, det arbetet är dåligt gjort(det kan inte vara vårt ansvar att kolla om det är bra gjort?)
När man lägger en platta så borde man väll fråga om ett intyg vad som finns i tomten , även om de inte utför jobbet?
De har lagt plattan och då måste plattan redan sjunkit då eftersom man kan se på plattan att de har föröskt att fylla upp plattan på kanten för att det skall bli rakt, alltså han har försökt att dölja något känns det som.
Är inte KA ansvarig att kolla så plattan ser bra ut eller kan han göra ett ´skitjobb´utan att någon kontrollerar den?????
 
Byggherrens ansvar


Byggherre kallas enligt lagen den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads- rivnings- eller markarbeten. Byggherren ska se till att arbetena utförs enligt lag och enligt de föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen. Exempel på föreskrifter är Boverkets byggregler, BBR och exempel på beslut är beslut om bygglov, beslut om kontrollplan och beslut om förbud att fortsätta byggnadsarbeten. Men i ert fall vid totalentreprenad så har säljaren/hustillverkaren inte anlitat en för dem okänd företagare inom markteknik, ansvaret ligger hos leverantören. Dessvärre kan det bli tal om delat ansvar för den försäkringssjälvrisk som blir aktuell. Har inte husleverantören en försäkring så blir detta ett stort problem. Men som jag läst mig till så har ni använt er av en känd husleverantör.

Låter som om det hela rör sig om ett dåligt utfört markarbete, så jag förstår att husleverantören inte vill veta av detta om det inte är de som "personligen" har utfört mark/grundarbetet, men det är deras ansvar (husleverantörens) att ordna upp det hela, även om du som byggherre har ett ansvar som de flesta inte har en aning om. Anlita därför en KA som skall följa upp alla momenten, godkänna dem i rätt ordning, dokumentera samt besikta allt eftersom arbetet fortskrider.
 
Mikael_L
Som du säkert redan förstått så kan vi här på forumet inte bidra med någon tillräckligt säker experthjälp att det ersätter att ni låter någon jurist eller advokat med rätt juridisk kompetens titta på ert ärende, och nagelfar det eller de kontrakt och avtal ni upprättat och även går igenom de möjligheter ni kan via konsumenttjänstlagen m.fl. lagar.
Och jag hoppas ni har insett det, så ni inte traskar in i någon fälla pga vad vi gissar fram här. :(

Men har ni skrivit ett enda kontrakt för hela husets uppförande?
Eller har ni skrivit på flera olika kontrakt, dvs entreprenaden har varit delad och ni har avtal med olika parter?
Är det det senare så kommer dom troligen börja skylla på varandra.
Även med ett enda kontrakt så kan dom börja skylla på tomten eller felaktiga förutsättningar.

Var beredd på att det blir skit, kostnaden för att åtgärda detta kan bli lika hög som att bygga nytt hus. Ja t.o.m högre om ni får rätt till betalt evakueringsboende och så.

Med så stora summor på spel kan ni snabbt gissa att ingen vill sitta med svarte petter, och har ni inte rätt juridiska kompetens i ryggen är det väldigt lätt att ni blir överkörda.
Jag kan inte se annat än att ni direkt måste låta oberoende besiktiga och fastställa det nuvarande läget och sen se till att skaffa ett ordentligt juridiskt biträde.
Om vi får veta var ni bor så kanske någon på forumet kan tipsa om bra jurister.

Att ni kan nå någon framgång genom att gå på KA tvivlar jag faktiskt på.
Hela konstruktionen med KA är något av ett skämt iom att inget egentligen tvingar KA att göra något.
Se bara KA för Älvsbyhus, Jens Sundström, som genom åren har stått som KA för säkert minst 500 hus om året, runt om hela landet. Det är helt självklart att han inte ens besökt nästan något bygge, då bara alla byggsamråd skulle ta minst 1000 arbetstimmar / år, restid oräknat.

Men skulle man genom en dom kunna "sätta dit" en KA för att försumma sina uppgifter så blev det ett intressant prejudikat. Som kanske skulle få de oseriösa KA att antingen sluta eller börja jobba för pengarna.
Men som sagt har jag lite svårt att se att ni kommer kunna få er KA att pröjsa ett nytt hus.

edit:
Ja härryda ser jag att ni bor i.
Kom igen, är det någon som vet någon riktigt vass advokat/jurist i närområdet?
 
Redigerat:
Jag kan inte se vilken hustillverkare ni har byggt med?

Jag tycker det låter som att hustillverkaren är skyldig att åtgärda felen med ert hus förutsatt att även grund och markarbeten har ingått i totalentreprenaden. De fall jag har varit med om där kunden råkar illa ut är oftast när man har haft delad entreprenad och där ett sådant här fel har kunnat falla mellan stolarna - entreprenörerna för olika delar har fått möjlighet att skylla på varandra.

En del har "totalentreprenad ovan grund", då bygger de huset men en fristående entreprenör anlitas till att göra markarbeten och gjuta grund. Många tror att de har totalentreprenad, men så har de inte det. De har "totalentreprenad ovan grund". Så frågan är, skrev ni på ett eller flera kontrakt?

Säljarna är helt skrupelfria, de jobbar ofta på provision och kör hårt med att de har "totalentreprenad". Sedan går något snett och kunden sitter där med entreprenörer som skyller på varandra.
 
vi skrev bara på ett kontrakt och det var hel entreprenört kontrakt vi skrev på eftersom vi diskuterade om vi kanske skulle inte välja det och göra lite själva men islut ändan så bestämde vi oss för hel entreprenad från husleverantören för säljaren sa att då slipper man tänka på något och de tar hand om allt och det tyckte vi var bra eftersom man har ju ingen erfarenhet av att bygga hus eftersom man inte gjort det innan.

Om man inte har byggt ett hus själv innan, hur skall man då veta vad man har för ansvar ???om man nu väljer hel entreprenad på huset och tror att de skall ta allt hur skall man då veta vad man själv måste göra.
Självklart om de säger till oss att detta har ni som ansvar då är det en annan sak men om ingen sagt något hur skall man veta vad man måste göra...
Detta är ett stort och känt husleverantör och jag trodde aldrig de skulle våga släppa sånt här ansvar för att få dåligt rykte.
Självklart vill de inte ta på sig ansvaret nu i efterhand , när de vet hur allvarligt det är, men innan vi fick det bekräftat det då sa de inget om att de inte skulle ta ansvar , bara när vi insåg hur allvarligt det var, då släpper det ansvaret helt plötsligt..
Dåligt....om det visar sig att de har slarvat och gjort fel så kommer jag verkligen inte böja mig för att sprida deras rykte....
 
Jag har varit med och "rättat till" ett hus som höll på att sjunka...
vet inte om du vill vet men:
alla golv revs ut,
stora hål, kanske 300mm i diameter, borrades på flera ställen i plattan
pålar slogs ner till fast mark
hålen gjöts igen, ev. om pålarna svetsades i armeringen
golvet flytspacklades plant
in med golv igen
dörrar fick höjas, diskbänkar justeras osv
även det oanvända badrummet bilades ner och gjordes om
 
hur lång tid tog det att göra?
 
det har jag ingen aning om tyvär
var inte med på hela jobbet men det är ju säkert månader innan allt är helt klart
kan ju gå fortare om man har bra hantverkare
har ni vattenburen golvvärme så ryker ju den förmodligen
vi flytspacklade in elvärme om jag inte tar helt fel
 
ok..tror detta kommer bli en lång historia tyvärr...huset kommer behöva pållas upp antagligen ganska mycket eftersom det redan har sjunkigt såpass mycket...tror mycket inne ihuset kommer att gå sönder då...vet inte vad som är bäst att göra idetta läget men vi får väll mera information snart..
 
Lycka till! Skriv gärna av dig på forumet, bra ventil.
 
Tack! Fortsättning följer ;)
 
Hemmakatten
Det är någonting som inte stämmer med den här historien.Jag har en känsla av att alla fakta inte är kända. Är det så att det verkligen är en riktig totalentreprenad så kan husföretaget omöjligt komma undan och det vet de naturligtvis.Ett så här stort fel kan inte ett husföretag bara negligera.

Jag misstänker ändå att det finns ett separat kontrakt med en grundläggare och att det är därför husföretaget slår ifrån sig.

Ett tredje alternativ kan vara att det i ert kontrakt står att tomten är/skall vara paddad klar för kantbalksläggning/gjutning och att grundläggaren struntat i att kolla underlaget eller/och att han eller byggkillarna sedan varit nonchalanta när felet upptäcktes och de då försökte dölja felet med att lyfta och skjuta in material under kanten.

Oavsett orsak så är det helt häpnadsväckande att ni inte, trots alla råd ni fått, tagit kontakt med 1. besiktningsman 2. entreprenadjurist. Sååå naiva att ni fortfarande tror att husföretaget kommer att rätta till felet och att "allt kommer att ordna sig", kan man bara inte vara.
 
Nej vi är inte naiva och vi vet att husleverantören inte kommer ta på sig ansvaret, det har dom ju sagt.
Vi haft någon här och tittat på det och sagt att huset sjunker, vi har undersökt tomten och det är typ jord under huset och det är därför det sjunker.Vi har pratat med jurister och skall nästa vecka prata med advokat så det är absolut inte att vi är naiva och tror att det kommer bara bli bra ,bara så...

Det är hel entreprenad på kontraktet så det är inget vid sidan om som är gjorts och på tomt kontraktet så står det sprängsten, mer står det inte...Så det borde vara husleverantörens skyldigheten att kolla upp så det är ok att bygga på tomten.Så med andra ord så har grundläggaren struntat att undersöka tomten och märkt något är fel när de la plattan men ignorerade det...

Tycker själv att husleverantören inte kan skylla ifrån sig detta men de tycker att det är tomtsäljarens fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.