Under de år vi bott i huset har värme och varmvatten fungerat utan problem, så jag har aldrig brytt mig om att ta reda på hur fjärrvärme-växlaren fungerar, och om den ska skötas om. I går fick jag dock för mig att leta efter manualen bland de andra manualerna som förra husägaren lämnade åt oss. Den var dock inte med, så nu kanske ni kan hjälpa mig att förstå vad som är vad.

Först en översiktsbild:
6236625377_32b8fd9dfb_z.jpg

Sedan några detaljbilder.

Bild A. Någon sorts inställning av temperatur?
6236617785_660859e5ba.jpg


Bild B. Närbild på tryckmätaren(?) som syns till höger i bild A.
6236617787_23ae5357ea.jpg


Bild C. Ingen aning om vad det här är...
6236617789_656ffc39c3.jpg


Bild D. Termometer för vad?
6236617797_66fb134272.jpg


Bild E. Vred för att justera temparetatur på varmvatten och/eller elementvärme?
6236625371_6207f65b41.jpg


Bild F. Den här brukar jag läsa av ibland.
6236625357_97d6dd4a76.jpg


Bild G. Närbild på expansionkärl?
6236617783_0d493978a2.jpg


Är det något underhåll som jag bör göra?
 
A: Ja, styrenhet för framledningstemperaturen. Närmare bestämt en ECL Comfort 100M.
B: Manometer för trycket i värmesystemet.
C: Cirkulationspump.
D: Framledningstemperatur (våldsamt hög, det borde räcka med lägre temperatur, särskilt om du inte fotat när det är extremt kallt ute).
E: Justering av varmvattentemperatur.
F: Energimätare.
G: Expansionskärl.

Trycket i systemet bör kontrolleras ibland. Påfyllning av vatten i radiatorsystemet vid behov. Kontrollera förtryck och pumpning av expansionskärlet om trycket varierar mycket (nippeln syns till höger på översiktsbilden).
 
Redigerat:
Ja 80 grader i framledning är inte bra, såvida det inte är extremt kallt ute. Kolla ventilmotorn till höger om regulatorn (Till höger på bild A) och se om den står fullt öppen hela tiden. Kan du öppna luckan till vänster på regulatorn och ta en närbild på den?
 
Redigerat:
Tack för svar. Jag kollar vidare på förtryck/pumpning samt ventilmotorn i kväll.

Bilderna togs i förrgår eftermiddag, då det var några plusgrader, med tanke på 80 grader. Vi brukar ha väldigt varmt varmvatten på vintrarna, men inte på sommarhalvåret. Så någons sort automatik fungerar.
 
Alltså tappvarmvattnet ska hålla samma temperatur året runt. Har du 80 grader i framledning på värmesystemet vid några plusgrader och automatiken fungerar, då är värmekurvan för högt ställd. Det var därför jag var intresserad av att kolla bakom locket på regulatorn :)
 
OK, här kommer fler bilder, hoppas jag fått med det ni frågat om.

Bild G. Bakom luckan ser det ut såhär:
6241328870_b3d91f24ea.jpg
Notera att lampan nere till höger blinkar. (lång kort kort - lång kort kort...)
Behövs batteri om man man har min inställning (dvs "sol")? Jag bytte till ett nytt iaf, det gamla hade sprungit läck.


Bild H. Till höger om bild A.
6241328874_81768a0388.jpg

Bonusbilder:

Bild J.
6241328878_0c1e773573.jpg


Bild K.
6241328876_5c97fa80bd.jpg


Hur gör jag nu för att sänka temperaturen från väldigt höga 80 grader?
(Ska jag kanske stänga igen lite vid bild H, eller ska jag vrida vid bild E?)


Hur vet jag om det behöver fyllas på med vatten? Elementen även på övervåningen blir varma och det susar lite i dem då man öser på med full väre.

Om jag behöver fylla på, hur går det till?
 
ullberg
Märkligt, med värmekurva 1.0, i princip 0 parallellförskjutning (ser inte riktigt i vinkeln) och konstant komfort läge borde du inte ens vara nära 80 grader i framledningstemp, du ser kurvan på sid 13 i installationsmanualen.

Har du rumsgivare eller går du på utetemp?

Kan termometern på framledningen fastnat? är röret sjukt varmt? (ta inte på det, håll nära, är det 80 grader känns det rätt bra) Kanske kan vara utegivaren som pajat?

/U
 
Hmm... lång-kort-kort signal tror jag betyder att motorventilen vill öppna hela tiden. Prova att slå över vredet till höger till symbolen som ser ut som en hand. Vänta sen i ca 5 sekunder. Blinkar lampan då? Och hur blinkar den isåfall?
 
ullberg skrev:
Har du rumsgivare eller går du på utetemp?

Kan termometern på framledningen fastnat? är röret sjukt varmt? (ta inte på det, håll nära, är det 80 grader känns det rätt bra) Kanske kan vara utegivaren som pajat?
Ute-temp.

Termometer visar nu på kvällen 83 grader, då det blir kallare ute. Och ja, röret är riktigt varmt.
 
lordi skrev:
Hmm... lång-kort-kort signal tror jag betyder att motorventilen vill öppna hela tiden. Prova att slå över vredet till höger till symbolen som ser ut som en hand. Vänta sen i ca 5 sekunder. Blinkar lampan då? Och hur blinkar den isåfall?
Med vredet på "hand" blinkar lampan lååång-kort.

(Tillbaka på "sol" blir det lång-kort-kort igen.)
 
jarlh skrev:
Notera att lampan nere till höger blinkar. (lång kort kort - lång kort kort...)
Det är avbrotten man ska räkna. Menar du att den lyser lång-kort-kort, alltså tre avbrott? I sådana fall försöker den åtminstone stänga ventilen (Bild H). Den kanske inte fungerar? Den går att handmanövrera. Det brukar finnas någon spärr man ska trycka in innan man vrider, kanske på undersidan.

J: Säkerhetsventil för radiatorsystemet.
K: Påfyllning av radiatorsystem.

Ta höjdskillnaden i meter från lägsta punkten på värmesystemet (i källaren eller motsvarande) upp till högsta punkten på högsta radiatorn (på övervåningen eller motsvarande). Dividera med 10 så får du det lägsta tryck du behöver när systemet är kallt (läs av på manometern, bild H).
 
Redigerat:
D
lordi skrev:
Hmm... lång-kort-kort signal tror jag betyder att motorventilen vill öppna hela tiden.
Jag tror det betyder att den försöker stänga. Dioden lyser i normalfallet hela tiden. 2 korta avbrott (i lysandet) betyder att den öppnar och 3 korta avbrott att den försöker stänga. När TS skriver att dioden blinkar långt-kort-kort-långt-kort-kort, så betyder det väl 3 avbrott, dvs den stänger.

Det är också helt logiskt för framledningen är alldeles för varm. Antagligen har shunten kärvat, vilket inte är ovanligt. Känner inte riktigt igen den shunten som TS har, men man brukar kunna montera av motorn och motionera en pigg under den. Ev. kanske det går att vrida på den grå ratten (på apparaten under tryckmätaren).
 
Redigerat av moderator:
jarlh skrev:
Med vredet på "hand" blinkar lampan lååång-kort.
Två avbrott alltså? I sådana fall funkar två givare, gissningsvis utegivare och framledningsgivare.
 
Ok. Prova att vrida på vredet på motorventilen motsols. Minskar temperaturen då? Vrider den tillbaks igen när du släpper vredet?
 
ridax skrev:
Jag tror det betyder att den försöker stänga. Dioden lyser i normalfallet hela tiden. 2 korta avbrott (i lysandet) betyder att den öppnar och 3 korta avbrott att den försöker stänga. När TS skriver att dioden blinkar långt-kort-kort-långt-kort-kort, så betyder det väl 3 avbrott, dvs den stänger.

.
Helt korrekt, tänkte lite fel där. Börjar nog bli läggdags :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.