Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bambi skrev:
Jag tror också att de tusenlapparna för en besiktningsman kan vara väl investerade pengar tyvärr, då detta KAN bli en kostsam historia. Det kan kännas som onödiga tusenlappar man inte får något för, men när det börjar blåsa snålt i diskussionerna är det skönt att ha en sakkunnigs utlåtande i ryggen. Men det är minst lika viktigt att kolla upp och välja besiktningsman noga för bästa utfall.

Det kan till och med underlätta er diskussion att de vet att ni gjort en besiktning.

Lycka till
Mvh
Bambi

Det handlar också om att en oberoende besiktningsman ska tala om hur läget är, vilken status de har och eventuella åtgärder.

Inte husföretaget eller deras besiktningman.

Kör ni på det sista så kommer de bara om ni har tur, vidta åtgärder för att det inte ska rasa ihop, men inte mer.
 
Vi måste bara hitta en BRA besiktningsman...
 
Jag är lite osäker vilket som är bäst i detta fall men det kanske någon mer kunnig kan svara på. För att det ska få juridisk betydelse eller husleverantören ska följa er besiktningmans utlåtande så ska de kallas till besiktningen som jag tror då heter Särskild besiktning, vilket besiktningsmannen ni anlitar bör veta. Men i detta fall kanske det är bättre att ni besiktar det själva i lugn och ro med besiktningsmannen och man kanske ändå kan använda utlåtandet i en rättegång? Annars är ju den bra besiktningsmannen förbrukad.

Hoppas någon mer kunnig kan reda ut hur det funkar
 
Bra sagt...om det skulle leda till rättegång så är det faktiskt bra att ha något eget att komma med.Skall kolla på särskild besikting..:)
 
F
Familjen Annie skrev:
Fredrik, det undrar vi med.Hur fixar man ett sådant fel.Hur ser man ifall det inte är plattan som har spruckit.och när huset sjunker på ena delen av huset, påverkar det inte den andra delen som tex rör m.m

Vi har inte fått så mycket information från de som sålde tomten, det enda han sa var att det var berg innan och skog så nu är det sprängsten under.Jag är rädd att de kankse inte fyllde på ordentligt med sprängsten på den sidan där huset sjunker.Tomten är upphöjt så den sidan ligger väldigt nära en liten slutning och jag tror då att det inte är uppfyllt tillräckligt där, att de har slarvat...men det är bara en tanke från mig ;)

Än så länge har ingen sagt att vi skall behöva betala för detta men OM de kommer begära det från oss så är det alltid bra att veta sin rättighet.
Men det är inte det enda....en annan sida av huset så är panelen inte rätt uppsatt, panelerna som går runt i huset sitter inte jämt, det skilljer sig ca 5 cm har vi precis märkt också..
Hur gör man om man måste ändra en hel väggsida för att panelen skall vara i jämnhöjd med andra sidor????Helt omöjligt att man kan bo ihuset då, fönster och sånt måste ju ändras då eftersom man höjer ju upp panelen typ..

Suck..blir trött på detta...:(
Det där med fasaden förstår jag inte riktigt, någon bild vore bra. Fönster brukar sitta där dom sitter, fasaden är ert lilla problem. Prefabricerade väggar från fabrik eller lösvirkeshus? Sen att man inte skulle kunna bo kvar när man åtgärdar fasaden..... vill inte skrämma upp er men hur tror ni det blir med att bo kvar när dom skall försöka fixa sättningar i halva huset?

När ni får tag i en sakkunnig besiktningsman så kan det vara listigt att låta honom granska och kommentera husföretagets förslag på åtgärd innan ni låter dom sätta spaden i marken. Detta kommer antagligen bli dyrt, dyrare än ni kan föreställa er och det finns ganska stor risk att dom fiskar efter en billig lösning.... Ni har inte skrivit vilket husföretag det är och det är bra. Håll den infon för er själva så länge, relationerna med husleverantören kan bli otroligt frostiga om ni börjar "name droppa" här....
 
Sant, det med panelen är nog vårat minsta problem..Måste erkänna att jag blir mer och mer orolig över våran situation för varje dag som går..det är att inte veta som gör en mest orolig faktiskt...
 
Tråkigt för er.

Här kan ni hitta godkända inspektörer och annan expertis

http://www.sbr.se/
 
vilket ansvar har en kvalitetsansvarig?
 
Att se till att bygget sker enligt PBL. Vill ni att han/hon ska kolla något utöver det så kan ni be dem om det, det kan man styra själv.
 
vems ansvar är det om man har köpt en tomt och haft en husleverantör att bygga hus på den och det visar sig sen att tomten/mark inte var ordentlig gjord?är det inte husleverantörens skyldighet att kolla så marken är ok att bygga på ?eller vems ansvar är det?
 
Låter jobbigt. Vet du vad det står i kontraktet om ert ansvar? Är ni byggherrar?

Jag tror att det är ni som skall utse o anlita en KA. Vad jag minns....
 
Redigerat:
vi har lämnat över allt till husleverantören, all entreprenad m.m Hus leverantören skötte allt.
vi anlitade en KA, så man tycker ju att det ansvaret ligger bland annat på honom också????
 
Mikael_L
Familjen Annie skrev:
vad är PBL exakt?
Plan och bygglagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.htm

Men ert hus är nog byggt då förra PBL gällde:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.htm

Men Marlene förenklade väldigt grovt i sitt svar ... :O

KA ska se till att alla samhällets lagar och regler följs vid bygget.
Viktigast är BKR och BBR, boverkets konstruktionsregler och boverkets byggregler.
Men det är även allt från byggnadsverksförordningen till förordning om energideklaration för byggnader. T.o.m Kontroll av hissar m.m i byggnadsverk (1999:371) och en massa andra lagar och förordningar ingår, om de är tillämpliga.
Totalt är det väl bortåt 15 lagar och förordningar som kan komma i fråga.


Och även jag förenklade nu.
Det är egentligen byggherren (dvs den som köper huset- för det mesta) som ska se till att alla samhällets krav uppfylls. KA är den hjälp som byggherren anlitar för att uppfylla sitt ansvar.
 
men om man köper ett hus och lämnar allt till husleverantören för att inte behöva missa något , med hel entreprenör.m,m då borde väll vara deras ansvar att se till att saker sköts rätt.Tex kolla så tomten är byggbar?borde man inte be om ett protokoll för det från oss eller tomt säljaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.