Hej!

En nära medlem i familihen har lite problem gällande en vattenskada i ett badrum.

Försäkringsbolaget sa att "de där får ni nog ta själv" pga avsaknaden av tätskit. Huset togs i förvärv 1997. När kom lag på tätskikt?

Finns det något dom kan göra? Hela badrummet, hallen, köket är skadad, förmodligen låg läckan kring golvbrunnen.

Tacksam för hjälp.

Vänligen,
 
Nån lag på tätskikt finns inte och har aldrig funnits. Däremot så kan det hända att man inte får ut nåt på försäkringen, som ni märkt.

Hur gammalt är huset och hur gammalt är badrummet?
 
Nej, jag menade inte riktig en lag som i lagboken, jag omformulerar mig och anför detta.

När kom direktiv för fukspärr i badrum?

Huset är byggt 1954 tror jag, badrummet rustades mellan 90-92 kanske, de tog huset i förvärv 97.

Vänligen,
 
Hej..

Mamma och Pappa råkade nyligen utför en omfattande vattenskada..

Huset är byggt 1983.. 1991 fick dom uppleva sin första vattenskada (då var orsaken duschrum som hade läckt i några år såppas illa att hela nedervåningens golv fick bytas ut.
Då hade dom försäkringsbolaget folksam. Reparationen utfördes av en av sveriges största bygg företag.

Nu i somras var det dags igen.. samma skada och i samma omfattning.. bolaget var länsförsäkringar.. Försäkringen täckte visst detta också.. med viss åldersavdrag på material som golv o diverse
 
Det fanns helt klart regler om tätskikt redan 1992, de var dock lite lindrigare än idag.

Kolla påp BKR.se, där finns även äldre utgåvor av reglerna, vet inte om de går bak så långt i tiden.

Kontrollfråga: Vi pratar väl om ett badrum med kakel/klinker, inte plastmatta?
 
Redigerat:
Hur har förs. bolaget kommit fram till att tätskikt saknas? Har de titta på delar från rivet badrum, eller har de bara "antagit" att det saknas pga. åldern?
 
Vad ska försäkringsbolaget ersätta i ett 20år gammalt badrum?? Ett nytt badrum eller??
Badrummet har helt enkelt gjort sitt... Visst finns det badrum som håller mer än 20år, men det får ändå ses som övertid...
 
Freddy_kruger skrev:
Vad ska försäkringsbolaget ersätta i ett 20år gammalt badrum?? Ett nytt badrum eller??
Badrummet har helt enkelt gjort sitt... Visst finns det badrum som håller mer än 20år, men det får ändå ses som övertid...
Torkning och återställning av hall och kök?
 
Försäkringsbolaget ska ersätta det mesta utom ytskicket det brukar skrivas av på 10-20 år men golvåsarna tex skrivs inte av.
 
Tiger79 skrev:
Torkning och återställning av hall och kök?

Sorry, missade den biten... :blushing: Givetvis borde dom stå för det...
 
Vi får drygt 10 000:- av länsförsäkringar för en mindre vattenskada i vårt 30-åriga badrum, så lite kan man allt få även om det är gammalt. Någon torkning eller återställning av andra utrymmen behövdes inte.

Men vårt hade iofs någon sorts tätskikt, i alla fall i duschen där skadan var, om det nu var det det hängde på.
 
Wagner skrev:
Vi får drygt 10 000:- av länsförsäkringar för en mindre vattenskada i vårt 30-åriga badrum, så lite kan man allt få även om det är gammalt. Någon torkning eller återställning av andra utrymmen behövdes inte.

Men vårt hade iofs någon sorts tätskikt, i alla fall i duschen där skadan var, om det nu var det det hängde på.
Oj vad individuellt det är, mina föräldrar fick över 60000 av länsförsäkringar när dom hade fuktskada runt brunnen i sitt badrum byggt -79... Tror dom la lika mycket själva och fick ett väldigt fint nytt badrum.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Oj vad individuellt det är, mina föräldrar fick över 60000 av länsförsäkringar när dom hade fuktskada runt brunnen i sitt badrum byggt -79... Tror dom la lika mycket själva och fick ett väldigt fint nytt badrum.

Jösses, vi fick 50 000 från IF för ett badrum byggt 2003 (skadan inträffade 2006)!

Vi lade ca det dubbla själva för att återställa i samma stil. Plus att vi hade dubbla boendekostander vi fick betala själva mm. Jag finns inte på IFs sanningslinje *hehe*
 
Redigerat:
Stringfellow Hawke skrev:
Oj vad individuellt det är, mina föräldrar fick över 60000 av länsförsäkringar när dom hade fuktskada runt brunnen i sitt badrum byggt -79... Tror dom la lika mycket själva och fick ett väldigt fint nytt badrum.
Det enda jag kan komma på som kan göra bedömningen individuell är att storleken på badrummet kan skilja markant, standarden kan skilja, skadans omfattning kan skilja, kostnaderna för att åtgärda konstruktionen bakom tätskiktet kan skilja. Kanske kan andra komma på fler. Så att det är indivuellt kan jag nog faktiskt hålla med om :).
 
Jag tror det är godtyckligt mellan skadereglerare tom. Om de har en dålig dag, får du ut superlite för de letar fel o problem. Om man får en bra skadereglerare så går det bättre. Lotteri!

Standard, ja visst. men hörru du, standard 1979 vs 2003 bara åren för bygget borde säga dig något. Vårt 2003 badrum var 12 kvm. Det från 79 kanske var 160kvm då ?? ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.