Status
Tråden går ej att kommentera.
Morgan kanske heter Hannevind i efternamn ...........
 
Hej, bor på västkusten, här blåser det en hel del året runt. Är sugen på ett vindkraftverk som skulle kunna driva t.ex all utomhusbelysning på min gård, särskilt på vintern när det är mörkt och trist. Vet att det inte handlar om att tjäna pengar då ROI inte går ihop (enligt Er på forumet). Däremot skulle det kännas bra att lura elbolagen på några kronor och den känslan är oöverträffad :wow:

Undrar om någon har sett några faktiska mätningar vad 2,2 verket ger i verkligheten ? Hur har verken utvecklats under de 3 år som gått. Har det gått från katastrof till fungerande verk eller är det samma teknik och komponenter idag som förr ?

Ingen av Er som har några bra tips på kina-tillverkade verk för en hyfsad peng med bra teknik i botten ?

Länka gärna till informationen om ni har någon.

Mvh,
Örjan
 
Hej igen, har kollat på Hannevinds hemsida, de säljer tydligen inga mindre kraftverk längre som ej kräver bygglov o.s.v. Gav de upp ?
 
Ja morgan kanske heter hannevind en sak e klart morgan har ju info innifrån hannevindsväggar kanske har han lön därifrån vad vet jag???? rättelse www.snebyvind.nu lösen sneby vindkraft en liten komentar om 2,2 kw verket om någon får för sig att bygga ett verk med tre meters rotor vilket betyder ca 7 m2 yta och man har 100% optimerade vingar och man gör testet i en vindtunnel med jämn vind så finns det goda förutsättningar att detta verk kan leverera 45% av den vind som paserar rotorn och vid 9 m/s som 2,2;an var konstruerad för så skulle den kunna ge 0,7-0,9 kw om man istället knåpat ihop lita plåtbitar som dessutom inte e lika och sätter verket på en aldeles för låg mast så kommer verket i praktiken inte att kunna leverera en enda watt och så funkade ALLA 2,2;or detta är inget vindkraftverk det är en leksak. Små 12v med batteribank och upp med verket på minst 20m beroende på din omgivning så kommer det att funka Windon har en liten 2kw permanentmagnet som jag tror har goda förutsättningar har inte själv sett den i drift men den är konstruerad rätt enligt vindgeometrin dock lite dyr men det e mycke roligare att ha något som funkar det ska tillägas att det e lika viktigt med höjden minst 20 m vindarna är för turbolenta på låg höjd
 
Det är jag som är ägare till verket i Svalöv.

Verket fungerar hyfsat bra men inte riktigt som utlovat. Mitt verk är det första i 30kW klassen och har en del barnsjukdomar. Ska klargöra en del ang vissa saker som det skrivs om i denna tråden och samtidigt skriva mina synpunkter för dom som tänker skaffa eget verk.

Elmätaren var tvungen att bytas då åskan tog den för ett tag sedan. Rättare sagt var det inte mätaren i sig själv som gick sönder, utan RS485-kommunikationen mellan mätaren och den server som ni kan logga in på. Både mätarens 'com-port' och serverns 'com-port' gick åt h-e. Tog ett tag att reda ut detta och få tag i reservdelar. Som lök på laxen var telia där samtidigt och skulle felsöka min telefon och körde på hej vilt med sina 'mät-probar' vilket gjorde att dom fimpade en del av mina andra dataprylar som används för att ni ska kunna titta på verket. Telia förstörde för c:a 8.000kr och åskan ytterliggare för c:a12.000kr. Hannevind har alltså inte stängt av inloggningen.

Verket producerar mindre än jag vill, främst pga av att en vinge(eller två) är dåliga eller dåligt justerade. Jag har mycket bra vindläge, men verket har aldrig kommit upp i några 30kW någon gång, även om det blåser 11-12m/s. 23-24kW är max. Årsproduktionen ligger ungefär på 45kkWh med vingfelet, men jag räknar med att det går upp när vingarna åtgätdats.
Mitt största problem är ljudet (precis som för Skottarna), vilket antagligen beror på vingfelet. Ibland tjuter verket upp till 1km ifrån, värst är det runt 4-5m/s. Det låter precis som om när barn svingar runt en slangstump, dvs ett högt tjutande som är rent olidligt. Ibland måste jag därför stänga av det då man inte kan sova eller titta på tv tex.
Ett annat problem är att man titt som tätt måste gå och trycka på ’Reset-knappen’ och mickla lite med denna. Vissa legala bitar kräver ju tex att det ska stänga av automatiskt vid för hög vind etc. Jag hade önskat att det var mer ’intelligent’, dvs att det ska fatta själv att det har mojnat från senaste stormen, göra en ’self-check’ och sedan göra reset på sig själv. Jag har funderingar på att sätta en timer som trycker ’reset’ en gång om dygnet för att slippa detta.
Tekniskt tycker jag verket är hyfsat bra, mycket bättre än ’Kina-snurrorna’. Har själv en granne som har en ’Kina-snurra’ som har exploderat, tappat vingarna och gått sönder etc. Fabrikat ’Liten Vindkraft’. Att ha dubbla generatorer etc är en kostnadsfråga. Hannevind är inte Vestas. Kolla priserna så kan man se skillnaden.
Ska jag sammanfatta mina turer med Hannevind under två år så blir det så här:
+
- Bra telefonsupport.
- Om man föreslår förbättringar är dom snabba på att anamma.
- Hyfsat verk till hyfsade pengar.
- Hyfsad produktion.
- 5-års garanti.
-
- Väldigt dålig garanti-service-respons, kan gå veckor innan dom orkar komma.
- ’Grisen i säcken’, dvs det man köpt det har man köpt. Dom bytar inte ut någonting mot bättre grejor (som dom har) när det är sönder, utan lappar bara vidare.
- Rättar inte till felaktiga saker. Min vindmätare gick sönder och det sitter fortfarande en ’tillfällig’ mätare mitt på tornet efter snart ett år.
- Före köpet är kundvården jättepositiv, efter köpet är den urusel.

Jag rekommenderar inte någon idag att köpa ifrån Hannevind AB, främst då jag bedömmer framtiden för företaget som mycket osäker. Mina grannar har alla varit jätte intresserade av att köpa likadana som mitt, men då Hannevind inte under snart två år har åtgärdat de brister som finns raskt och lätt så har det blivit tvärtom. Det övergår mitt förstånd hur man som företag kan sumpa chanser till ökad försäljning med så liten insats? Dvs i mina ögon drivs företaget inte av någon som förstår sig på företagsutveckling och ekonomi.
Det känns som om produkten i grund och botten är bra men Hannevind AB saknar finansiella muskler att komma vidare vilket avspeglar sig i t.ex. garanti-servicen. Dom är nog i ett läge där dom måste få in mer kapital och satsa på utveckling och framför allt kundvård annars dör dom ut.
 
Redigerat av moderator:
Hej Tostarp mycket trevligt med ren fakta från någon som har verkliga upplevelser i detta ämne dock blir jag en aning eftertänksam och får en underlig tanke med vad du menar med hyfsat verk till hyfsade pengar ???????????? hur menar du? min grundtanke med ett gårdsverk måste ju vara ett JAGA elräkningen till varje pris eller ? i sjöbo sitter en liten hannevind med 6 m rotor o 5,5 kw generator som fick en produktion på ca 11500 kw på ett år så länge vi fick följa den kanske åskan slog i den också nee så e de inte den går för bra för en hannevind dessa 11500 kw är inte allt den stod stilla också denna period bränd mjukstart bränd transmission byte vingar mm mm om jag e snäll så tror jag faktiskt att den hade fixat ca 14000-15000 kw OM den kunde snurra ett helt år detta motsvarar 14500 kw / 28 m2 svept area = 517 kw/m2 om ditt verk i Svalöv fick samma förutsättningarså skulle det ha producerat 517 kw/m2 multiplicerat 162 m2 din svepta area = = = 83754 kw hur kan du kalla detta för ett hyfsat verk till hyfsade pengar ??? nu villjag inte missgynna ditt vindläge för det är bättre änn sjöbo så du borde fått mer jag vet inte om du vill veta hur jag tänker men jag tror att fler på nätet vill veta du fick ca 43400 kw på 365 dagar så länge vi fick följa loggen sammanhängande jag gör en enkel överslagsräkning med tanke på att verket har så få gångtimmar ca 4500 så kan du max tillgodoräkna dig ca 15000 kw a 1,1 kr kw elcertificat ca 0,29 öre på 43500 kw rest får du sälja för ca 50-60 öre kw detta ger 44790 i netto 2/3 av detta belopp får man ju betala skatt för i någon form vilket ger netto ca 30645 kr (jag är fullt medveten om att dett belopp kan variera beroende hur man har sitt abbonemang och hur man redovisar vinsten) 30645 kr för en investering på ca 700 000 - 800 000 (kanske mer vad vet jag) HUR menade du hyfsat verk till hyfsade pengar det täcker ju för fan inte till räntan EON framträder ju som rena rama REAN o dom klagar ju ALLA på jag tror tyvärr inte att du kommer att få någon högre effekt på ditt verk dom vingar som du har har inga aerodinamiska förutsättningar eller några tankar gällande vindgeometri som gäller till vindkraft den yttersta delen som påminner om en morakniv är en perfekt visselpipa och innerdelen en halvhyfsad vind broms det mest anmärkningsvärda är att winden som har rotorn på lä sidan (rotorn placerad bakom masten) ger faktiskt mer än dubbla toppeffekten på nästa samma rotor diameter
 
Ett tips: använd stor bokstav, skiljetecken och radbrytningar, så kommer andelen användare som orkar läsa hela inlägget att öka markant.
 
  • Gilla
elvvik72
  • Laddar…
rim skrev:
Hej Tostarp mycket trevligt med ren fakta från någon som har verkliga upplevelser i detta ämne dock blir jag en aning eftertänksam och får en underlig tanke med vad du menar med hyfsat verk till hyfsade pengar ???????????? hur menar du? min grundtanke med ett gårdsverk måste ju vara ett JAGA elräkningen till varje pris eller ? i sjöbo sitter en liten hannevind med 6 m rotor o 5,5 kw generator som fick en produktion på ca 11500 kw på ett år så länge vi fick följa den kanske åskan slog i den också nee så e de inte den går för bra för en hannevind dessa 11500 kw är inte allt den stod stilla också denna period bränd mjukstart bränd transmission byte vingar mm mm om jag e snäll så tror jag faktiskt att den hade fixat ca 14000-15000 kw OM den kunde snurra ett helt år detta motsvarar 14500 kw / 28 m2 svept area = 517 kw/m2 om ditt verk i Svalöv fick samma förutsättningarså skulle det ha producerat 517 kw/m2 multiplicerat 162 m2 din svepta area = = = 83754 kw hur kan du kalla detta för ett hyfsat verk till hyfsade pengar ??? nu villjag inte missgynna ditt vindläge för det är bättre änn sjöbo så du borde fått mer jag vet inte om du vill veta hur jag tänker men jag tror att fler på nätet vill veta du fick ca 43400 kw på 365 dagar så länge vi fick följa loggen sammanhängande jag gör en enkel överslagsräkning med tanke på att verket har så få gångtimmar ca 4500 så kan du max tillgodoräkna dig ca 15000 kw a 1,1 kr kw elcertificat ca 0,29 öre på 43500 kw rest får du sälja för ca 50-60 öre kw detta ger 44790 i netto 2/3 av detta belopp får man ju betala skatt för i någon form vilket ger netto ca 30645 kr (jag är fullt medveten om att dett belopp kan variera beroende hur man har sitt abbonemang och hur man redovisar vinsten) 30645 kr för en investering på ca 700 000 - 800 000 (kanske mer vad vet jag) HUR menade du hyfsat verk till hyfsade pengar det täcker ju för fan inte till räntan EON framträder ju som rena rama REAN o dom klagar ju ALLA på jag tror tyvärr inte att du kommer att få någon högre effekt på ditt verk dom vingar som du har har inga aerodinamiska förutsättningar eller några tankar gällande vindgeometri som gäller till vindkraft den yttersta delen som påminner om en morakniv är en perfekt visselpipa och innerdelen en halvhyfsad vind broms det mest anmärkningsvärda är att winden som har rotorn på lä sidan (rotorn placerad bakom masten) ger faktiskt mer än dubbla toppeffekten på nästa samma rotor diameter
Detta är nog en textmotsvarighet till rapmusik , inga pauser för att hämta luft .....
 
Hej tack för konstruktiv kritik (mottages tacksamt). MEN jag är imponerad av rundvikarn rappade du verkligen min text utan att andas ??
 
Den här tråden har urartat och dessutom diskuterar företagare här. Det här är ett forum för konsumenter, respektera det. Tack!

Jag stänger tråden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.