Status
Tråden går ej att kommentera.
Japp det var jag;) Ni har nog rätt, vi funderar starkt efter era råd idag att ta in någon utifrån.Någon som har någon bra att rekommendera;)
Vi är med i villägarana så man kan kanske kolla med dom också.
 
läste en artikel här att byggfelsförsäkring normalt bara täcker 20 000-30 000:-???
Stämmer det?ivårat fall så kommer det ju kosta mer än så...
 
Nu har jag iofs. ingen egen erfarenhet av byggfelsförs. Men de brukar väl ha en självrisk i storleksordningen 20-30 000, och de är ökända för att aldrig ha betalat ut någonting någonsin för en skada (säkert något överdrivet).
 
Vad gäller bes. man så tror jag att du skall ta in någon med extra kompetens eller specialitet just på besiktning av grundförhållanden. Har ingen aning om vilka firmor som skulle kunna vara aktuella. Men ev. kanske en firma som sysslar med geotekniska undersökningar antingen kan göra en besiktning eller har tips på lämpliga experter.

Det borde vara viktigt att ta reda på om sättningar (om det nu överhuvudtaget är sättningar) beror på naturliga markförhållanden under huset, eller om det beror på felaktiga fyllnadsmaterial.
 
Ser att du kommer från Härryda, var det inte där det var ett par mkt uppmärksammade husras för ett antal år sen? Vad är det för markförhållande där ni har byggt?
 
Oj det har jag inte hört att det har varit husras här, inte i området vi bor i allafall.
Det är sprängsten under huset.
Geotekniska undersökning borde väll ha gjorts av kvalitetsansvarig när huset byggdes?någon skrev att det skall finnas en sådan protokoll??
 
om byggfelsförsäkringen inte kommer att täcka tillräckligt eller om de kommer att be oss att betala något, då blir det definitvt att kontakta advokater
 
Det låter verkligen som att ni behöver både byggnadsexpertis som kan undersöka skadorna och juridisk expertis som vet vad som gäller. Byggföretag (och många andra företag och myndigheter) låter ofta tiden gå i hopp om att saken ska rinna ut i sanden, varför det inte är något att vänta på. Däremot är upprepade (och noggrant dokumenterade) påstötningar angeläget ändå. Pröva att ringa varje dag, så kanske de tröttnar på att maska.
 
MagnusSt skrev:
Ser att du kommer från Härryda, var det inte där det var ett par mkt uppmärksammade husras för ett antal år sen? Vad är det för markförhållande där ni har byggt?

Glöm ovanstående, det var ju i Vagnhärad:blushing:
 
F
hempularen skrev:
Vad gäller bes. man så tror jag att du skall ta in någon med extra kompetens eller specialitet just på besiktning av grundförhållanden. Har ingen aning om vilka firmor som skulle kunna vara aktuella. Men ev. kanske en firma som sysslar med geotekniska undersökningar antingen kan göra en besiktning eller har tips på lämpliga experter.

Det borde vara viktigt att ta reda på om sättningar (om det nu överhuvudtaget är sättningar) beror på naturliga markförhållanden under huset, eller om det beror på felaktiga fyllnadsmaterial.
Har det öht någon betydelse om det är sättningar pga fel fyllnadsmaterial, dåligt packat eller naturliga markförhållanden? Förstår inte varför TS skall bekosta sådant i detta läget, det är antagligen en kostnad dom aldrig får tillbaka och nåt som entreprenören borde svara på.

Är det inte en sakkunnig som kan tala om att det är sättningar på en del av huset och som kan göra en bra bedömning av totalentreprenörens lösningsförslag?

Ni skriver att det är byggt på sprängstensfyllning. Är huset delvis byggt på berggrund och delen som inte är på berg är inte pålad?


Jag är lite nyfiken. Om det är så illa som det låter, hur räddar man ett sånt hus? Att det blir helt nya badrum, nytt kakel, klinker, omspacklat och otapetserat pga stora sprickor mm borde vara självklart.

Men hur gör man med plattan, avloppsrör, vatten mm?
 
Fredrik, det undrar vi med.Hur fixar man ett sådant fel.Hur ser man ifall det inte är plattan som har spruckit.och när huset sjunker på ena delen av huset, påverkar det inte den andra delen som tex rör m.m

Vi har inte fått så mycket information från de som sålde tomten, det enda han sa var att det var berg innan och skog så nu är det sprängsten under.Jag är rädd att de kankse inte fyllde på ordentligt med sprängsten på den sidan där huset sjunker.Tomten är upphöjt så den sidan ligger väldigt nära en liten slutning och jag tror då att det inte är uppfyllt tillräckligt där, att de har slarvat...men det är bara en tanke från mig ;)

Än så länge har ingen sagt att vi skall behöva betala för detta men OM de kommer begära det från oss så är det alltid bra att veta sin rättighet.
Men det är inte det enda....en annan sida av huset så är panelen inte rätt uppsatt, panelerna som går runt i huset sitter inte jämt, det skilljer sig ca 5 cm har vi precis märkt också..
Hur gör man om man måste ändra en hel väggsida för att panelen skall vara i jämnhöjd med andra sidor????Helt omöjligt att man kan bo ihuset då, fönster och sånt måste ju ändras då eftersom man höjer ju upp panelen typ..

Suck..blir trött på detta...:(
 
Varför har ni inte gjort en egen oberoende besiktning?
Det de kostar kommer ge er mer på fötterna än att vänta på entreprenören och deras svar som kankse inte ens stämmer.


Ta dit någon.
 
När huset var klart så kändes det bra med den besiktningsmannen vi hade via husleverantören.
Och nu väntar vi på svar ifrån dom vad de kommer att göra innan vi gör något själva..
Vi skall prata med dom imorgon så imorgon hoppas vi på mera svar.
Kommer nog bli att vi ta in någon också...
 
Ni ska ta in någon utomstående som besiktar hur det är i dagsläget innan de börjar göra något.
Det blir lättare än att komma efteråt när husfirman varit där och grottat och grötat med att "rätta till".

Varför tar ni inte in någon innan är det för att spara in på den kostnaden?
 
Jag tror också att de tusenlapparna för en besiktningsman kan vara väl investerade pengar tyvärr, då detta KAN bli en kostsam historia. Det kan kännas som onödiga tusenlappar man inte får något för, men när det börjar blåsa snålt i diskussionerna är det skönt att ha en sakkunnigs utlåtande i ryggen. Men det är minst lika viktigt att kolla upp och välja besiktningsman noga för bästa utfall.

Det kan till och med underlätta er diskussion att de vet att ni gjort en besiktning.

Lycka till
Mvh
Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.